2011. november 13. 09:13, Vasárnap
Grafika: A fenti gondolatsort az sem szépíti meg túlzottan, hogy a fejlesztők némileg hozzányúltak a küllemhez. Habár szebbnek egyáltalán nem nevezném a játékot, az alatta teljesítő grafikus motor egyértelműen optimalizáltabb lett, így a közelítés és a távolítás lehetősége már a gyengébb számítógépekkel rendelkezőknek sem fog gondot okozni. Ennek köszönhetően a városi csendélet folyamatosabb lesz, nem fogunk akadozó gyalogosokkal és autókkal összefutni. Egyszóval ez a momentum fejlődött az elődhöz képest, bár a maximális pontszámtól még így is messze van, hiszen lényegesen szebb stratégiákkal is találkoztunk már az elmúlt időszakban.
Kezelőfelület, irányíthatóság: A korábbi epizódhoz képest semmiben sem változott a Cities XL 2012 kezelőfelülete és irányítása. Már az előző rész esetében sem volt különösebb probléma ezzel az aspektussal, ami azonban mégis bántó, hogy az ottani hiányosságokat még mindig nem sikerült kijavítani. Így a kezelőfelület lehetne például egy kicsit átláthatóbb, rendszerezettebb, az irányítás pedig gördülékenyebb. A hiányos szisztéma miatt gyakran maradnak üres foltok a térképen, amivel nem tudunk mit kezdeni, ha például korábban odatettük az utat, és sikeresen körbeépítettük az egészet, tehát nem érdemes nekiállni a bontásnak. Vajon meddig tartott volna ezt kijavítani?
Játszhatóság: Mivel hiányoznak az újdonságok, ezért a Cities XL 2011 ismerői tulajdonképpen ugyanazt a játékot fogják megvásárolni a legújabb évaddal is. Habár számtalan órát bele lehet ölni egyetlen térképbe, de a fenti gondolat miatt ez a részlet egyáltalán nem érdemel magasabb pontszámot..
Intelligencia, nehézség: Ahogyan megannyi mást, úgy ezt a momentumot sem érte reform a korábbi epizódhoz képest. Amint azt a pontszám is tükrözi, nagy hiányosságai nincsenek sem az intelligenciának, sem a nehézségi szintnek, amik vannak is, már évek óta a sorozat velejárói. A mesterséges intelligencia tulajdonképpen nem sok vizet zavar, hiszen szinte minden felett teljes rendelkezésünk van, a nehézség pedig térképenként változik, ám az amúgy jól felépített stratégiai rendszer helyenkénti hiányosságai miatt képes meglepetéseket okozni a játék. Szintén nem jelentett volna túl sok plusz munkát hozzányúlni ezekhez a tulajdonságokhoz.
Hangok, zene: Feltehetően már mindenki kitalálta, hogy a hangok és zenék szinte egy az egyben ugyanazok, mint amiket már tavaly megismerhettünk. A zenék ennek köszönhetően maradtak hallgathatatlan, nyugtalanító, a városépítés elgondolkodtató mivoltához teljesen alkalmatlan zajok, amelyek azonnali kikapcsolásra ítéltettek. Az effektek többsége viszont elfogadható, a városi zörejek, az autók hangjai abszolút rendben vannak. Csupán azt nem értem, hogy miért kell állandóan dudaszót hallanunk még akkor is, ha az úton éppen egy autó sem közlekedik?
Összegzés: Amint azt ti magatok is láthatjátok, az az abszurd helyzet állt elő a Cities XL 2012-vel kapcsolatban, hogy bár hiányoznak belőle a forradalmi újítások, még így is egy viszonylag korrekt értékelést sikerült összehoznia. Ez annak köszönhető, hogy a Monte Cristo annak idején egy jól működő stratégiai rendszert épített fel a játékhoz, ami még harmadszorra is képes élménnyé varázsolni a városépítést. Nem elhanyagolható tényező az sem, hogy a sorozat a stílus egyeduralkodója, tehát a műfaj szerelmeseinek nem sok választásuk van. A játék a maga nemében jó, aki nem rendelkezik a korábbi epizódokkal, nem fog csalódni benne, ugyanakkor akinek a polcán nyugszik a Cities XL 2011, annak felesleges lesz megvennie az új évadot is. Reméljük, hogy jövőre nem csak a pénz vezérli majd a fejlesztőket.