Amerikai választások: az interneten Obama a győztes

Amerikai választások: az interneten Obama a győztes

2008. november 4. 23:38, Kedd
Az internetes fogadóportálok nem sok kétséget hagynak a választások várható kimenetelét illetően: a nagy nap elején több mint 90 százalék feletti esélyt adnak Obamának a végső győzelemre. A világhálón órási forgalmat várnak.

Világszerte hónapok óta várják az amerikai választások napját, amely végre elérkezett, és már csak néhány órát kell várni az első részeredményekre. Azzal mindenki tisztában van, hogy a győztes személye, az általa képviselt politika a bolygó minden részén változásokat hozhat, még akkor is, ha a nagypolitika számára kevésbé érdekes régiók legfeljebb közvetve lehetnek érintettek ezen változásokban. Az interneten nem sok esélyt adnak a republikánus jelöltnek.

Érdemes végiglapozni az ismertebb fogadóportálokat, ahol szinte kivétel nélkül biztosra veszik Barack Obama, vagyis a demokraták győzelmét. A különbség jelentős: a fekete jelölt általában több mint 90 százalék felett szerepel a fogadásokban, míg a háborús veterán John McCain, a konzervatív jobboldal támogatottja 10 százalék alatt marad - ez persze nem jelenti, hogy előre tudjuk a végső kimenetelt, ám mindenképpen jelzésértékű. Annál inkább, mert néhány hónappal korábban még fej-fej melletti versenyről beszéltek a szakértők, egy évvel ezelőtt pedig még úgy tűnt, hogy Hillary vetélkedik majd New York egykori polgármesterével, Rudy Giulianival.

Aki online szeretné figyelemmel kísérni az amerikai választások alakulását, annak minden eddiginél könnyebb dolga van: a Google saját internetes térképet kínál a látogatóknak, ahol szemügyre vehetjük az aktuális eredményeket, a nagy televíziós társaságok pedig szintén portáljukon számolnak be először a fontosabb eseményekről. Ez persze csak két (fontos) példa a számos egyéb megoldás közül, internetes blogok, hírügynökségek, online magazinok, valamint privát weboldalak százezrei állnak a fantáziadús internetezők rendelkezésére. Az internet előrenyomulása még a média szerint is egyértelmű - példaként említik, hogy még a televíziós kommentátorok előtt is laptopok sorakoznak, amelyek ugyanazon adatokat ontják magukból, amelyeket mi is megtekinthetünk a kiemelt weboldalakon, és ez sok mindent elmond.

A CNN a mai napon több mint egymilliárd oldalletöltést vár saját portálján, a New York Times csapata pedig arra biztatja a látogatókat, hogy a szavazóhelyeken a saját maguk által készített fotókkal gazdagítsák az oldal kínálatát, ezzel is bepillantást engedve a választásokba. Ők is arra számítanak, hogy a mai nappal rekordot döntenek és míg szeptemberben 20 millió egyedi látogatóval az első helyen végeztek az amerikai napilapok weboldalai között, ezt most nem lesz nehéz túlszárnyalni.

Médiaszakértők kiemelik, hogy a nagyközönség általában közömbösséget mutat a hagyományos politikai beszámolók, ismertetők iránt, a legtöbben ugyanis a partizán jellegű, érdekes és egyedi kínálatra vágynak - az sem elhanyagolható tényező, hogy az átlagemberek is szeretnének szót kapni az eseményekben. Ez utóbbira kínált lehetőséget több televíziós állomás és online weboldal (lásd a YouTube speciális csatornáját), amelyek révén a nézők is kinyilváníthatták véleményüket a kampány alatt.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások