Visszaszorulóban a különálló grafikus kártyák

Visszaszorulóban a különálló grafikus kártyák

2008. május 21. 18:30, Szerda
A legfrissebb összesítő elemzés adatai szerint bár a grafikus kártyák piaca fel tudott mutatni némi növekedést, a különálló megoldások száma és aránya csökkent, miközben az eladási árak is tovább mérséklődtek.

A Jon Peddie Research ezúttal az év első negyedének eredményeit foglalta össze jelentésében, amelyben a különálló (standalone) megoldások visszaszorulását emelik ki. Az első három hónap adatai láttán ugyanis kiviláglik, hogy a 2007 végéhez viszonyított, némileg visszafogott (és nem túl meglepő) eladási mutatók mellett is ezek a kártyák veszítettek igazán súlyukból, a bevételeket pedig alig észrevehető ütemben sikerült növelniük a különböző gyártóknak.

A főbb adatok a következők: 2008 első negyedévében összesen 94,88 millió grafikus adaptert szállítottak le globális szinten, amelyből 62,3 millió került asztali, 32,6 millió pedig mobil megoldásokba. A különálló kártyák száma viszont csak a 24,4 milliót érte el az asztali vonalon, amely a teljes szám egynegyedét jelenti. Bár a 2007 eleji mutatókon (vagyis éves szinten) sikerült 18 százalékkal javítani ezen a területen, a felmérés mégis a negatívumokat emeli ki, hozzátéve, hogy a piac ciklikus természete révén a negyedéves visszaesés nem jelentett különösebb meglepetést. Annál kellemetlenebb lehet, hogy a folyamatosan csökkenő átlagos eladási árak ellenére sem sikerült megelőzni a visszaesést.


Leszállított különálló videókártyák száma (millióban) és az átlagos eladási ár

A cég táblázatából jól látható, hogy az eladási árak 2007 második negyedétől kezdve - az év eleji megugrást követően - végig csökkentek. Az ünnepekre sikerült "ledolgozni" a korábbi növekedést és az akkori mélypont alá menni, amit most az év elején újabb mérséklődés követett. Az átlag eladási árak immár az álomhatárnak számító 150 dollár alá is benéztek, ám az még kérdés, hogy vajon meddig tanyáznak majd itt, a vásárlók számára igen kedvező régióban.

Érzékenyen érintheti viszont a gyártókat a bevételek ezzel kapcsolatos alakulása: éves szinten alig 0,2 százalékkal sikerült növelni a 2007-es mutatókat, az ünnepi időszakhoz képest pedig több mint 20 százalékos volt a visszaesés. Ezt nyilván nem hagyják majd válasz nélkül.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások