Új vércsoportokat azonosítottak

2012. február 25. 09:40, Szombat
Valószínűleg mindenki tisztában van a vércsoportjával, ami lehet A, B, AB vagy 0. Talán még azt is tudjuk milyen az Rh-faktorunk. De mi a helyzet a Langereis vércsoporttal, vagy éppen a Juniorral? Pozitív vagy negatív? A legtöbb ember ezekről még csak nem is hallott, pedig ez az ismeret élet-halál kérdése lehet.

Bár a vértranszfúziós problémák a Langereis és a Junior vércsoportok miatt világszerte ritkák, számos etnikum veszélyben van, jegyezte meg Bryan Ballif, a Vermont Egyetem kutatója. "Több mint 50000 japánról tudjuk, hogy Junior negatív és vérátömlesztéskor problémák vagy anya-magzat összeegyeztethetetlenség léphet fel" - mondta.

Ennek a két vércsoportnak a molekuláris alapja egészen mostanáig rejtély volt. Ballif és munkatársai a Nature Genetics februári számában publikálták felfedezésüket a két kevésbé ismert vércsoportért felelős vörösvérsejtek két proteinjéről, az ABCB6-ról és ABCG2-ről. "Csupán 30 proteint azonosítottak eddig, amik az alapvető vércsoportokért felelősek, most ez a szám 32-re emelkedett" - mondta Ballif, hozzátéve, hogy a legutóbbi hasonló felfedezés közel egy évtizedre tekint vissza, ezért is különösen jelentős a mostani kettős eredmény. Mindkét újonnan felfedezett protein összefüggésbe hozható a rák gyógyszerekkel szembeni ellenállással, ezért a kutatásnak kihatása lehet a különböző ráktípusok kezelési módszereire is.

Ballif és kollégái egy nemzetközi összefogás keretében dolgoztak, tömeg spektrométerrel elemezték a Francia Nemzeti Vértranszfúziós Intézet által megszűrt fehérjéket, amikhez a japán vöröskereszt oszakai és hokkaido-i vérbankjaitól kaptak antitesteket. A vermonti proteinazonosítás után a munkát Franciaországban folytatták, ahol a helyi projektvezető, Lionel Arnaud és csapata sejt- és genetikai teszteket hajtott végre, megerősítve, hogy ezek a fehérjék a felelősek a Langereis és Junior vércsoportok kialakulásáért.

Az ABO és az Rh-faktoron túl a Nemzetközi Vértranszfúziós Társaság 28 további vércsoport-rendszert tart nyilván, olyan neveken mint Kidd, Duffy, Diego és Lutheran, a Langereis és a Junior azonban még nincs a listájukon. Bár az új vércsoportok antitesteit már évtizedekkel ezelőtt azonosították az összeférhetetlen vércsoportú magzatok kihordásával küzdő terhes nőknél, ezeknek az antitesteknek a genetikai alapjai egészen mostanáig ismeretlenek voltak, ezért nagyon kevesen tudtak arról, hogy Langereis (Lan), vagy Junior negatívak, illetve pozitívak, tette hozzá Ballif.

"A vérátömlesztésnél az anti-Lan antitesttel rendelkező egyének ellátása rendkívül nagy kihívás, részben a megfelelő donorok szűkössége, főként azonban a vérszűréshez alkalmazható megbízható reagensek hiánya miatt. A Junior negatív donorok is nagyon ritkák, ez azonban hamarosan változhat" - írja tanulmányában a kutató csoport.

Bryan Ballif
Az új kutatás eredményeivel az egészségügyi szakemberek most már sokkal gyorsabban és biztosabban tudják szűrni ezeket az új vércsoport-proteineket. Az ismeretek különösen hasznosak lehetnek a szervátültetéseknél. "Ahogy egyre nagyobb gyakorlatra teszünk szert a szervátültetésben, mindent megteszünk a minél jobb egyezőségek érdekében, időnként azonban egy szövet vagy szerv, ami jónak tűnik, mégsem működik és kilökődik, ami számos problémához vagy halálhoz vezet. Nem mindig tudjuk a kilökődések okát, azonban összefüggésben lehetnek ezekkel a proteinekkel" - vélekedik Ballif.

Az adományozott szervek és szövetek kilökéséért az immunrendszer a felelős, ami ha nem ugyanazokat a proteineket észleli, ami testünk vérsejtjeiben megtalálhatók, egy összetett sejtvédelmi mechanizmust léptet életbe. "Antitesteket fejleszt ki az új szervek, vagy szövetek ellen és megpróbálja elpusztítani az észlelt betolakodót. A test saját maga ellen támad" - magyarázta Ballif, aki nem csupán a japán lakosságnál, de az európai cigány lakosság körében is megállapította a Langereis és Junior vércsoportokat.

A kutatócsoport még koránt sem ért munkája végére. "További ismeretlen vércsoportokat követünk nyomon, nagyságrendileg körülbelül 10-15 rendszerről tudunk, amiknél szintén gondok léphetnek fel, azonban nem tudjuk melyik az a protein, ami előidézi ezeket a problémákat" - mondta Ballif. "Bár ezek is rendkívül ritkák, mégis ha ön az az egyén, akinek ez gondot okoz egy vérátömlesztésnél, akkor nincs ennél fontosabb ismeret"