2013. augusztus 31. 18:30, Szombat
Kiadó: 2k Games
Fejlesztő: 2K Marin
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E4600 2,4 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5200+ processzor, Nvidia GeForce 8800 GT vagy ATI Radeon HD 3870 grafikus kártya, 2 GB RAM, 12 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Quad Q8300 2,5 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 900 processzor, Nvidia GeForce GTX 560 vagy ATI Radeon HD 6950 grafikus kártya, 4 GB RAM, 12 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Tom Clancy’s Ghost Recon, XCOM: Enemy Unknown
Kategória: külsőnézetes akció
Az elmúlt hónapok, de sokkal inkább évek során akadt néhány furcsaság a játékiparban, amivel a legtöbb rajongó kezdetben nehezen tudott azonosulni, de a végeredményt tekintve többnyire minden különleges kezdeményezés jól sült el. Csak egyetlen példával élve, elegendő a BioShock Infinite esetére gondolni, ami alapjaiban kívánta megújítani a sorozatot, hiszen a víz alatti világból egyenesen a felhők közé repítette a játékosokat, és így a középszerűség helyett az év egyik legjobbjává vált. Hasonlóan megdöbbentő volt, amikor a taktikai stratégiák egyik nagy öregjét, avagy az XCOM-sorozatot akarták FPS stílusban feltámasztani, hiszen bár volt már efféle próbálkozás a múltban, de a 2K Marin csapata minden eddiginél elszántabban állt neki a munkálatoknak, aminek köszönhetően úgy vélték, hogy semmi sem állhat a projekt útjába.
Mint utólag kiderült, a fejlesztők túl korán bejelentették az akkor még csak szimplán XCOM névre hallgató alkotást, az FPS-nézetű megvalósítás ugyanis csak egy volt a sok elképzelés közül. Hosszú hónapokig nem is hallottunk semmit sem a játékról, mígnem az idei esztendő első felében a 2K Games bejelentette, hogy átalakulva és megkomolyodva ugyan, de mégis elkészülhet az alkotás, de nem egy belső-, hanem egy külsőnézetes taktikai akciójáték formájában. Így született meg röviden a The Bureau: XCOM Declassified, aminek szó szerint a javára vált, hogy annyi stílusváltáson esett át a múltban.
Az sem vált kárára ugyanakkor, hogy a 2K Marin nem két ismert epizód közé, hanem a sorozat, ezáltal pedig az XCOM történetének legelejére helyezte a játék cselekményét, a The Bureau: XCOM Declassified tehát a franchise prológusaként még azok számára is kötelező lesz, akik egyébként nem igazán szeretik a külsőnézetes akciójátékokat. Mielőtt azonban alaposabban elmélyednénk a játékmenetben, érdemes néhány szót szólni az alkotás történetéről is, ami egyenesen 1962-be repít vissza minket, a Hidegháború kellős közepébe, amikor Amerika jogosan várna támadást Oroszország vagy Kuba felől, de helyette egy nem evilági problémával kell szembenéznie, méghozzá egy idegen invázióval.
Az űrlények érkezése olyan hirtelen történt, hogy az Egyesült Államok nem csak politikai, hanem katonai oldalról is teljesen összeomlott, ám az FBI egyik igazgatója úgy dönt, hogy saját kezébe veszi az irányítást. Megalkotott tehát egy olyan speciális egységet, ami később csak XCOM néven vonult be a történelemkönyvekbe. Ennek a speciális osztagnak az egyik legkiemelkedőbb tagját, név szerint William Carter speciális ügynököt és egykori CIA-alkalmazottat alakítjuk majd a kampány során, akivel összességében egyetlen célt kell teljesítenünk: minden erőnkkel megakadályozni, hogy az űrlények megvessék a lábukat a Földön.
Mivel a hatvanas évek elején járunk, a 2K Marin gondosan ügyelt arra, hogy ne csak a futurisztikus technológiák és a fegyverek, hanem az általános környezet tekintetében is korhű legyen a végeredmény. Ennek köszönhetően a fejlesztők egy olyan elképesztően hangulatos környezetet tudtak megalkotni a The Bureau: XCOM Declassified keretein belül, ami utoljára talán a Mafia 2-nek vagy az L.A. Noire-nak sikerült. Nyilván esetünkben az idegen invázió miatt egy elég komoly apokaliptikus szál is színesíti az összképet - valamint az idegen technológiák, illetve építmények sem elhanyagolhatók -, de a korabeli színes, boldog és vidám kisvárosok, az ötvenes-hatvanas éveket idéző építészeti stílus, az autók, a divat és egyebek olyan hangsúlyosak lettek a kampány során, hogy gyakran csak ezekért a pillanatokért állunk majd meg alaposabban is elmélázni egy-egy apró részleten.
Természetesen ennyire alapos munkát végeztek a készítők a játékmenet megalkotása közben is, amivel kapcsolatban magabiztosan kijelenthető, hogy összességében olyan, mintha az XCOM: Enemy Unknown stratégiát ültették volna át - a szükséges kompromisszumokkal - egy külsőnézetes akciójátékba. Hangsúlyozandó azonban, hogy a közérthetőség és a felesleges bonyolítás elkerülése miatt valóban egyszerűbb lett minden, de a végeredmény ettől függetlenül is egy könnyed és kiemelkedő csapatalapú taktikai akciójáték lett, ami nem csak műfaján belül sikerült nagyszerűre, hanem a franchise tekintetében is.