Egy elektromos F1 lökést adna az elektromos autóknak

Egy elektromos F1 lökést adna az elektromos autóknak

2011. július 15. 05:56, Péntek
A KERS, vagyis a kinetikus energia visszanyerő rendszer sikere elgondolkoztatni látszik a motorsport vezetőket a Formula 1 egy teljesen elektromos változatának létrehozásán, ami felgyorsítaná a nagyobb hatótávolságú elektromos gépjárművek fejlesztését.

"Egy napon egészen biztosan részesei leszünk egy elektromos F1-nek" - mondta Nick Fry, a Mercedes Grand Prix Team befolyásos vezetője, aki 2009-ben világbajnokságot nyert a Brawn GP-vel. "Kezdésként párhuzamosan futhatna a hagyományos Formula 1-gyel, ahogy a Man-szigeteki motorverseny elektromos változata fut a hagyományos mellett. Eleinte mindenki kissé különösen nézett az elektromos bajnoki futamra, most azonban már nagyon is komolyan veszik."

Az Isle of Man Tourist Trophy június 8-i futama immár a harmadik elektromos motorok számára kiírt megmérettetés volt, a tavalyi és az idei győztes MotoCysz D1-11 VDR erőforrása 10 000-es fordulatnál 200 lóerős teljesítményt ad le, ami a mai sportmotoroknak is becsületére válik.

Az extra lóerőket biztosító KERS egy, a főtengelyhez csatlakozó kombinált motor/generátorból, valamint egy sor lítium-ion akkumulátorból áll, utóbbiak a versenyautó alján, a versenyző ülése alatt foglalnak helyet. Fékezéskor a generátor elektromossággá alakítja a kinetikus energiát, amit eltárol az akkukban. A pilóta körönként 6,6 másodpercen át gyorsíthatja autóját a visszanyert energiával, 60 kilowatt, azaz 80 lóerő többletet pumpálva a motorba.


Néhány meghibásodástól eltekintve a 2009 utáni debütálást követően egy évet kihagyó rendszer jobban teljesít, mint azt sokan várták. A KERS már az utcai autók technológiájában is visszaköszön, éppen ezért érdemes lenne belegondolni, milyen hatással lenne az elektromos járművek fejlődésére egy kizárólag elektromos meghajtású versenygépekkel megrendezett versenysorozat. "A srácok, akik a KERS-t tervezték F1-es motorunkhoz, egy regeneratív fékrendszeren is dolgoznak, ami a jövő nagy teljesítményű Mercedes utcai autóiban jelennek majd meg. Közvetlen kapcsolat van a KERS fejlesztése és a közutakon felvonultatandó technológiáink között" - tette hozzá Fry.

Dan Johns, a szárazföldi sebesség rekord megdöntésére készülő Bloodhound SSC program mérnökének tetszik Fry gondolkodása: "egy teljesen elektromos verseny sorozat lenne a legjobb, amit a Formula 1 tehet, nagy segítséget jelentene az alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiák felé való elmozdulásban. Emellett ez egy mérnöki vízió is, amiért az olyan emberek, mint én, mindent megtennének, hogy részesei legyenek."

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások