Végnapjait éli a Nokia

Végnapjait éli a Nokia

2011. június 9. 18:22, Csütörtök
Egyre tovább folynak a találgatások a Nokia felvásárlásáról, úgy tűnik, a kérdés már csak az, ér-e egyáltalán valakinek valamit a cég.

A folyamatosan hanyatló részvényárfolyam és a vállalat felvásárlásával kapcsolatos spekulációk tovább rontják a finn Nokia helyzetét, hiszen lassan elveszti vonzerejét azoknak a potenciális jelentkezőknek a szemében is, amelyek esetleg hajlandóak lennének megmenteni a patinás vállalatot. A világ legnagyobb mobiltelefon-gyártójának piaci értéke felére, 17 milliárd euróra zuhant február óta, amikor kiszivárgott Stephen Elop vezérigazgató emlékeztetője, amelyben olyan emberhez hasonlította a Nokiát, aki egy égő tengeri olajfúró tornyon áll, és döntenie kell, hogy belenyugszik a tűzhalálba vagy a háborgó, jeges tengerbe ugrik.


A Nokia részvényárfolyamának alakulása az utóbbi egy hónapban

A befektetők attól tartanak, hogy a cég olyan tempóban veszíti el befolyását a drága és az olcsó telefonok piacán is - az előbbin a nagy versenytársakkal, az Apple-lel és a Samsunggal, az utóbbin a no name harmadik világbeli gyártókkal szemben -, hogy nincs esélye talpra állni.

A Nokia nem kínál a potenciális vevőknek költségcsökkentési lehetőséget, mivel bajai éppen technológiai lemaradásából származnak. Ezért a technológiai cégek pénzügyi tanácsadásával foglalkozó bankárok kétlik, hogy bárkinek is kellene a finn vállalat. Senki sem tartja kézben a vállalat stratégiáját, a legtöbb tapasztalat felső vezető távozott, a menedzsment gyakorlatilag csak tűzoltást végez - összegezte egyikük a Nokia helyzetét.


Nokia X7 - az új, felsőkategóriás készülékeket is csak nagy árengedményekkel veszik

A vállalatot először a Microsofttal hozták hírbe, mondván, a redmondiak megvennék mobiltelefon-gyártó üzletágát. Elemzők azonban felhívják a figyelmet arra, hogy az amerikai cég a mobilszolgáltatások területén akar hasítani, nincs szüksége készülékgyártásra, ami ráadásul nehezítené viszonyát más telefongyártókkal, akiknek el akarja adni termékeit. Tegnap a Samsung, a világ második legnagyobb mobiltelefon-gyártója került sorra, ám a koreai cég semmi hasznát nem látná versenytársának. A cég a Google Android platformjára építve kiépítette saját okostelefon-kínálatát és az IDC piackutató cég szerint múlt hónapban Nyugat-Európában - a Nokia hazai pályáján - a Samsung adta el a legtöbb ilyen készüléket.

Felmerülhet egy olyan vevőjelölt színre lépése, amelynek a Nokia márkára lenne szüksége. Ilyen lehet a kínai Huawei Technologies, amely az elmúlt időszakban agresszíven építette ki saját fogyasztói márkáját új okos telefonokat és táblakomputereket kínálva a nagy kínai bevásárlóközpontokban. Egy jelentős akvizíció lebonyolítása azonban egyelőre minden bizonnyal meghaladná a Huawei képességeit. Elemzők álomnak tartják azt a spekulációt is, hogy egy tőketársaság tenne ajánlatot a Nokiára, mivel egyikük sem adósodna el szívesen a cég kedvéért, mérsékelve ezzel további hitelfelvételi lehetőségeit. Valószínűbb, hogy a potenciális pénzügyi befektetők a vállalat egyes divízióira jelentkeznének be.



Frissítés: Távozott a cég technológiai fejlesztésért felelős vezetője, Richard Green.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások