Hibásak a fénynél gyorsabb neutrínó eredmények

2012. február 23. 07:59, Csütörtök
Nem lépték át a fénysebességet a Gran Sasso Nemzeti Laboratórium tavaly szeptemberi kísérletében a neutrínók, csupán egy GPS vevő és egy számítógép közötti kapcsolat rakoncátlankodhatott, állítja egy tudományos folyóirat.

Az olasz OPERA csapat szeptemberben, majd a novemberi megismételt kísérletben is azt észlelte, hogy a CERN-ből indított neutrínók közel 60 nanoszekundummal gyorsabban teszik meg a Genf és Róma közötti utat, mint a fény. Bár a fizikusok magabiztosak voltak kísérleti berendezéseik megbízhatóságát illetően, ők maguk és a tudományos társadalom is valamilyen hibát sejtett a sokkoló eredmények mögött, tekintettel arra, hogy a fénysebesség, mint a világegyetem sebességkorlátja Einstein speciális relativitás elméletének központi tétele.

Novemberben a Gran Sasso egy másik csapata demonstrálta is, hogy a kérdéses neutrínók nem léphetik át a fénysebességet, ha ugyanis ez megtörténne, akkor energiavesztés lépne fel a neutrínóknál, amiről egy sugárzás árulkodna, ilyet azonban nem észleltek. Tovább bonyolítandó a helyzetet, még maguk az OPERA kísérlet tudósai sem tudták megmagyarázni a jelenséget.

Most a Science Insider egy a kísérletben otthonosan mozgó forrásra hivatkozva azt közölte, hogy egy GSP vevőt és a labor egyik számítógépének egy elektromos kártyáját összekötő száloptikás kábelnél felfedezték, hogy meglazult. A GPS szinkronizálta a neutrínók indulási és érkezési idejét, ez volt a kísérletnek az az eleme, aminél a legtöbben gyanították egy hiba felmerülésének az eshetőségét.

A kapcsolat rögzítése 60 nanoszekundummal megváltoztatta az adat áthaladásához szükséges időt. Mivel ezt az adatfeldolgozási időt a neutrínó kísérletben levonták az teljes áthaladási időből, a korrekció megmagyarázhatja a részecskék látszólagos korai érkezését. Az elmélet megerősítéséhez az OPERA csapatnak meg kell ismételnie a kísérletet a megfelelően rögzített száloptikai kábellel.