2009. november 6. 21:32, Péntek
Az interaktív televíziózási szolgáltatások sokkal nagyobb mértékben változtatják majd meg a médiapiacot, mint az online sajtóorgánumok.
A blogok és internetes újságok megjelenése majd elterjedése alapjaiban változtatta meg az újságpiacot. Az akkorinál sokkal nagyobb változásokkal jár az interaktív televíziózás elterjedése, amely akár a hagyományos televízióadók vesztét is okozhatja.
"A hatások drámaiak lesznek. A hagyományos televíziós műsorszolgáltatók már a következő öt évben tapasztalni fogják, hogy csökkenni fog a reklámbevételük" - jelentette ki Jan Wendt, a Netrange MMH tartalomszolgáltató ügyvezetője.
A szakember elmondta, hogy az első változások már most megfigyelhetők a nemzeti médiapiacokon. Néhány kiadó próbál még időben váltani és átállni az új technológiákra.
Az interaktív televíziózás ma még csak egy érdekes ötletnek tűnik, de a következő esztendőkben világhódító útra indulhat. A nagy áttörést az internet és a televízió összeolvadása jelenti majd. Ehhez elsősorban megfelelő szélessávú internethozzáférésekre, egy kompatibilis tévére és egy set-top-boxra lesz szükség.
Egyre több gyártó kínál netképes készülékeket és ezek folyamatosan elterjedhetnek, egyre olcsóbbak lesznek és kiszoríthatják majd a hagyományos modelleket.
A jövőben teljesen elfogadott lesz, hogy egy televízióadó műsoraihoz interaktívan kaphatunk majd információkat, azokat továbbküldhetjük, szerkeszthetjük, kiegészíthetjük, webalapú widgetekkel láthatjuk el.
Néhány éven belül meghatározó szerepük lesz a médiapiacon a video-on-demand szolgáltatásoknak is.
"Ezeknél nem csak mozifilmek lesznek kikölcsönözhetők, hanem akár televíziós sorozatok, videoklipek vagy éppen dokumentumműsorok is.
Biztos vagyok benne, hogy az emberek hajlandók lesznek fizetni a tartalmakért. Már most vannak olyanok, akik 40 eurót kiadnak egy DVD-n megjelenő sorozatért. Egy exkluzív tévétartalom megtekintése nyilván nem 40 euróba, hanem 50 eurócentbe kerül majd. Ehhez azonban elsősorban megfelelő tartalomszolgáltató rendszerek kellenek" - hangsúlyozta Wendt.
A reklámipar jelentősen profitálhat a változásból, hiszen az interaktív televíziózás lehetővé teszi az ágazatnak, hogy közvetlenül és személyre szabottan érjék el a fogyasztókat.
"Az eddigi passzív felhasználókat aktívak váltják majd fel és sokkal fontosabb lesz, hogy egy tartalom vagy műsor hány embert ér el, illetve, hogy közülük hányat érdekel a reklámozott termék vagy szolgáltatás" -
szögezte le végül a szakember.