2011. november 13. 09:13, Vasárnap
Ez a kiegyensúlyozatlanság már a korábbi epizódban is jelen volt, viszont azóta sem módosítottak rajta semmit a fejlesztők. Azonban nem csak ez az egyetlen ilyen jelenség a játékban, hiszen legalább két tucat olyan tulajdonságot fel lehetne sorolni, amelyek már az első rész óta negatívumai a sorozatnak, ám érdemi változás azóta sem történt velük kapcsolatban. Ilyen például az eltűnő vagy éppen a semmiből feltűnő autók esete, a tömeges építkezés hiányosságai, a vízfejű emberek, a szórakozást nyújtó helyszínek kihasználatlansága, illetve üressége, az alaposnak bemutatott, de mégis szinte használhatatlan betanító mód és így tovább.
Természetesen van azért fejlődés is, de korántsem olyan mértékű, mint amekkorát elvártunk volna. Van például több új pálya is, amelyek sajnos elég átlagosak lettek, nem is tűnnek ki nagyon a régiek közül, kivéve a sivatagi oázist, amely igazi kihívást nyújt még a gyakorlott stratégák számára is. Változások érték továbbá a lakóházak modelljeit, azonban ezzel szembeni negatívum, hogy rajtuk kívül sem újabb épületek nem érkeztek, sem a régiek nem változtak meg egy fikarcnyit sem. Az újabb házak továbbá véletlenszerűen módosulnak, ezáltal végre igencsak színes lakókörnyezetet tudunk létrehozni.
Ezeken kívül a játékmenetet magát csak apró változások érték, így például a közlekedési dugók megjelenése és ehhez hasonló, sokak számára nem is érzékelhető momentumok, de például még mindig nincsen időjárás-változás, hogy a napszakokról ne is beszéljünk, amit illett volna már megvalósítani. A Cities XL 2012 legnagyobb újdonsága a modok készítésének lehetősége, amelyek egyértelműen öregbíthetik a játék nevét, főleg azért, mert bárki nekiállhat saját tartalmakat gyártani, amelyeket meg is oszthat másokkal, de azért itt álljunk meg egy gondolat erejéig.
Az ugyanis rendben van, hogy a játékot teljes áron megvásároljuk. Az már kevésbé, hogy nincs benne semmi konkrét újdonság az előző részhez képest. Az viszont pedig teljesen abszurdum, hogy az új tartalmakat nekünk kell megalkotnunk. Ez ebben a formában nem volt túl gerinces húzás a Monte Cristo részéről, hiszen ezt a maroknyi újdonságot és az amúgy jól működő modszerkesztőt egy ingyenes patch, vagy - amennyiben ennyire pénzéhesek, akkor - egy fizetős DLC keretein belül is kiadhatták volna.