2012. április 22. 17:02, Vasárnap
Grafika: A Mass Effect 3 esetében azonban van, ami nem éri el a kívánt színvonalat, ez pedig nem más, mint a küllem. Az Unreal Engine 3 ugyan még mindig jól mutat a képernyőn, de sajnos már csak összességében. A grafikus motor hiányosságai - ebben a játékban legalábbis - alaposan előjönnek például az effektek és az animációk tekintetében, de a részletgazdagság sem hozza már azt a színvonalat, mint amit az első, fogcsikorgatva pedig a második epizód esetében még elfogadtunk. A harmadik részhez érve sajnos már nem őszinte a mosolyunk a küllemmel kapcsolatban!
Kezelőfelület, irányíthatóság: Egy sorozat esetében az éppen aktuális új rész nem sok újdonságot szokott felmutatni a kezelőfelület és az irányíthatóság tekintetében, és nincs ez másképpen a Mass Effect 3-nál sem. A játék szinte teljes egészében megörökölte az elődökben látott kezelőrendszert - helyenként az újdonságokra fókuszáltan kibővülve -, az irányíthatóság pedig - a Gears of Warból ismerős egyszerű fedezékrendszerrel együtt - megmaradt olyannak, amilyennek megszerettük, netán meggyűlöltük. A kontrollerek szerelmesei sajnos ezúttal is csalódni fognak, a PC-s átirat ugyanis csak egeret és billentyűzetet támogat, de aki már hozzászokott a klaviatúrás szisztémához, az ezúttal is a jól ismert beállításokkal fog találkozni, összességében ugyanis ezen a téren minden maradt a régiben.
Játszhatóság: Ha a korábbi Mass Effect-epizódok ebben a kategóriában esetleg nem kapták volna meg a maximális pontszámot, akkor a harmadik rész egyértelműen kiérdemli, hiszen nem csak egy izgalmas és érdekes mellékküldetésekből álló, akár 40 órás kampány vár ránk, hanem egy többjátékos mód is. A kooperatív lehetőség miatt a kampány lecsengésével még hosszú-hosszú órákat tölthetünk el a jól ismert univerzumban, persze kérdéses, hogy az összecsapott végkifejlet után kinek lesz még kedve hozzá?
Intelligencia, nehézség: A Mass Effect-sorozat mindig is híres volt jól skálázható nehézségi szintjéről, és nincs ez másképpen a harmadik felvonás esetében sem. A játék kampánya előtt így választhatunk majd az Action, a Story és a Role-Playing lehetőségek közül. A Role-Playing - ahogyan neve is mutatja - leginkább az arany középutat jelenti, amikor döntéseinket mi hozzuk, a beszélgetéseket mi irányítjuk, az akció nehézségét pedig szabadon állíthatjuk. Az Action ezzel szemben azoknak kedvez, akik szeretnék hanyagolni - mondhatni automatizálni - a szerepjátékos elemeket és csak a harcokra koncentrálni, a Story opció pedig ennek éppen ellenkezője lesz, amikor a történet élvez nagyobb hangsúlyt az összecsapásokkal szemben. Alighanem egy mindenki számára elfogadható, kis híján tökéletes rendszerre talált rá a Bioware, amely a gyakorlatban is működőképes.
Az intelligencia esetében azonban már nem ilyen derűs az összkép, így indokolt a pontlevonás. Társaink mesterséges intelligenciája ugyanis gyakran hagy maga után kívánnivalót, de náluk sokkal rosszabb az ellenfelekbe ültetett értelem, ami olyannyira monotonná teheti a későbbiekben a játékmenetet, de sokkal inkább a harcokat, amit csak kellő kreativitás és megfelelő hozzáállás mellett dobhatunk fel.
Hangok, zene: Ugyan sem a szinkronhangokra, sem a hangeffektekre és a zenékre nem volt panasz a sorozat korábbi epizódjaiban, a Bioware mégis úgy döntött, hogy szakít a hagyományokkal, így Clint Mansellt kérték fel arra a feladatra, hogy a helyzethez és befejezéshez méltó dallamokat komponáljon a játék számára. Hogy egy zene tetszik-e valakinek vagy sem, az rendkívül szubjektív vélemény, azzal viszont feltehetően a legtöbben egyetértenek, hogy ezúttal sokkal jobb és fogósabb dallamok csendülnek fel a játék hátterében, amelyek feldobják a jól ismert effekteket és szinkronhangokat.
Összefoglalás: A Mass Effect 3 kétség kívül a trilógia egyik vízválasztója lesz, amely a második részhez hasonlóan meg fogja osztani a rajongókat. Aki az első részre esküdött, az feltehetően jobban meg fogja kedvelni a harmadik részt, aki azonban inkább a másodikat kedvelte meg, az kicsit talán nehezebben fog megbarátkozni a történet záró fejezetével. Egy dolog azonban biztos, a Bioware mindent megtett annak érdekében, hogy megfelelő mennyiségű újdonságot préseljen a játékba, illetve hogy azokkal elkápráztassa a rajongókat. A Mass Effect 3 kétségkívül a játéktörténelem egyik legjobb sci-fi szerepjátékának lezárása lett, amelyet nem érdemes egymagában szemlélni, sokkal inkább a három részt együtt, hiszen csak így lesz igazán hatásos a végeredmény. Csak azt az összecsapott finálét tudnánk feledni!