Minden idők negyedik legjobb filmje az Eredet?

Minden idők negyedik legjobb filmje az Eredet?

2010. október 14. 10:00, Csütörtök
Tényleg létezik olyan film, ami anyagilag nagyon sikeres, amit imádnak a nézők, és ami még a kritikusokat is szájtátásra készteti? Újkori klasszikus született?

Mindenki tudta, hogy Christopher Nolan igazi rajongói kedvenccé lépett elő A sötét lovag után, többek között annak is köszönhetően, hogy korábbi filmjeinek zöme is mind elismert volt a nézők körében. Így arra bizton lehetett számítani, hogy a rendező, két Batman közötti, kvázi önmegvalósító, stúdiójától jutalmul kapott alkotása sokakat fog érdekelni. Azonban arra kevesen gondoltak volna, hogy az Eredet, azaz az Inception, ekkora anyagi, szakmai és közönségsiker lesz.


Még a film premierje előtt sem hitték volna sokan, hogy Amerikában majdnem 300 millió dollárra lesz képes az alkotás, és, hogy Európában az 500 milliót is átlépi, amivel a Toy Story 3, valamint az Alice Csodaországban mögött az év harmadik legnagyobb sikere lesz őszig bezárólag. És, ha már bevételek, akkor le a kalappal a romantikus komédia- és animációs film-függő magyar nézők előtt, hiszen idehaza is nagy a siker, eddig 423 ezren látták az Eredetet, mely 467 millió forint bevételt hozott és immáron 12 hete szerepel a top 10-es bevételi listán.

Mennyire jó film az Eredet?
Eszméletlen jó.
"Csak" nagyon jó.
Egyszerűen jó.
Semennyire, mert nem jó.
Az pedig végképp az Eredet megsüvegelésére adhat okot, hogy a közönség nem csak nézi, hanem imádja is a filmet. Bár törvényszerű, hogy nem tetszhetett mindenkinek, de nagyjából 10 emberből 9 elégedett volt a filmmel - ezt mutatja, hogy itt, az SG-n is, a majd ezer véleményező 89%-a szerint jó volt, s a legnagyobb netes filmes adatbázis, az IMDb olvasói is átlagosan 10-ből 9 ponttal illették a produkciót. Ez egyébként azt is eredményezte, hogy a filmes honlap örökranglistáján az Eredet jelenleg A remény rabjai és az első két Keresztapa-film mögött a negyedik helyen tartózkodik, megelőzve A jó, a rossz és a csúf, valamint a Ponyvaregény című filmeket. (Na persze Christopher Nolan számára nem szokatlan az IMDb Top250-es jelenlét, hiszen A sötét lovag jelenleg 11., a Mementó 29., A tökéletes trükk 72., a Batman: Kezdődik! pedig 108. Mikor fog egyáltalán hibázni Nolan?)


Furcsa abba belegondolni, hogy a Warnernek mennyire nem akarózott annak idején finanszírozni a produkciót és csak egy A sötét lovag-kaliberű siker vette rá a stúdiót, hogy az Eredet elkészítésére költsön 160 millió dollárt (plusz még 60-70 milliót a marketingre). A gyártó többek között azért is ódzkodott, mert első nekifutásra meglehetősen bonyolultnak, cseppet sem közönségbarátnak tűnt a film története, ráadásul a két és fél órás játékidő sem szokta elősegíteni a sikert, már csak azért sem, mert így kevesebbszer lehet játszani egy nap a mozikban - a gyakran nézőtaszító, scifiközeli műfajt pedig már említeni sem érdemes.

Az Eredet egyébként azért is számít mérföldkőnek Christopher Nolan pályáján, mert bár a rendező jegyezte eddigi filmjeinek forgatókönyveit, azonban 100%-osan eredeti történettel hollywoodi filmjei közül még nem rukkolt elő. Bár a független Following saját sztorin alapult, azonban a Mementó testvére novelláján, az Álmatlanság egy norvég film feldolgozása volt, míg A tökéletes trükknek ugyancsak volt egy regény előzménye - a Batman-filmekről már nem is beszélve.


Manapság tehát úgy tűnik, hogy egy nagyon erős név, egy rendezői brand kell ahhoz, hogy egy hollywoodi stúdió be merjen vállalni egy olyan, nagyköltségvetésű történetet, mint az Eredet (vagy az Avatart, ami James Cameron ötletén alapult). Az óvatosság érthető, hiszen tavaly és idén is csak három "eredetinek" számító film volt a legnézettebb alkotások között, a közönség továbbra is biztosra akar menni, amikor heti vagy havi mozis szórakozására gondol és olyan filmre vesz jegyet, melynek előzményeit filmes vagy nyomtatott formában ismeri valamennyire.

Hány Nolan-filmet láttál?
Az 5 nagyot és még a Following-ot is.
Csak az "ötöket"
3-4 filmje megvolt.
Csak egyet vagy kettôt.
Még egy filmjét sem láttam.
A saját alkotások tehát nem csak a nézők, hanem a stúdiók miatt is hatalmas hátránnyal indulnak, s elképzelni sem akarjuk, hogy hány olyan remek hollywoodi forgatókönyv válik az enyészet martalékává, melyben az anyagi, vagy a bonyolultsági faktor miatt nem bíztak a gyártók. Talán az Eredet hatalmas sikere valamennyire rugalmasabbá, neadjisten, bevállalósabbá teszi a stúdiókat. Mert az egy dolog, hogy a mozis bevételek évről-évre nőnek, hogy a közönség talicskán viszi a pénzt a mozikba, megbízhatóan szállítja a bevételt, hogy prosperálnak a folytatásfilmek, az adaptációk és a feldolgozások, de akár egy-egy "eredeti" sztori befuttatásával is meg lehet alapozni lehetséges franchise-okat - ha már a nézők és a stúdiók ezzel a fura feldolgozásfétissel rendelkeznek.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások