Batman: Arkham Asylum

Batman: Arkham Asylum

2009. október 11. 09:36, Vasárnap
Mindez azt jelenti, hogy lesz egy támadás, egy bénítás és egy hajítás opciónk, amiket akár kombinálhatunk is, így igazán látványos kombinációkat kivitelezhetünk, amiket természetesen majd értékel is a játék. A támadás például ütésből és rúgásból áll. Sokat számít, hogy meddig tartjuk nyomva az ezen mozdulatot aktiváló gombot, ugyanis minél tovább tesszük ezt, annál erőteljesebb pofonokat vihetünk be. Lehetőségünk van hatástalanítani is az ellenfeleket, így tudjuk a földre terített delikvenseket egy ütéssel vagy rúgással végleg kivonni a forgalomból. Ez az úgynevezett Stun and Takedown, amit majd a későbbiekben részletezett esetekben fogunk leginkább használatba venni.

Ez elsőre nagyon ismétlődőnek és unalmasnak tűnhet, azonban a fejlesztők egyrészt igyekeztek változatos ellenfeleket szembeállítani velünk, illetve a harc során csapatokba verődve, összehangoltan támadnak ránk az egyszerű bűnözők. Az ügyesen megírt mesterséges intelligenciának köszönhetően amíg az egyik leköti főhősünk figyelmét, addig a többiek közül bárki, bármikor hátba támadhat minket. Egy bekapott ütés után elhomályosul és elsötétül a kijelző, ha pedig rövid idő alatt több ilyet is bekapunk, akkor tölthetjük újra a pályát.

A nem várt ütések elkerülése végett egy "pókösztönhöz" hasonlítható tulajdonsággal is rendelkezünk. Ez röviden annyit jelent, hogy "megjelölhetjük" következő áldozatunkat, vagyis amikor pépesre vertük valamelyik keménykötésű fickót, akkor a következő ütést vagy rúgást az kapja, akit előzetesen megjelöltünk. A közelharci játékelem tehát nem egyszerű, folyamatos mozgást és odafigyelést igényel. Éppen ezért badarság azt hinni, hogy a játék közelharci eleme könnyű, és hamar unalomba fullad, ugyanis a megfelelő kombók elegyítése, a folyamatos harc magas szintű művelése komoly odafigyelést igényel, és már a játék ezen részlete is kihívásokkal teli.

A játékmenet természetesen nem merül ki ennyiben. Újabb elemekkel is élhetnek a játékosok, így mindenki a saját ízlésének és képességeinek megfelelő harcmodort sajátíthat el. A Rocksteady ugyanis végre szakított a "Batman egy tökös gyerek, pusztakézzel lever mindenkit"-sémával, és a Denevérember egyik legismertebb jellegzetességét, detektív képességeit is előrántotta a porosodó dobozok közül. Ezzel pedig sikerült a mezei akciójátékból egy lopakodós, kütyükre, türelemre és logikázásra épülő hibridet kreálni, amiben kidomborították főhősünk egyik legismertebb tulajdonságát, a becserkészést.

Itt ugyanis hiába a sok-sok kütyü - erről később -, a játék varázsa mégis abban rejlik, mikor sikeresen alkalmazzuk a pszichoterrort, amivel magabiztosan keltünk félelmet a börtönlakókban. Ezzel a lehetőséggel főleg akkor fogunk sokszor élni, ha nem pusztakezes ellenfelekkel kell szembenéznünk, hanem három-négy fegyveres bitanggal találjuk szembe magunkat.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Azonban mielőtt bármit is cselekszünk, érdemes előcsalnunk a Detective módot, ami nem más, mint egy ultramodern felderítő eszköz. Ilyenkor a kép kékre vált, és vörösen izzanak azok az elemek, amik vagy veszélyesek, vagy továbbjutásunkat szolgálják. Ilyenek például maguk az ellenfelek, a nem látható, rejtett zugok, objektumok, a rejtőzködésünkhöz alkalmas platformok, vagyis csupa olyan nyalánkság, melyek előrehaladásunkat segíthetik. Az őrök mozgását kiismerve például váratlanul lecsaphatunk, szárnyainkat kitárva, földbedöngölő, erőteljes rúgással taglózhatjuk le a gonosztevőket, akiket végül egyetlen gomb lenyomásával végérvényesen vonhatunk ki a forgalomból.

Ezután célszerű gyorsan visszahúzódni, valamelyik vízköpőn megvárni, amíg ismét magára marad valamelyik, már igencsak bepánikolt őr. A Rocksteady a becserkészés másik módját a fejjel lefelé függeszkedéssel próbálta megvalósítani, mely ismételten komoly hangulati elem lett. Például egy vízköpőről lefüggeszkedve nincs más dolgunk, mint a mit sem sejtő arra járót felkapni, majd a magasban pépesre püfölni. Természetesen távoli célpontok kiiktatására is lehetőség van, őket batarangok segedelmével tudjuk majd legyűrni.

Mint említettem, Batman egy vérbeli nyomozó is, aki kütyüit megfelelő mennyiségben összegyűjtött tapasztalati pontok fejében tudja majd megszerezni. Ezeket a legyűrt ellenfelek, a jól bevitt, látványos ütések után kapjuk. Minden egyes tökéletesen kivitelezett ütés után szorzódnak a kapott pontok, ha pedig elértünk egy megfelelő szintet, lehetőségünk lesz Batman tulajdonságait fejleszteni, új kütyüket vásárolni. Ilyenkor sokkal erősebb, brutálisabb rúgásokat, ütéseket sajátíthatunk el, meglévő eszközeinket pedig továbbfejleszthetjük, így még több funkcióval felvértezve használhatjuk majd őket. A nyomozást olyan kiegészítők segítik, mint a BatClaw - Denevérember kábelvető cucca -, vagy a hangradar rezonátora, robbanó gélt fújó spray, amivel a meggyengült falakat robbanthatjuk rá az óvatlan rabokra, vagy akár továbbjutásunk záloga is lehet.

A történet egyszerűsége ellenére frenetikus körítést rittyentettek a fejlesztők a játék köré, így különböző hangfelvételeket, dokumentumokat gyűjthetünk össze az adott küldetések alatt, melyekből rengeteg háttérinformációt tudhatunk meg ellenfeleinkről. Mindezek a sztori megértésében nyújtanak majd komoly segítséget, de olykor ezeket végighallgatva, a jelentéseket olvasgatva kaphatunk íránymutatást egy-egy főellenség kiiktatásához. Bossfightokból pedig lesz bőven, hiszen olyan híres ellenfelekkel nézünk majd szembe, mint Joker, Harley Quinn, Killer Croc, Zsasz, Penguin, Riddler, Scarecrow, Poison Ivy vagy Mr. Freeze. Batmannek emellett két állandó segítője is lesz. Egyrészt Gordon felügyelőtől kapunk hasznos tanácsokat és segítséget, valamint a tolószékhez kötött Barbara Gordontól (aka Oracle).

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások