2009. június 30. 00:37, Kedd
Az új orosz holdprogram
Természetesen a verseny azért még mindig felemás, hiszen Oroszország a Constellation program töredékét költheti és költi a saját programjára, ráadásul ugyebár az amerikaiak már küldtek embert a holdra. No persze az oroszokat sem kell félteni: a Szovjetunió 1970-re egy komplett Holdra szállásra szolgáló rendszert épített össze az N1 hordozórakétával, a Szojuz 7K-L3 űrhajóval és az LK holdkomppal. Az N1 sorozatos kudarcai miatt azonban a nagy repülésre sose került sor.
|
Az eredetileg már 1969-ben megvalósult LK holdkomp, mellette a korábbi LK RKKE és a mostani LK GKNPT koncepció arányos rajza |
A modern holdprogram egyik látványos különbsége, hogy az eddig vázolt elképzelések szerint az oroszok nem akarnak hatalmas hordozórakétákat, mint anno az N1 volt, vagy mint amit a NASA az ARES V.-el megvalósítani szándékozik. Az orosz elképzelés legfeljebb 50 tonnás teherbírású rakétákkal számol, amelyből több juttatná fel a részegységeket alacsony Föld körüli pályára, melyek szükség esetén ott összecsatlakozva indulnának a Hold felé.
|
A tervezett orosz holdraszállás főbb fázisai |
A Hold misszió kezdeteként előreküldik a holdkompot, ami legutóbb a VPK jelöléssel bírt (megjegyzés: a sokféle elnevezés és rövidítés tökéletesen alkalmas a megfigyelők, laikusok, és kevésbé laikusok teljes összezavarására, a NASA-nál legalább fantázianeveket adtak nekik, és azokhoz ragaszkodnak), amely a Föld körüli pályán automatikusan dokkol egy gyorsító fokozathoz, és annak segítségével jut el Hold körüli pályára. Ha sikeresen pályára áll, készen a küldetésre, akkor indulhat a személyzetet szállító PPTS űrhajó, illetve az ő gyorsító fokozata. Az űrhajó dokkol a gyorsító okozatához, majd plusz 3320 m/s relatív sebességet adva elindul a Hold felé. A Holdhoz közeledve 1300 m/s sebességű, negatív irányú gyorsítással (lassítás) a Holdtól 100 km-es magasságban pályára állítja az űrhajót, és a gyorsító fokozat leválik.
A Hold körüli pályán dokkol az űrhajó és a holdkomp, majd a 4 fős személyzet átszáll, és leszállnak a Hold felszínére, míg az űrhajó addig üresen kering tovább. Visszatéréskor a holdkomp felszálló modulja felhozza a személyzetet, csatlakozik az űrhajóhoz, átszáll a személyzet, majd leválasztják a holdkomp modulját. A személyzet az űrhajóval visszaindul a Föld felé, ehhez 1280 m/s-os relatív sebességet kell nyerniük az űrhajó hajtóművétől. A Földhöz közeledve a műszaki modul leválik a parancsnoki modulról, s ha szükséges, akkor a parancsnoki modul korrigálja a pályáját, hogy aztán Oroszország középső, déli részén földet érjen.
|
Ugyanez a 2009 januári prezentáción, egy Hold körüli űrállomással kibővítve |
Egy továbblépési terv egy Hold körül keringő űrállomást ad a képlethez. Mind a holdkomp, mind az űrhajó ehhez dokkolna be. Az űrállomás egyfelől lehet egy menedékhely, ha például az űrhajó hibája miatt a visszatérés veszélybe kerül, ez esetben ott megvárhatják, amíg egy mentő űrhajót küldenek értük. Másfelől az űrállomás lehetővé teszi azt, hogy szükség esetén újra feltankolják az űrhajót, vagy akár az űrkompot. A Hold körüli űrállomás terveivel kapcsolatban azonban meg kell jegyezni, hogy 2008-ban még az Európai Űrügynökség megbízásából a Thales prezentált egy ilyen elképzelést, amely a közös európai-orosz ACTS űrhajóval dokkolna.
|
Az ESA Hold körüli űrállomás elképzelése 2008-ból |
A Hold körüli űrbázistól eltekintve az orosz elképzelések hasonlóak az amerikaiak által lefektetett tervekhez. Azt a Roszkozmosz képviselői is kihangsúlyozzák, hogy nem csupán azért mennek a Holdra, hogy leszúrják az orosz zászlót, hanem tartós emberi ott-tartózkodást biztosító bázist akarnak létrehozni. A bázis moduljai ugyanúgy a holdkomp leszálló modulját használnák a Holdra való leszálláshoz. Ez megszabja a méretüket és tömegüket, igaz a holdkompnál nagyobb belső teret és nagyobb hasznos terhet jelent. A holdbázist lépcsőzetesen építenék fel, egyre újabb és újabb modulokat küldve fel. Ha a bázis már képes a tartós emberi tartózkodás biztosítására a személyzet várhatóan 3-6 hónapos váltásokban dolgozhat a Hold felszínén.
|
Az orosz holdkomp vázlata 2009 januárjában |
Maga az orosz holdkomp egyébként az előzetes tervek szerint kisebb és szűkebb lesz, mint amerikai ellenpárja, az Altair. Az orosz holdkomp tömege 29,4 tonnás, 3 vagy 4 fős személyzetének 13,6 köbméteres nyomás alatti belterület áll a rendelkezésére.
|
Az orosz holdbázis elemeinek vázlata |
Az orosz holdprogramnál is felmerül viszont a kérdés, hogy mi célból hoznának létre holdbázist. Az nem vitás, hogy egy holdbázis létrehozása rengeteg kihívást jelent, ám kérdés, hogy mi a motiváció, ami mozgásba tartja az egészet. Az amerikai Constellation program esetén az indok egyfelől a tudományos kutatás, vagyis a Hold megismerése, de talán ennél is fontosabb, hogy minél több tapasztalatot gyűjtsenek a később tervezendő Mars-utazás előtt a Földtől távoli égitesteken való emberes kutatómissziók terén. Kritikusok persze ezt megkérdőjelezik, hiszen a Hold és a Mars között kevés a hasonlóság, a Marson több mint kétszer akkora a gravitáció, van légkör, és a táj is inkább hasonlít pár földi helyszínre, mint a Hold felszínére.
A harmadik felemlegetett indok a Mars nyersanyagainak kiaknázása, ami jelentheti a vízbányászatot (bár jelenleg még nem ismert, hogy a Holdon van-e gazdaságosan kinyerhető vízmennyiség), illetve jelentheti a ritka hélium-3 izotóp begyűjtését, ami fúziós üzemanyagként szolgálhat. (Ám még évtizedekre vagyunk attól, hogy a fúziós reaktorok ideális üzemanyagja miatt aggódjunk.). Az orosz űrhivatal ezzel kapcsolatosan nem nyilatkozott, nem fedte fel, hogy milyen célokat tűztek ki. Persze nem mintha ne lenne meg a szükséges tudományos háttér a kutatásokhoz, ám figyelembe véve, hogy az orosz űrprogramban a tudományos űrszondák és a tudományos munkák az elmúlt két évtizedben viszonylag visszafogott szerepet kaptak, feltehető, hogy a legfőbb mozgatórugó mégis inkább csak a jó öreg versenyszellem.