2012. január 18. 16:03, Szerda
Az amerikai cég a kínai cenzúra egyik legnagyobb bírálójának számított, azonban az okostelefon-piacban rejlő lehetőségek miatt hamarosan változtathat ezen az álláspontján.
A The Wall Street Journal
cikke szerint a Google hamarosan Kínában is elérhetővé teheti az Android Marketet, mindennek azonban előfeltétele, hogy a társaság legalább fogadja el a kínai cenzúrát. A társaság 2010 márciusában
jelentette be, hogy beszünteti a kínai keresőportálja önkorlátozását és leállítja a működését. Az ázsiai ország szárazföldi részén élő internetezőket hongkongi honlapjára irányították át. Mostanra azonban változott a helyzet, s ez alapvetően az Android elterjedésének köszönhető. A Google már nem teheti meg, hogy lemondjon a kínai piacról. Az ázsiai országban programozókat, termékmenedzsereket és hirdetésszervezőket keres. A cél az Android és az Android Market helyi elterjedésének elősegítése.
A Strategy Analytics
felmérése szerint már a kínai a világ legnagyobb okostelefon-piaca. A tavalyi esztendő utolsó negyedévében 24 millió készüléket értékesítettek Kínában, ezek között voltak olcsó Androidot futtató okostelefonok is. A ReadWriteWeb
adatai alapján a Google operációs rendszerének piaci részesedése átlépte a 60 százalékot.
Az Android kínai elterjedését ugyanakkor hátráltatta, hogy a helyi felhasználók nem férhettek hozzá az Android Market kínálatához, ezért alternatív Android szoftverboltokat
kerestek. Mindez természetesen hatással volt a Google bevételeire. Amennyiben az amerikai vállalat belép a kínai okostelefon-piacra, úgy felmerül a kérdés, hogy milyen engedményeket kellene cserébe tennie. A vele szemben támasztott pekingi feltételek között lehet a cenzúra támogatása vagy elfogadása.
Preston Gralla, a Computerworld munkatársa úgy
vélte, hogy a Kínához való közeledés elsősorban Sergey Brin számára jelentene csalódást, mivel személyes okai is
voltak a Kínával szembeni ellenérzéseinek. A Google 2006-ban már alkalmazkodott a helyi viszonyokhoz, hiszen akkor
nem tagadta, hogy a helyi oldalán cenzúrázzák a keresések eredményeit. Az indoklás szerint - a többi keresőhöz hasonlóan - erre mindenképpen szükség volt ahhoz, hogy megjelenjenek az ázsiai országban.