2008. augusztus 29. 13:50, Péntek
Az Apple szolgáltatása gyakorlatilag a piacon való megjelenése óta meghatározza a digitális zenei piacot, azonban könnyen lehet, hogy ez lesz az ágazat veszte.
Az iTunes sikerének ugyanis megvannak a piacra vetett árnyoldalai. Hiába adott el az öt évvel ezelőtti megjelenése óta már
ötmilliárd dalt a zenebolt-hálózat, egyre több kiadó dönt úgy, hogy ő köszöni, nem kér a továbbiakban az együttműködésből.
Az ok egyszerű: sok kiadó megunta az iTunes egyeduralmát és egyre inkább a piacra leselkedő fenyegetésként tekint a szolgáltatásra.
Az Apple stratégiája különösen az Egyesült Államokban vált be, hiszen ott a digitális zenei letöltések 90 százaléka az iTunes rendszerén keresztül valósul meg.
A zenei piac szereplőinek nem tetszik az sem, hogy a zeneboltok üzletszabályzata miatt gyakorlatilag nem lehet teljes albumokat értékesíteni.
Az egyes dalok megvételének lehetősége többnyire negatívan hat az eladásokra és ez jól látható a forgalmi adatokból is.
"Az iTunes dominanciája egy nagy zeneszám-értékesítő üzletté változtatta a zeneipart. A szolgáltatás növekvő népszerűsége közel sem áldás, sokkal inkább a zeneipar hattyúdalának számít" -
jelentette ki Ken Levitan, aki az amerikai rocksztár, Kid Rock menedzsere.
A szakember a zenész Rock 'n Roll Jesus című albumát távol tartotta az iTunes rendszerétől és érdekes módon így is sikerült 1,7 millió példányt eladnia belőle.
"Amennyiben a lemezt az iTunes által előírt módon adtuk volna el, akkor az értékesítési adatok teljesen másképpen néznének ki. Soha sem értük volna el az 1,7 millió eladott példányt és a felhasználók minden bizonnyal csak a nekik legjobban tetsző egyetlen dalt töltötték volna le 99 centért" - állította Kid Rock menedzsere.
Érdekesség, hogy a fájlcserélő platformok 2000-es elterjedése óta a zeneipar folyamatosan a csökkenő eladásokkal küzd. Így érthető, hogy az iTunes sokáig valódi reménysugárnak tűnt a kiadók és az előadóművészek számára. Azonban változnak az idők és a szolgáltatás nem túl népszerű irányelvei ma már ellentétesek a zeneipar céljával és stratégiájával, miszerint hosszú távon a digitális letöltések váltsák fel a CD-ket.
Az iTunes-bojkottáló tábor egyik jeles képviselőjének az AC/DC számít. Az ausztrál rockbanda soha sem kötött licencszerződést az Apple zenebolt-hálózatával, ami meg is látszik az eladási adatokon. Míg 2003-ban 2,55 millió lemezt adtak el, addig tavaly már 2,7 millió albumot tudtak értékesíteni.
Azzal, hogy az iTunesről letöltött zene csak iPodon hallgatható az Apple saját maga alatt vágja a fát, még ha egyelőre sikeres is a szolgáltatás.
"Az Apple mindig is élvezte a zárt környezet előnyeit, de olyan helyzetbe hozták magukat, hogy egyre több ember kíváncsi rájuk és termékeikre. Ezek az emberek sokkal nagyobb nyitottsághoz, rugalmassághoz és nyíltabb rendszerekhez szoktak. Ezzel a helyzettel nemsokára szembe kell nézniük. Maradnak továbbra is zártak és szabályozottak, vagy nyitnak a közönség felé?" -
tette fel a kérdést nem véletlenül nemrég Ken Dulaney, a Gartner elemzője.
Kid Rock egyébként idén júniusban döntött úgy, hogy az iTunes helyett inkább a fájlcserélést pártolja. "Jól megfigyelhető, hogy az iTunes bojkottja miatt 10-20 százalékkal kevesebb albumot adok el, de mivel most egymillión adtunk túl, így ez nem nagyon érdekel" -
nyilatkozta akkor a rocker, akinek eredeti neve Robert James Ritchie. Az élet őt igazolta, hiszen a Rock 'n' Roll Jesus című utolsó albuma tavaly az Egyesült Államokban a bojkott ellenére a slágerlisták élére került.