A közösségi médiára összpontosít egy új MI

A közösségi médiára összpontosít egy új MI

2012. június 10. 16:52, Vasárnap
Egy új számítógépes játékirányzat a közösségi médiát szeretné felhasználni az élmények személyre szabásához. A projekt mögött Sir Peter Molyneux áll, aki 30 éves munkássága alatt olyan műfajteremtő játékokat alkotott, mint a Popolous, a Black & White, vagy a Fable sorozatok.


Sir Peter Douglas Molyneux
Molyneux nemrég távozott a Microsofttól, hogy saját stúdiójával, a 22Cans-szel egy új mesterséges intelligenciát fejlesszen ki játékai számára. A játékszoftverek fejlesztői jellemzően olyan mesterséges intelligencia rendszereket igyekeznek alkotni, ami a valós emberi viselkedést és érzelmeket modellezi, Molyneux szerint azonban ez túl nagy falat a jelenlegi technikával. "Az emberek olyan szinten képesek leolvasni az érzelmeket egymás arcáról, amiről a játékokban jelenleg nem is álmodhatunk" - mondta, éppen ezért a közösségi médiában megosztott személyes adatok sokaságát szeretné kiaknázni, hogy megtudja mit élveznek a játékosok, és segítségükkel olyan személyre szabott karaktereket alkotni, amik kapcsolódnak a személyiségeikhez. Ez sem akármilyen feladat. Hogyan építhető be a közösségi médiák adattengere egy játékba?

Michael Cook, az Imperial College London számítógéptudósa sokat tudna erről mesélni, ő ugyanis pontosan ezt a médiumot használja a játékok valósághűvé tételéhez. Megalkotott egy MI rendszert, ami képes önállóan létrehozni saját egyszerű videojátékait, nemrég pedig felruházta egy új képességgel, ami ezeket a játékokat újsághírekre alapozza, felhasználva a Twitterezők személyes véleményeit. Cook szerint a rendszernek jelenleg egészen jó véleménye van az utóbbi időben sajtóetikai botrányairól elhíresült Rupert Murdochról. "Még nem tudom ez vajon programhiba-e, vagy sem" - tette hozzá.

Pár héten belül Molyneux elkezdi 22 kísérletből álló sorozatát, ami a közösségi médiumok használóinak pszichológiáját elemzi. A kísérletek eredményeinek komoly hatása lesz Molyneux egy új játékának a végső szerkezetére, ami két éven belül láthat napvilágot. Az első kísérlet, ami a Curiousity (kíváncsiság) címet kapta, egy virtuális szobába ülteti a játékosokat, amiben egyetlen sok millió parányi kockából álló hatalmas fekete kockát helyeznek el. A játékosok feladata a kocka megérintése, amivel töréseket generálnak, parányi rétegeket távolítva el a felületről. Megfelelő számú érintés után a kocka kinyílik, felfedve valami "egészen elképesztőt, abszolút egyedit", mondta Molyneux. A játékban az a csavar, hogy csak az utolsó érintést elvégző személy tekinthet be a kockába, a 22Cans pedig azt fogja tanulmányozni, hogyan terjed a felfedezés híre.„Teljes egészében a közösségi médiára hagyatkozunk" - magyarázta Molyneux. "Hogyan bizonyítja az adott személy? Ez már önmagában is rendkívül érdekessé teszi ezt a kísérletet"

Mielőtt a kocka kinyílik, elindítják a kísérlet második fázisát. A játékosok megvásárolhatnak egyet a korlátozott számú vésőkből, ami felerősíti érintéseik erejét. Ez az 59 pennyért megvásárolható, tízszeres erőt biztosító vasvésőtől, a puszta kéz használatához viszonyítva egészen a százezerszeres erőt adó gyémántvésőig terjed.

Itt egy újabb csavar következik, a gyémánt változatból csupán egy van, az ára pedig 50.000 angol font (18,5 millió forint). "Ez egy őrületes összeg" - ismeri el, a cél azonban az, hogy a lássák, vajon a puszta kíváncsiság egy játékost, vagy a játékosok egy, a közösségi médián keresztül összeállt csoportját hajtja-e a cél ilyen formán történő elérése felé. "Ez nem egy pénzszerzési gyakorlat, hanem a pénzesítés pszichológiájának a tesztje"

Ezt újabb, a közösségi média adatait jóval közvetlenebbül használó kísérletek követik. Molyneux szeretné azokat a kis változásokat felfedezni, amik mélyreható reakciókat váltanak ki a játékosokban. Demis Hassabis, aki az 1990-es években a Bullfrognál dolgozott együtt Molyneux-val, jelenleg pedig a University College London idegtudósa, másik irányból közelíti meg a perszonalizációt. Egy saját cég létrehozásának a terveit dédelgeti, amivel megalkothat egy, a játékosoknak egyedi élményt adó, a választásaikra reagáló MI-t. "Ügynököket alkotunk, amikkel nem programozás útján, hanem tanulással sajátíttatjuk el a játékot. Az emberi játékosok interakcióiból fog tanulni" – mondta Hassabis, aki szerint a játszó MI segíthet az általános gépi intelligencia fejlesztésében is. "A játékok jó tesztkörnyezetek, nem túl egyszerűek, de nem is annyira összetettek, mint a valós világ"

Cook szerint Molyneux jövendő játéka visszatükrözheti a közösségi médiában lecsapódó aktuális hangulatunkat - ha egy rossz napról számolunk be, akkor a játék is komorabbá válhat. "Azok az események fogják inspirálni, amik megtörténtek velünk, de nem jelennek meg betűről betűre”

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások