2013. március 4. 15:44, Hétfő
Az ARM bízik a Windows RT jövőjében, mégpedig többek között azért, mert hamarosan elkészülnek a szükséges 64 bites chipek, amelyek lehetővé teszik a megfelelő változat megjelenését. Szerintük a Microsoft nem hagyja sokáig szenvedni új gyermekét, azt - ahogyan az asztali operációs rendszereknél is tették korábban - további verziókkal javítgatják majd, a meglévő széles bázis pedig idővel magával hozza a várt sikert. Ez azonban egyelőre nem igazán látszik, a Microsoft saját táblái nem fogynak, és a partnerek listája is rövidebb a kelleténél. Márpedig a piac pedig nem vár a lemaradókra, amit az is jól mutat, hogy a szegmensből folyamatosan javuló adatok érkeznek.
Február legelején mi is
beszámoltunk a
Surface táblák siralmas eredményéről, amely elsősorban abban mutatkozott meg, hogy azokból egymilliónál is kevesebb példányt sikerült értékesíteni. A Microsoft ugyan 1,25 millió darabot leszállított az üzletekbe, a piackutató cégek becslése szerint azonban ennek alig több mint felét sikerült eladni, a vásárlók pedig nagy arányban viszik vissza a készülékeket, amely az elégedetlenség egyértelmű jele. A cég tehát egyelőre a meglévő raktárkészlettől igyekszik megszabadulni, ráadásul az is kérdéses, hogy a gyártás folytatódik-e.
Az RT egyik legnagyobb hiányossága, hogy kizárólag 32 biten elérhető. A szoftver ráadásul egyedül az ARM architektúra chipjeit támogatja, ezáltal inkompatibilis a korábbi Windows változatokra megjelent alkalmazásokkal, így éppen a Win platform legnagyobb előnye, a széles szoftverbázis, vész el a táblák tulajdonosai számára. Sokan valószínűleg ezért döntöttek a távolmaradás mellett, hiszen nem lehetett felmérni, hogy valójában mekkora az operációs rendszer értéke.
A kedvezőtlen hírek és a negatív hangulat ellenére az ARM
továbbra is bízik a táblák sikerében, amire szerintük a Microsoft eddigi története is garancia. Warren East vezérigazgató egy interjúban emlékeztetett arra, hogy annak idején a Windows ME után befutott a Windows XP, a Vistát pedig a Windows 7 váltotta fel, ezek pedig többé-kevésbé orvosolták az előd hiányosságait és negatív fogadtatását, így a szoftvercégnek bőven van tapasztalata a hibák helyrehozásában. A siker elmaradása a Windows RT esetében is egyértelmű, ezt azonban ellensúlyozhatja, hogy jövő év elejére elkészülnek az új 64 bites chipek (
Cortex-A53/A57), ezek a teljesítmény terén jóval nagyobb eséllyel veszik majd fel a versenyt az x86-os versenytársakkal, a Microsoft hagyományos széles és erős vásárlói bázisa pedig megfelelő alapot biztosít a munka folytatásához, erre bátran építhetnek.
Problémát jelenthet azonban, hogy az eddig elmondottak alapján a szoftvercég egyelőre
nem készül további példányokkal, legalábbis a Surface családon belül. Tavasszal nem várhatunk semmilyen újítást ezen a téren, és bár többek között az Acer is
jelezte, hogy idén saját megoldással készül, a Samsung már januárban
visszavonulót fújt, mégpedig éppen az alacsonynak tartott érdeklődés, és a vásárlók által nem kellően felmérhető valós érték miatt.
Kérdéses tehát, hogy valójában mik a Microsoft tervei a platformmal, amely valahol a Windows 8 és a Windows Phone 8 között helyezkedik el, mintegy átmenetet képezve azok között. Az biztos, hogy a mobil vonalon
nincs B-tervük, ott marad a Windows Phone 8 (illetve most már tudjuk, hogy nagyjából egy-másfél éven belül ott is befut a Blue, amely még közelebb hozhatja egymáshoz az eltérő verziókat), ám az eddig adatok fényében ez kissé távolinak tűnik, és túl homályosnak ahhoz, hogy még időben megmentsék a Windows RT süllyedő hajóját.
Mindeközben a Windows 8 viszonylag jól szerepel, bár az előrenyomulás kissé lassúnak, vontatottnak látszik. A Net Applications
felmérése szerint februárban az új szoftver világszerte a PC-piac 2,79 százalékát mondhatta magáénak, ami egyértelmű előrelépés januárhoz képest - akkor még 2,36 százalékon állt ez a mutató. Jellemző azonban, hogy a Windows RT mindössze 0,02 százalékkal járult hozzá ehhez az eredményhez, miközben a Windows 7 még a használatban lévő PC-k csaknem felén, 44,5 százalékán található meg, a lassan nyugdíjaskort elérő Windows XP pedig továbbra is 39 százalékon áll. Az első négy hónap tehát nem volt elég egy jelentős rohamhoz, az eredetileg meghirdetett kedvezmény pedig véget ért, így a váltás igencsak elhúzódhat.
Érdekes megoldásokból pedig nincs hiány, hiszen ezek egy része már a CES alatt bemutatkozott. Ilyen például a Panasonic 20 hüvelykes "táblája", amely 4K felbontást támogat, stylus kíséretében, több érdekes funkcióval, amelyeket azonban nem fejtettek ki bővebben. Az üzleti célokra szánt fejlesztésnek egyelőre nincs hivatalos neve, ára sem ismert, ám japán
források szerint valamikor a nyáron mutatkozhat be, természetesen Windows 8 alatt.
A mobil szegmens eközben továbbra is száguld, amelyet a hordozható eszközök folyamatosan emelkedő száma, valamint a felhasználással és adatforgalommal kapcsolatos adatok egyaránt jól érzékeltetnek. A Canalys például azt
jósolja, hogy 2016-ban már több mint 2,6 milliárd ilyen eszközt (noteszgépet, táblát, okostelefont és mobiltelefont) szállítanak majd le a különböző gyártók, itt pedig magasan a táblák hozzák magukkal a legnagyobb arányú bővülést, az okostelefonok ebből a szempontból csak a második helyen lesznek - a példányszám terén természetesen fordított a helyzet. A teljes éves forgalom tekintetében a táblák már jövőre lepipálhatják a hagyományos noteszgépeket, okostelefonokból pedig 2016-ban kétszer annyi találhat gazdára, mint a tavalyi év során (ez 1 milliárd feletti eredményt sejtet).
A videolejátszásban a mobil kütyük még csak a teljes eredmény 8 százalékáért felelősek az Ooyala
adatai szerint, ám a tavalyi évben már kétszer annyi időt töltöttünk ezzel a különböző mobil eszközökön, mint egy évvel korábban. Az on-demand szolgáltatásokkal összehasonlítva az asztali gépeken 18-szor tovább néztünk mozgóképes tartalmakat, míg a tábláknál ötszörös, az okostelefonoknál pedig négyszeres volt az előny. Érdekesség, hogy az iPhone felhasználók kétszer annyi videót tekintettek meg készülékeiken, mint az Android tábor tagjai, a tábláknál pedig az utolsó negyedévben a teljes idő egyharmadát töltöttük prémium kategóriás, 60 percnél hosszabb anyagokkal.
A növekedés tehát ott van, továbbra is erős és gyors üteműnek mondható - a Microsoftnak azonban még meg kell találnia az ideális kombinációt, amely a széles tömegek előtt is vonzó alternatívaként jelenik meg.