Tűzijáték fotós iskola

Tűzijáték fotós iskola

2007. augusztus 18. 14:19, Szombat
6. Záridő

A rekeszérték mellett a másik fontos beállítás a záridő. Mivel a tűzijáték fényes és mozog, ezért a legszebb képek úgy készülhetnek, ha ezt a mozgást a képen belül sikerül végig követni. A legjobb megoldás ehhez a "bulb" mód, ahol az exponálás addig folytatódik, amíg a gombot lenyomva tartjuk, így nem kell előre eldönteni, megtippelni, hogy a következő rakéta vajon mekkorát robban és meddig tart az effekt. Ehhez természetesen a kézi kioldás teljesen felejtős, csakis távirányítóval érdemes próbálkozni. Az ideális záridő egyébként maximum néhány másodperc, de legalább 1-1,5 másodperc között van, persze lehet próbálkozni extrémebb értékekkel is. Az bizonyos, hogy a fix előre beállítottnál nagyobb szabadságot ad a B-záridő (bulb).

Ugyanakkor szintén tévhit, hogy mivel sötét van, ezért jó sokáig legyen nyitva a rekesz és akkor igazán király képek születnek. Ez nem így van. Igaz hogy a háttér sötét, de ahogy a fókusznál is említettük, a fotózandó téma viszont nagyon világos, ezért könnyen előfordulhat, hogy túlexponált lesz a kép, esetleg kiéghet néhány helyen. Itt is igaz, hogy a kevesebb néha több. Érdemes próbálkozni különböző beállításokkal és kihasználni a digitális technika adta előnyöket, az azonnali visszanézés és korlátlan képkészítés lehetőségét.


7. ISO

Ezen az értéken nincs túl sok minden magyaráznivaló. Annak ellenére, hogy sötét (bár tudjuk, hogy igazából világos) van, nem szabad magas ISO értékeket használni, mivel az állványra helyezett és hosszabb záridőre paraméterezett exponálás elegendő fényt fog adni a kis fényérzékenységhez is. Cserében viszont nem lesz zajos a kép, így tehát mindenki bátran állítsa fixen ISO 100-ra a gépét. Automatán nem érdemes hagyni, mert attól függően, hogy a fényméréskor egy fényes rakétát vagy egy sötétebb részt kap el, valószínűleg ISO 50 vagy ISO 400/800-ra állítja önmagát a gép.

8. Vaku

A kis kompaktok tulajai nem szoktak általában tisztában lenni azzal, hogy mire való a vaku és milyen korlátai vannak. Sokszor mosolygok nyáresti bulikon, mikor a kompakt géppel a kezében 6 méterről fotózza valaki a társaságot vakuval, és érzésre 1/60-as záridővel. Valószínűleg nem értik hogy miért lesz a kép egy fekete téglalap. A tűzijáték fotózásnál a helyzet kissé hasonló. Aki manuális beállításokkal fotóz, annak igazából észrevétlen lesz a képén a vaku, használata csak az akkumulátort meríti le gyorsabban. Az automata viszont a vaku miatt mindenképp rövid záridőket erőltetne. A vaku ráadásul bevilágíthatja az arra szálló füstöt vagy az apró porszemcséket, nyárfa virágokat vagy bármilyen apró részecskét, ami nem tesz jót a kép minőségének.

Talán akkor lehet haszna, ha valaki a kicsit giccses, de emléknek mindenképp maradandó "előtérben valamelyik szerettünk, háttérben pedig a tűzijáték" kombinációt használja. Ilyenkor egy szinkronvakuval érdemes próbálkozni, de az eredmény nagyon mű lesz. Inkább kapcsolja ki mindenki a vakut, az a biztos.


9. Manuális vs. automata mód

A legjobb eredmények természetesen a teljesen manuális rekeszérték, záridő és fókusz beállítás mellett születnek. A fényképezőgépek számára a legnagyobb kihívást az automata fókuszálás adja kevés fény mellett. Ilyenkor a gép képes másodpercekig elszuttyogni mire talál magának egy elfogadható értéket, ami többnyire hibás lesz. A megoldás inkább egy manuális beállítás az elején, kitapasztalva, hogy az adott helyről mi a működőképes. Ehhez az egész este folyamán nem valószínű, hogy hozzá kell bármikor is nyúlni, főleg kis rekeszértéket választva, ami növeli a mélységélesség határait is. A gép automatikájára ilyen extrém körülmények között nem érdemes bízni semmit. Még akkor sem, ha a fotós tapasztalatlan, hiszen a többszöri próbálkozás nem szégyen, sőt hasznos. Hasznosabb, mint az auto-mód elfuserált képei felett sírdogálni otthon augusztus 21-én.

10. Kísérletezés és nyomon követés

Éppen ehhez kapcsolódik az utolsó jó tanács. A komoly felkészülés után sem árt az első képek után alaposan végignézni az eredményeket, és amennyiben csalódást okoz, még van lehetőség állítgatni tovább. Az igazán megszállottak készülhetnek egy kis Sancho Panzával, aki egy notebook és pót-memóriakártya kombinációval folyamatosan nagy képernyőn értékeli a fotós munkáját. A segéd alkalmazása azért is lehet célravezető, mert ha a fotós ellenőrzi az eredményeket minden kép után, akkor gyakorlatilag lemarad a show háromnegyed részéről. Ha segéd nincs, akkor persze alkalomadtán érdemes belepillantani az eredményekbe, amire tökéletes alkalmat adnak a tűzijáték programokon belüli rövid szünetek. Nem fotós trükk, de érdemes megtudni, hogy milyen zenei aláfestés lesz a program alatt, és azt előre megismerve lehet tudni, hogy mikor jön vajon a szünet.

A kalandor fotós pedig a klasszikus képek mellett kísérletezhet mindenféle extra dolgokkal. Az tény, hogy gyönyörű fotókat lehet csinálni pusztán az égre szegezett objektívvel is, de ezek unalmasak és közhelyesek lesznek, mert másik 1500 ember is megcsinálta ugyanazokat a képeket. Az izgalom ott kezdődik, ha beleszőjük a körülöttünk álló embereket, sziluetteket, fákat, épületeket, víztükröt, felhőt, füstöt vagy egy teljes városképet. Nem tilos semmi, a kísérletezésből akár absztrakt megoldások, akár festői fotók kerekednek, baj nem lehet belőle.


+1., Extra tippek

Figyeljük a szélirányt! Aki biztosra akar menni, az előre tájékozódik a várható szélről, és olyan helyre telepszik le, amerről fúj a szél. Ideális sorrend: fotós, tűzijáték, füst. Bármilyen más kombináció necces. Ugyanezzel kapcsolatban, nem árt, ha a rakéta-sorozatok első elemeire már készen áll a fotós, mert a füst még ha másfelé is száll, rontja a kép élességét, tisztaságát, ezért érdemes mindig az első robbanásokra gyúrni.

Aki nem szeretne bajlódni a fókuszálással, annak érdemesebb kicsit nagyobb lencséket felszerelnie és kicsit hátrébb húzódnia. Ilyenkor elegendő a fókuszt végtelenre állítani és el is lehet felejteni ezt a beállítást egészen addig, amíg nem akar az illető művészibb képeket. Vicces és egyben gyönyörű effekt, ha a gépet végtelen záridőre állítva egy fekete kartonpapírt tartunk a lencse elé, és minden robbanáskor elvéve azt, egy képen több robbanás látszik majd anélkül, hogy kiégne a kép. Ehhez persze az állvány és a távirányító alap.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások