Közeli aszteroida áthaladás február 15-én

2013. február 12. 05:17, Kedd
Rendkívül közel, a Hold pályáján belül halad el bolygónk mellett február 15-én a 2012 DA14 aszteroida, azonban nem jelent veszélyt sem a Földre, sem a körülötte keringő műholdakra.

Szabad szemmel nem, amatőr csillagász távcsövekkel azonban látható lesz a közel fél futballpályányi űrkőzet, amit tavaly fedeztek fel és a Földtől mért legkisebb távolsága pénteken mindössze 27680 kilométer lesz - 8000 kilométerrel közelebb kerül bolygónkhoz, mint az időjárási és kommunikációs műholdak, vagyis a geoszinkron pályán belül halad el. Az objektum méretét tekintve nagyjából megegyezik az 1908-as Tunguzka-eseményt előidéző aszteroidával.

A NASA Sugárhajtómű Laboratóriumának Földközeli Objektum Program Hivatala már kizárta a következő, 2020-ra eső látogatás esetleges becsapódásának lehetőségét is. A spanyolországi Observatorio Astronómico de La Sagra csillagászai által 2012. elején felfedezett aszteroida a Földéhez hasonló - kissé elnyújtottabb pályán kering, ezért is kap kiemelt figyelmet a szakemberektől. Emellett a mostani elhaladás kiváló alkalom az űrkőzet tanulmányozására, különös tekintettel a tengely körüli forgás feltérképezésére. "A forgás irányának ismerete nélkülözhetetlen a jövőbeli pályája pontos meghatározásához, amiből megtudhatjuk, milyen közel kerül a Földhöz az elkövetkező években" - nyilatkozott a tanulmány vezetője, Michael Busch, az amerikai Nemzeti Rádió Csillagászati Obszervatórium (NRAO) munkatársa.

A 2012 DA14 pénteken este, magyar idő szerint 20 óra 24 perckor éri el a Földhöz viszonyított legkisebb távolságát, így hazánkból is észlelhető lesz. A NASA közleménye szerint az aszteroida gyors ütemben halad majd az esti égbolton déli irányból az északi hajnali égbolt felé. A legkisebb távolság elérésekor magnitúdója valamivel a hetes érték alá kerül, ami még mindig kevés ahhoz, hogy szabad szemmel észlelhessük, ezért ajánlottak a kisebb csillagász távcsövek, vagy egy fixen rögzített binokulár. Az áthaladás online, a Clay Center Obszervatórium segítségével is nyomon követhető.