2008. április 26. 01:49, Szombat
Bármely férfiember szívét megdobogtatja egy minirepülő, hát még ha az futurisztikus formájú, és egy hobbijához használni is tudja.
Az "
Aeryon Scout" gyártóját, az Aeryon Labsot három műszaki szakember
alapította. Steffen Lindner (39), Dave Kroetsch (28) és Mike Peasgood (34) korábban kanadai szoftvercégeknél dolgoztak, melyeket felvásárolt a Cisco és az LSI Corp. Mivel kénytelenek voltak más munka után nézni, abba kezdtek bele, ami érdekelte őket. "A lényeg az volt, hogy azt csináljuk amit szeretünk" -
nyilatkozta Steffen Lindner műszaki vezető. "Az első napokban nem volt cél a kereskedelmi forgalmazás."
Vitathatatlan tény, hogy minirepülőket szerelgetni sokkalta érdekesebb, mint DVD lejátszók chipjeivel foglalkozni. Az ötletadó Kroetsch volt, akinek már középiskola óta a robotika volt a mindene, és egy egyetemi légijármű-versenyről látott dokumentumfilm után szánta el magát a megvalósításra. Az első próbálkozása egy modellhelikopter volt, amire rárakott egy fényképezőgépet, azonban ez több okból sem felelt meg a célnak.
A három mérnökember által készített szerkezet négy 30 cm átmérőjű gyűrűből áll, melyek belsejében rotorok vannak, ezek emelik fel az Aeryon-t, középen pedig egy akkumulátor és a dlőlést érzékelő giroszkópok kaptak helyet. Az akár infravörös, vagy éjjellátó kiegészítővel is ellátott fényképezőgép utóbbiak aljára van rögzítve, és aprócska műholdként készíti a felvételeket. A négyrotoros kialakítás sokkal stabilabb, rezgésmentesebb, mint egy minihelikopter. A honlapon lévő
adatok szerint akár 500 méter magasba is fel tud emelkedni. A telepek kb. 20 perces repülési időt biztosítanak. Legnagyobb sebessége 36 km/h, így hatótávolsága kb. 3 kilométer. Különlegessége, hogy aprócska számítógépe által képes egy előre megadott GPS iránypontokat érintő útvonalrepülésre.
A 2006-ban Kroetsch nappalijában alapított cég mára már 7 munkavállalót foglalkoztat. A fejlesztők olyan alkalmakra gondoltak elkészítésekor, amikor valamiért problémás felvételeket készíteni, vagy csak egyszerűen időt lehet általa megtakarítani. A prototípus már majdnem tesztelésre kész - a hatóságoknak, biztonsági cégeknek és mérnöki feladatok segítésére szánják. Persze nem ők kezdtek bele először légirobotok fejlesztésébe, de a trió közlése szerint az iparág cégei elsősorban a hadsereg igényeire koncentrálnak, míg ők a lakosságra és a biztonsági ágazatra. Érvelésük szerint egy repülő kamera biztonságos távolságból teszi megfigyelhetővé a potenciális bűneseteket.
Az eszköz nem lesz olcsó, 30-50 ezer dollár lesz darabja, de még nagyobb problémát jelent a jogszabályok korlátozása. Például Kanadában minden repülésre engedélyt kell kérni, az Egyesült Államokban pedig még komolyabban veszik az ilyen játékokat. Ennek ellenére például a paparazzik, akik komoly pénzeket kapnak a sztárokról készült strandolós-bikinis fotókért, biztosan nem fognak sokáig habozni, ha szükségük lesz rá.