André Kertész újraírta a rekordlistát

André Kertész újraírta a rekordlistát

2007. november 19. 12:02, Hétfő
A Kieselbach Galéria második fotóaukcióján, november 10-én új magyar árrekord született. André Kertész Újságárusnál, Párizs című műve 1,6 millió forintos kikiáltási áron indult és 4,4 millió forinton ütötték le; jutalékokkal együtt 5 millió 280 ezer forintot fizetett érte vásárlója.

A kópia - csakúgy, mint a felvétel - 1934-ben készült, azaz vintage print, és tökéletes állapotban van ma is. Az előző magyarországi fotórekordot is Kertész állította fel, ugyancsak a Kieselbachnál: idén májusban 3 millió forintos leütést ért el a Párizsi iskolaudvar.


Újságárusnál, Párizs

A galéria mind a tavaszi, mind az őszi fotóaukcióját Kertész köré építette. Az anyag összeállításában nagy szerepet játszó Szabó Károly szerint ezt azon kívül, hogy Kertész világszerte elismert fotós, az is indokolta, hogy lehet tudni az árait, ami támpont azoknak, akik most merészkednek erre a gyűjtői területre. Kertész eddigi legmagasabb aukciós árát a nagyvilágban a Christie's április 19-i New York-i árverésén érte el: a Mondrian pipája és szemüvege című kompozíció vintázs példányát 376 500 dolláron (68,5 millió forint) ütötték le. Az árveréseken kívüli eladásokon Kertész 1,5 millió dollárnál tart - teszi hozzá Szabó Károly -, de nyugaton a kereskedőknél születnek a legmagasabb árak; az aukciókon többnyire ők licitálnak, majd a megszerzett műveket két-háromszoros haszonnal értékesítik.


Párizsi iskolaudvar

Két évvel korábban a bázeli művészeti vásáron egy nagyon ismert Kertész-képért 2,5 millió dollárt kértek. "Nem tudom, eladták-e ennyiért - mondja Szabó -, csak azt tudom, hogy én meglepődtem; előtte a kliensemnek azt mondtam, ha 600-800 ezer dollárt kérnek érte, akkor meg kellene szerezni, mert jó vétel lehet." A most a Kieselbachnál kalapács alá került Kertész-fotók jó befektetésnek számítanak: az életmű jó periódusban készült darabjai, technikailag tökéletesek, nem fognak soha kevesebbet érni a most kifizetett összegnél.


Mondrian pipája és szemüvege

Maga az aukciós anyag egyelőre "vegyes saláta" volt, de Szabó Károly azt mondja, még nincs akkora felszívóerő a piacon, hogy egy-egy fotóárverés specifikus legyen. Az biztos, hogy érdemes folytatni, figyelni, hogy a kirajzolódó gócpontok közül hol indul az a vonal, amelyen érdemes haladni. Jól látszik az érdeklődés a kortárs fotográfia, illetve a magyar gyökerekkel rendelkező, külföldön befutott nagyságok iránt, de Szabó nagy lehetőséget lát az itthon maradt klasszikusok életművében, sőt a közönség számára ismeretlen vagy elfeledett fotósok felfedezésében is. Utóbbiak közé tartozik Escher Károly, akinek a biatorbágyi merényletről készült képét most 1,1 millió forintért ütötték le, de ide sorolható Hevesy Iván, Sugár Kata, Szöllősy Kálmán, Kankowszky Ervin is.

A kortárs anyagról Szabó Károly azt mondta: noha ő is gyűjti ezt a műfajt, az árverésen szereplő ötven alkotó közül csak kettőtől szerepel mű a kollekciójában. A válogatáskor nem félt attól sem, hogy mások által divatfotónak titulált alkotásokat is kiválasszon - ilyen volt Lábady István képe, amely végül 300 ezer forintért kelt el -, hiszen a műkereskedelem biznisz és nem műkritikai fórum. Kortárs fotó esetében is születtek egyébként magas árak a mostani aukción: Tóth György 1998-as Lolitája 1,8 millió forintos leütési árat ért el.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások