Pert vesztett a Magyar Telekom sárgacsekk-ügyben

Pert vesztett a Magyar Telekom sárgacsekk-ügyben

2013. április 22. 18:05, Hétfő
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége sajtóközleménye szerint a Magyar Telekom 2012. május 1 – 2012. november 17. között tisztességtelenül számlázta ki a 142 forintos tranzakciós díjat postai- és személyes befizetés esetén a fogyasztók részére, ezért a vonatkozó szerződési feltételei tisztességtelenek és érvénytelenek – állapította meg a Fővárosi Törvényszék a 2013. április 17-én kihirdetésre került elsőfokú ítéletében, amely még nem jogerős.

A szolgáltató 2012. május 1-jét követően egészen 2012. november 17-ig a személyesen vagy postai úton befizetésre kerülő minden egyes számla esetében 142 Ft-os tranzakciós költséget számított fel ügyfeleinek, pusztán azért, mert a befizetés előbb említésre került módjait választották. A szervezet szerint ez a gyakorlat teljes mértékben szembement a fogyasztók érdekeivel és rendkívül sok ügyfelet érintett, hiszen Magyarországon még mindig a postai csekkes befizetési mód a legelterjedtebb. Szintén érthetetlen volt, hogy személyes díjfizetés esetén miért került felszámításra a tranzakciós díj – ekkor ugyanis a fogyasztó kereste fel a szolgáltató üzletét, azaz a vállalkozás számára ekkor nem keletkezett semmilyen adminisztrációs, illetve postaköltség, ami indokolta volna a díj kiszámlázását.

A 142 Ft-os tranzakciós díjfizetési kötelezettséggel szemben a szolgáltató semmilyen valós szolgáltatást nem nyújtott. A nyugta, csekk kiállítása pedig a vállalkozás által nyújtott szolgáltatás elválaszthatatlan része, azért külön költséget nem lehet felszámítani. A Fővárosi Törvényszék a 2013. április 17-én kihirdetésre került ítéletében a Szövetségnek adott igazat. Rámutatott egyrészt arra, hogy a Magyar Telekom Nyrt. indokolatlanul korlátozta a fogyasztók számlakiegyenlítési lehetőségét, ugyanígy semmi sem magyarázta azt, hogy a számla befizetésének módjai között különbséget tegyen. A szolgáltató ugyanis a Távszámla online alapon működő fizetési rendszer keretében, valamint a csoportos átutalási megbízással és az eseti banki átutalással történő számlafizetéskor nem számított fel külön díjat a fizetésért.

A bíróság egyetértett azzal is, hogy a vállalkozás úgy számította fel a 142 Ft-os tranzakciós költséget, hogy azt semmivel sem ellentételezte: indokolatlan megkülönböztetést alkalmazott tehát a személyes-, valamint a postai csekkes fizetési módot választó fogyasztók és a befizetés egyéb formájában számláit kiegyenlítő ügyfelei között. A Fővárosi Törvényszék a fentiek miatt megállapította, hogy a Magyar Telekom Nyrt. által 2012. május 1. és 2012. november 17-e között alkalmazott vonatkozó általános szerződési feltételek tisztességtelenek, épp ezért azokat a szolgáltatóval szerződő valamennyi fogyasztóra nézve érvénytelennek nyilvánította. Ebbe a körbe tartoznak azok a fogyasztók, akik a szolgáltató vezetékes telefon-, illetve helyhez kötött műsorterjesztési-, valamint az utólag és előre fizetett mobil rádiótelefon szolgáltatását vették igénybe, és akár csak egyszer is felszámításra került e szolgáltatások esetében részükre a postai sárga csekken vagy a személyes ügyfélkapcsolati pontokon történő befizetéskor a 142 Ft-os tranzakciós díj.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége ezúton is kéri a Magyar Telekom Nyrt-t, hogy az elsőfokú ítélet jogerőssé válása esetén önként teljesítse a fogyasztók igényét és részükre fizesse vissza a 2012. május 1. és 2012. november 17. közötti, érvénytelen szerződési feltételek alapján kiszámlázásra került díjakat! Az ugyanis visszajár a fogyasztók részére.

A Magyar Telekom azonban továbbra is fenntartja, hogy a 2012. május 1-jével bevezetett, majd jogszabályváltozások folytán 2012. november 17-vel megszüntetett tranzakciós díjjal kapcsolatban a társaság eljárása minden tekintetben mindvégig megfelelt a hatályos jogszabályi előírásoknak. A cég álláspontja szerint gyakorlatának helyességét támasztja alá a média és hírközlési biztossal létrejött megállapodás is, amelynek eredményeképpen a leginkább rászorulóként azonosított, a Telekomtól kizárólag vezetékes szolgáltatást igénybevevő nyugdíjas előfizetők igény esetén 2012. szeptember elsejétől mentesülhettek a tranzakciós díjfizetés alól. A Telekom az első fokú ítélettel szemben fellebbezéssel kíván élni.

A Telekom a készpénz átutalási megbízás (sárga csekk) használatával kapcsolatos változásokkal is ösztönözni kívánta ügyfeleit a korszerű, hatékony fizetési módok, így az online és távszámlás befizetés használatára - írta a Telekom. A közleményben hozzáteszik: a szolgáltató jelentős előrelépést ért el a készpénzkímélő fizetési módok elterjesztésében: az ügyfelek felismerték ennek előnyeit, és a távszámlára áttérő előfizetők száma a dinamikus növekedésnek köszönhetően több mint duplájára emelkedett.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások