2008. január 31. 23:59, Csütörtök
Nem a tudása, hanem a formája alapján választunk mobiltelefont. Nő a független értékesítési csatornák szerepe.
A magyar és a közép-európai piacon ma már nem lehet "szimpla" készülékkel helytállni a versenyben, a vevők elvárják, hogy megfelelő minőségű színes kijelzője legyen, továbbá rendelkezzen kamerával, memóriakártyával, és talán ami még ezeknél is fontosabb, az a dizájn - mondta lapunknak Wágner Tibor, a Sony Ericsson kelet-közép-európai igazgatója. Ennek megfelelően - a zenei tartalmat kínáló telefonokat is magában foglaló - középkategóriás készülékekből adták el a legtöbbet tavaly (is) Magyarországon, értékesítésük 75-80 százaléka ebből a szegmensből származott.
Wágner Tibor arról is beszámolt, hogy egyre nő a független értékesítési csatornákon eladott telefonok aránya, ami már meghaladja a 10 százalékot. E kör pedig a "nem olcsó készülékeket szerzi be" - fogalmazott az igazgató. Wágner azt is elmondta, hogy az utóbbi időben megsokszorozódott az intelligens, internetezésre, e-mailezésre alkalmas készülékek eladása is. Suga János, a Motorola Magyarország ügyvezető igazgatója azt emelte ki, hogy a piac tovább telítődött, nő a független értékesítési csatornák szerepe, de egyelőre kevés az igazi szakbolt, és a jelenlegi független kereskedelmi helyek még nem tudják megfelelő színvonalon kiszolgálni a felhasználókat.
A gyártóknak arra is fel kell készülniük, hogy ma már nem az első készüléket szerzik be a vásárlók, hanem újra cserélik a régit, illetve a már meglévő mellé vásárolnak még egyet. A döntésnél még mindig az ár a meghatározó, de a fontossági sorrendben nem a telefon funkciói következnek, hanem a megjelenés. A telefonok "tudásának" csak nagyon kis százalékát használják ki a mobilosok, bár némi fejlődés azért tapasztalható. Terjed továbbá a Bluetooth (vezeték nélküli technológia) használata, és valamelyest nőtt a tartozékok piaca is, a tartós bővüléshez azonban az is szükséges, hogy a felhasználók felismerjék a vezeték nélküli kiegészítőkben (headsetek, kihangosítók, autós kiegészítők) rejlő lehetőségeket.
A státusszimbólumnak számító készülékekre mindig van igény, ez a kategória nem árfüggő, bár elég szűk réteg engedheti meg magának a 100-150 ezer forintos készülékeket. Ebben a kategóriában a Motorola az RAZR2 Luxury Editionjével jelent meg, az arannyal futtatott, prémium anyagokból készült, kígyóbőrmintás készülék iránt a hazai piacon is nagy a kereslet. Az üzleti készülékek kategóriájában versenyez a magyar piacon is a MOTO Q9 Windows 6.0-ás készüléke, amely praktikus méretéből és kezelhetőségéből adódóan egyfajta távoli irodaként funkcionál.
Greig Williams, a Nokia magyarországi és délkelet-európai vezetője elmondta: tavaly a Nokiát is meglepte, hogy Magyarországon mennyire megnőtt az érdeklődés a felső kategóriás multimédiás telefonkészülékek iránt. Szerinte a jelenség oka főleg az internethasználat - azon belül a mobilinternet - látványos fejlődése.
A Samsung széles portfólióval van jelen mindhárom mobilszolgáltató kínálatában, a legegyszerűbbektől egészen a prémium készülékekig. A legnagyobb volument a kamerás készülékekből értékesítik - kamera nélküli készülékeket ma már szinte nem lehet eladni Magyarországon. A nyugat-európai piacokhoz képest a felső és prémium kategóriájú készülékek piaca hazánkban kisebb, de folyamatos növekedés tapasztalható ezen a téren is. Az elmaradás magyarázata a szolgáltatók országonként különböző mértékű készülék-támogatási gyakorlata, ami pedig nyilván összefügg az egy előfizetőre jutó átlagos bevételben megmutatkozó jelentős különbségekkel.
A Samsung rengeteg újdonságot ígér erre az évre: beépített GPS-szel rendelkező okos telefonokat, 5 MP-es kamerával és optikai zoommal ellátott készülékeket, valamint más területekről jól ismert márkákkal való összefogásuk eredményeit (Samsung-Armani telefon). A vevők inkább a külcsínt részesítik előnyben, a belbecs, azaz a tudás nagyrészt még mindig másodlagos.