Egy sokat tudó informatikus az adóbotrány hátterében

Egy sokat tudó informatikus az adóbotrány hátterében

2008. február 28. 11:25, Csütörtök
Hazai helyzet

Egyelőre nem tudni, Magyarország él-e annak lehetőségével, hogy a németországi adóhatóság által felajánlott CD-ből kér egy másolatot. Még nem alakított ki a Pénzügyminisztérium konkrét álláspontot ezzel kapcsolatban - mondta lapunknak Kőszegi Márk, a tárca helyettes szóvivője. Ezzel együtt arról sem döntött a kormány, hogy a jövő hét elején esedékes uniós pénzügyminiszteri tanácskozáson milyen véleményt alakít majd ki. Összességében a magyar kormányzati kommunikációba (feketegazdaság felszámolása, fehérítés) igen jól beilleszthető lenne akár egy áruba bocsátott adatbázis megvásárlása, akár a határozott fellépés az adóparadicsomok ellen. Az persze más kérdés, hogy valaha bevallaná-e bármelyik hatóság, hogy fizetett az adatokért.

Az adóhatóság bármilyen adatbázisba betekinthet a vizsgálatok során. Az egyetlen kitétel az, hogy általános információkat nem kérhet le, de konkrét személyről lényegében bármit megtudhat és a jogszabály szerint bármit fel is használhat. Vagyis elvileg a liechtensteini forrásból származó adatbázist is haszonnal forgathatnák a revizorok. Persze az ellenőrök az ország határain belül fellelhető banki adatbázisokat is felhasználhatják: nemcsak a számlakivonatokról van szó, hanem lényegében bármilyen szerződésről, melyet a bank és az ügyfél kötött. Természetesen a biztosítások és önkéntes pénztári befizetések is ebbe a kategóriába tartoznak.

A hazai hitelintézetek saját belső rendszereikben maximálisan igyekeznek meggátolni a jogosulatlan adatszerzést, ügyféladatok kimentését, illetve továbbítását. Ügyféladatokhoz - hívta fel a figyelmet Csaba József, a K&H-csoport compliance- vezetője - minden esetben a kérő személy vagy hatóság azonosításával és hitelesítésével lehet hozzáférni és csak akkor lehet továbblépni, ha az azonosítás és hitelesítés sikeres és valóban jogos a kérelem. Egy ideje a bankok már befizetést sem fogadnak el attól a személytől, aki nem tudja a terhelendő számla tulajdonosa neve mellett annak bankszámlaszámát is, mivel az utána kiadott bizonylaton olyan adatok is szerepelnek, amelyeket előzőleg a befizető nyilvánvalóan nem ismert.

Azt a bankok belső szabályzatai és ügyviteli előírásai szabják meg, hogy az ügyintéző milyen mértékben fér hozzá banki adatokhoz. A jogosultságkezelő rendszereket úgy igyekeztek összeállítani a hitelintézetek, hogy az adott ügyintéző csak akkor juthasson hozzá a kért adatokhoz, ha valóban jogosult a válaszadásra. Vannak olyan ügyfélcsoportok, amelyekhez csak az ügyintézők szűkebb csoportja férhet hozzá, ide tartozik például a private banking ügyfélkör bizonyos számlainformációja. (Ez persze nem azt jelenti, hogy ezek esetében például korlátoznák az alapszámlákhoz való hozzáférést.)

Ahogy azt a Budapest Banknál és a Citibanknál is hangsúlyozták: a munkavállalók adatot mozgatható adatrögzítőre (pendrive, CD, floppy stb.) nem tudnak menteni, mivel ennek technikai feltételei nem biztosítottak számukra. A bankoknál minden számítógépen letiltották az ilyenekre való adatmentés elérhetőségét - ez kizárólag szigorú, többszintű jóváhagyással, megfelelő és visszakövethető leltár készítésével történhet meg. Az ilyen jogosultságok engedélyeztetése szintén többlépcsős folyamat.

Az elektronikus levelezés terén a legtöbb banknál mennyiségi korlátozásokat vezettek be az elküldendő adatállomány méretét tekintve - ez persze korántsem biztosít teljes védelmet. A Citibanknál emellett tilos a csatlakozás az összes internetalapú levelezőrendszerhez, elektronikus levelet kizárólag a bank belső levelezőrendszerén keresztül, kontrollált környezetből lehet kiküldeni, maradéktalanul ellenőrizhetően. Több más pénzintézetnél - például a KDB Banknál - minden egyes tranzakció, így a számla kinyomtatása is automatikusan és visszakövethetően ellenőrizhető a rendszerben, az is látszik, hogy ki és mikor nyomtatott.

Védekezni lehet, ugyanakkor - ismeri el Csaba József - a pénzintézetek számára jelenleg nincs olyan költséghatékony megoldás, amely abszolút biztonsággal megakadályozná, megelőzné a szándékos adatlopást. A banki tevékenységeket elvben csak feddhetetlen és képzett munkatársak végezhetik, ám legalább ilyen fontos, hogy megfelelő kontrollszervezetek működjenek (compliance, IT-biztonság, belső ellenőrzés) és a banktitok védelme mellett elkötelezett, erre áldozó menedzsment is legyen. Azoknak, akiknek valamilyen okból mégis megfordul a fejükben a szabálytalan banktitokkezelés, esetleg lopás, tudniuk kell, hogy ha sikerül is, az ellenőrzési rendszerben rövid időn belül kiderül, mit csináltak.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) rendszeresen riportoztatja a bankszektor tagjait biztonsági kérdésekben. A banktitok és az informatikai rendszerek védelmének vizsgálata során már az induláskor minden esetben arra kíváncsi, hogy van-e az adott hitelintézetnél megfelelő szabályzat és az teljes körű-e. Ezt követi annak vizsgálata, hogy betartják-e a szabályzat elemeit - például valóban vezetnek-e nyilvántartást a hozzáférésekről és hogy valóban egyeznek-e a jogosultsági beállítások a nyilvántartással.

Ahogy a felügyeletnél elmondták, vizsgálják, hogy a folyamatok nyomon követhetőek-e, ténylegesen működik-e a naplózás, és legalább ilyen fontos, hogy milyen időtávra kereshetőek vissza a rekordok. A felügyelet szigorúan ellenőrzi, hogy a hitelintézet által kijelölt személy valóban kontrollálja-e ezt a tevékenységet. A fenti ellenőrzést minden esetben elvégzik ott is, ahol külsős hozzáférés történik a rendszerekhez. A felügyelet az elmúlt időszakban banktitoksértéssel kapcsolatos komolyabb visszaéléssel nem szembesült, határozatait szemlézve ugyanakkor kitűnik, hogy az informatikai rendszerek biztonságával, az ügyfélállományok kezelésével kapcsolatban többször talált korrigálandó, kisebb hibákat.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások