A nyár legnagyobb filmsikerei és bukásai

A nyár legnagyobb filmsikerei és bukásai

2012. augusztus 30. 17:10, Csütörtök
Sokkal kevesebb embert érdekelt az új Denevérember, mint az előző, az új Pókemberre tett a közönség, idén egy játékmaci és a vetkőzés volt a menő.

Milyen filmeket láttál nyáron moziban?
Főleg jó filmeket néztem meg.
Inkább rossz filmeket választottam.
Augusztus utolsó napjait írjuk, tehát nyugodtan kijelenthetjük, hogy véget ért a mozis nyár, meg lehet ítélni, mely filmek arattak nagy sikert, s melyek okoztak jókora csalódást a mozikban. Ha sikerről és csalódásról beszélünk, akkor ezen ezúttal Amerikát fogjuk érteni, az amerikai gyártású filmek amerikai bevételeit, hiszen minden egyes alkotás különböző időpontokban kerül bemutatásra a nemzetközi piacokon, így akár napokon belül is módosulhat egyes filmek pozíciója. Persze az amerikai adatok mellett kitérhetnénk a hazaiakra, azonban azok nem okoznak túl nagy meglepetést, jórészt rímelnek a kintiekre.


Hivatalosan a mozis nyár, vagyis a blockbuster szezon már április végén elkezdődött. Májusban aratott nagy sikert és bizton kijelenthető, hogy az év legsikeresebb filmje lett Amerikában A bosszúállók (618 millió dollár bevétel). Talán e sikernek is köszönhető, hogy a többi májusi film az elvárások alatt teljesített. A 225 milliós költségvetésből készült Sötét zsaruk harmadik része még így is eljutott hazájában 178,5 millió dollárig (a 3D-s jegyárak mellett ez is csalódás), azonban Tim Burton új filmje, a 150 milliós Éjsötét árnyak már csúnyán leszerepelt (79,7 millió dollár bevétel Amerikában), mutatva azt, hogy Johnny Deppel sem lehet mindent eladni.

Hasonlóképpen csalódást okozott a Csatahajó (65,2 millió dollár bevétel Amerikában) és A diktátor (59,6 millió dollár bevétel Amerikában) szereplése, mindkettőtől jóval többet vártak előzetesen, azonban nagy különbség, hogy míg előbbi 209 millió dollárból készült, addig Sacha Baron Cohen komédiája csak 65 millióból. Persze hazájukban utóbbi filmek közül egyik sem termelte meg a mozikban a gyártási költséget, melyhez opcionális módon akár a marketing és forgalmazási kiadásokat is hozzá lehet számolni, melyek 50-től akár 90 millió dollárig terjedhetnek. Arról nem is beszélve, hogy a film gyártója és/vagy forgalmazója természetesen nem a nézők által jegyre kiadott összeget kapja meg, hanem annak kevesebb, mint a felét.


Ha a nyár legsikeresebb filmjét keressük, akkor azt a fura ellentmondást vehetjük észre, hogy a két legsikeresebb nyári film nem váltott ki ovációt, inkább enyhe csalódást okozott eredményével. Persze A sötét lovag: Felemelkedésnek ezt el lehet nézni valamilyen szinten, hiszen már 422 millió dollárnál tart, ami rettenetesen jó teljesítmény, azonban ez nem változtat azon a ténye, hogy még így is elmarad több mint 100 millió dollárral az előző epizód bevételeitől. Ez azonban nem a film kritikája, hanem inkább A sötét lovagra érkezett hihetetlenül pozitív reakciót dicséri.

A csodálatos pókemberre viszont mindez nem igaz, hiszen a Pókember 3-mal kapcsolatban a nézők nem nagyon zengtek szuperlatívuszokat, viszont a 230 millió dollárból készített reboot még mindig csak 258 milliónál tart, vagyis hazájában hatalmas mínuszban fog zárni, ha a 315 milliós összköltséget vetjük össze a 125 milliós tiszta bevétellel. (Míg a harmadik Pókemberre megközelítőleg 48 millió jegyet adtak el Amerikában, a mostani részre még 30 milliót sem.)

A nyár egyik legkellemesebb meglepetésének egyértelműen az 50 millió dollárba kerülő Ted című romantikus komédia számított, melynek rendezőjét, Seth MacFarlane-t elhajtották a Fox stúdiótól, így a Universal tarolhatott vele - a film hazájában már 215 millió dollárnál tart. A papírformának megfelelően jól szerepelt a legújabb Pixar-ozi, a Merida, a bátor (230 millió dollár bevétel Amerikában) és a Madagaszkár 3 (213 millió dollár bevétel Amerikában) is - igaz ez elvárás volt, hiszen előbbi 185, utóbbi pedig 145 milliós költségvetéssel rendelkezett, a Madagaszkár 3 ráadásul az előző két rész teljesítményét is túlszárnyalta. A Jégkorszak 4 produkciója már jóval gyengébbre sikeredett, de a 154 milliós bevétel mindössze 95 milliós büdzsével párosult, így a Fox nem bánkódik, főleg, ha figyelembe vesszük azt, hogy a film Amerikán kívül több bevételt termelt (662 millió dollár), mint a Merida, a bátor és a Madagaszkár 3 együttvéve.


A forgalmazók természetesen jobban örülnek egy kis költségvetésű film 100 millió dolláros sikerének, mintha egy kiemelt büdzséjű alkotás hozna 200 milliót. Nos, idén nyáron a Teddel egy héten nyitó Magic Mike került bele ebbe a kategóriába. Steven Soderbergh 7 millió dollárból készült vetkőzős filmje már 113 milliós bevételnél tart Amerikában, így Channing Tatum idén már harmadik 100 milliós filmjét produkálja a Fogadom és a 21 Jump Street - A kopasz osztag után. Más meglepetés sikert nem is nagyon lehetett elkönyvelni: A Bourne-hagyaték, a Vadállatok és a Képtelen kampány jól szerepelt a mozikban, nagyjából az elvárásoknak megfelelően, a Hófehér és a vadász, valamint a Prometheus is bőven 100 millió dollár fölött termelt, ahogy azt várni lehetett, de egyik sem emelkedett ki.

Annál inkább lehet sorolni a kellemetlen meglepetéseket. Az emlékmást lehetne első helyen említeni, de azért nem annyira illő, mert a filmtől sokkal többet nem is nagyon lehetett várni: négy hét alatt 55 millió dollárig jutott el, ami mindössze azért említhető negatív felhanggal, mert a 125 milliós költségvetés igazolásához ennél jóval, de jóval erősebb teljesítményre lett volna szükség, a gyártó egyértelműen elkalkulálta magát.

Az emlékmással ellentétben azonban volt négy film a nyáron, melyektől el lehetett volna várni akár a 100 milliós amerikai bevételt is, azonban egyik sem került annak közelébe. Enyhítő körülmény, hogy mind a négy 70 milliós költségvetéssel bírt, így a gyártók nem feltétlenül mennek falnak, ráadásul a filmeknek nem csak a költsége, hanem nagyjából a bevétele is hasonlóan alakult: a Mindörökké rock 38,5, az Abraham Lincoln, a vámpírvadász 37,5, az Apa ég! 37, míg a Kertvárosi kommandó 33,5 millió dollárig jutott. Pedig egy rettenetesen népszerű musical adaptációja, egy Adam Sandler-komédia, egy akció-fantasy és egy scifi-komédia többre is vihette volna.


Ez volt tehát a 2012-es év nyara. A legnagyobb sikerekről enyhe negatív éllel lehet csak beszélni, míg a legkevesebb bevételt hozó, előzetesen biztatónak tűnő filmek eleve nem tudtak akkorát bukni, hogy éveken át beszéljünk a történtekről. Így kénytelenek vagyunk az "előnyári" Csatahajónak adományozni a nyár legnagyobb bukása címet, de persze ennek megfelelően a nyár legnagyobb sikerének A bosszúállókat kell tekinteni.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások