A Samsung nem akarja elkövetni a Nokia hibáit

A Samsung nem akarja elkövetni a Nokia hibáit

2012. április 11. 18:36, Szerda
A dél-koreai konszern jelenleg piacvezető az LCD-monitorok és az okostelefonok területén. A cég percenként 638 mobiltelefont ad el, s gyakorlatilag az egyetlen technológiai konszern, amely képes az Apple mellé felnőni.

A cég központjában található egy hotel, ami voltaképpen teljesen különbözik a hagyományos szállodáktól. Az öt emelet mindegyikét más művész (Namjune Paik koreai festő, Andy Warhol, Rene Magritte, Pablo Picasso és Wassily Kandinsky) stílusában alakították ki. A vállalat a képzésekre e-mailben hívja meg a menedzsereket, az elektronikus levél tartalmaz egy QR-kódot is, ami egyúttal a szobájuk kulcsa. Nincs ugyanakkor fogadóbizottság, sem portás, a rendszer tudja, hogy az illető mikor érkezik meg. A Changjo Kwanban található munkaügyi részlet (Human Resource Department, HRD) segít az új munkatársaknak abban, hogy elsajátítsák a Samsung filozófiáját, ami az emberekre, a teljesítményre, a változásokra, az integritásra és a közös sikerekre épül.


A HRD előtt a betonban látható egy világtérkép, amelyen a Samsung-kirendeltségeket világító LED-ek jelzik. E térképen keresztül jut el mindenki a kerek belső udvarra, aminek koncepciója a Vatikánra emlékeztet. A fűben a Pride in Samsung szlogen olvasható ki. A társaság minden igazgatójának legalább egyszer el kell utaznia Changjo Kwanba. A hangsúly a harmónián van. Juha Park, a Samsung okostelefonokért felelős legfontosabb termékstratégája kiemelte, hogy: "nem fogjuk elkövetni azokat a hibákat, amiket a Nokia elkövetett." A dél-koreai vállalatnál ugyanis az egyik legfontosabb dolog a mentalitás.


1993. június 7-én Kun-Hee Lee, a társaság akkori vezetője beutazta az egész világot és szomorúan tapasztalta, hogy a termékeik vagy a raktárakban porosodtak, vagy ha a polcokra kerültek, akkor sem vásárolta őket szinte senki. Minden menedzsert azonnal Frankfurtba hívott, majd elkészítette az úgynevezett Frankfurti Nyilatkozatot. Ez jelentette az új korszakot a vállalat életében. A nyilatkozat többek között ilyen pontokat tartalmazott: "értsd meg a jelent", "minden változás nálam kezdődik". Az igazgató frankfurti beszédét rögzítették és Changjo Kwanban felépítették a hotelszoba pontos mását, így minden új menedzser ihletet kaphat és megismerheti a cég értékeit.


Apró kütyük mellett hatalmas hajóóriásokat is gyártanak

A Samsung a világ első számú vállalata szeretne lenni. Forgalma a 2007-es 105 milliárd dollárról 143,1 milliárd dollárra nőtt, a nyereség 7,9 milliárdról 11,9 milliárd dollárra. Míg 2010-ben a cég 158 000 embert foglalkoztatott, addig tavaly már 190 000 dolgozója volt. Ez a szám az év végére elérheti a 222 000 főt. 2011-ben a Samsung nevén 4894 szabadalom volt; csak az IBM rendelkezik több szabadalommal. A társaság 72 országban van jelen és 27 kutatási, illetve hét tervezőközpontja van. Minden elkészülő terméket villámgyorsan piacra dobnak és leszállítanak, amennyiben ugyanis az ügyfeleknek túl sokáig kell várniuk egy eszközre, akkor más készüléket néznek maguknak. Persze a goyrsaság a minőség rovására mehet, de ezt egy másik szlogenjükkel tudatosítják dolgozóikban, miszerint "Quality comes first", azaz a minőség az első.

A távlati célok ambíciózusak: 2020-ra a forgalomnak el kell érnie a 400 milliárd dollárt. "Mi nem olyanok vagyunk, mint a Nokia. Figyeljük a piacot, az ügyfeleket és a trendeket" - jegyezte meg Juha Park. A dél-koreai vállalat legfőbb konkurense ma már nem a Nokia, a Motorola, a Sony, az Apple vagy a HTC, hanem a Huawei és a ZTE, amelyek szintén a világ első számú gyártóivá akarnak válni. A Samsung szállodákat üzemeltet, az ő tulajdonában van a legnagyobb dél-koreai életbiztosító és teherszállító hajói szelik át a világ óceánjait. A Samsung csoporthoz összesen 79 vállalkozás tartozik. Szöul gyakorlatilag Samsung-város, vannak Samsung-iskolák és -óvodák, sőt még egy saját kórház is a dolgozók számára.

Ugyanakkor a konszern érdekes helyzetben van: egyszerre számít az Apple legnagyobb kihívójának és a legnagyobb beszállítójának. A szabadalmi viták ellenére a kereskedelmi kapcsolat folytatódik, s nem csak a bevételek miatt, hanem, mert a két fél között továbbra is érvényben vannak az együttműködési megállapodások.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások