A PS4 nyeri az új konzolok versenyének első körét

A PS4 nyeri az új konzolok versenyének első körét

2013. október 8. 17:48, Kedd
Erre számít az IDC, amely friss előrejelzésében kiemeli, hogy az új fejlesztések elsősorban az online piacra támaszkodnak majd, mi több, ezen a téren le is hagyják a hagyományos számítógépeket. A Microsoft szintén igyekszik népszerűsíteni új jövevényét, és bár a két nagy versenyébe hamarosan a Valve is beszáll saját megoldásával, a piackutató cég mégis arra számít, hogy a különböző hardverek között nem lesz óriási a különbség, és nem egymás ellenében, hanem közösen hódítják meg a fanatikusok és az újonnan csatlakozó vásárlók szívét.

Az IDC által közzétett anyagban arra hívják fel figyelmünket, hogy az Xbox One és a PlayStation 4 bemutatkozása és közelgő elrajtolása révén idén végre valamivel több konzol talál majd gazdára, mint az előző év során. Ezzel egy 2009 óta tartó lassú, ám folyamatos csökkenő trend szakad meg, az idei 33 millió darabos példányszám pedig szerény növekedést eredményez majd a 2012-es adathoz képest. A csaknem globális elérhetőség, valamint az erősebb hardver jelentik a legfontosabb tényezőt a sikeres bemutatkozásban, a PS4 pedig leginkább alacsonyabb ára miatt előzheti meg riválisát az ünnepi szezon alatt.

Legalább ilyen fontos, hogy a hagyományos vásárlások, a mikrotranzakciók, illetve a letölthető kiegészítők beszerzése által keltett forgalom az internetre csatlakozó konzolok esetében nagyobb lesz, mint a PC-s játékok területén. A Steam, az Origin, illetve az Amazon és társaik egyértelműen az Xbox Live, a PlayStation Store, valamint az eShop mögé szorulnak majd, miközben az előfizetések száma a konzolokon (Xbox Live Gold, PlayStation Plus) tovább nő, a PC-ken (World of Warcraft és társai) pedig tovább csökken. 2017-re a konzolosok száma meghaladhatja a 165 millió főt, ezzel a Wii U, az Xbox One, illetve a PS4 saját online boltjának jövője biztosítva van. A kínai kormány ráadásul feloldotta a konzolokra vonatkozó, eddig érvényben lévő tilalmat, így hamarosan újabb milliók bővíthetik ki a meglévő tábort.

Ugyanezen időszak alatt, vagyis a 2017-ig terjedő periódusban, a játékra is alkalmas okostévék, a különböző mikrokonzolok és set-top-boxok, valamint az ezekhez csatlakozó felhő-platformok gyors növekedésen mennek keresztül, ám négy év múlva is a játékosok TV-centrikus összes kiadásának alig 10 százalékát teszik majd ki. A hagyományos konzolok, PC-k, valamint az új HDTV-k és set-top-boxok között nem lesz áthidalhatatlan szakadék, ez az időszak végére többnyire szavakban merül majd ki, vagyis a Nintendo, a Microsoft és a Sony hármasát sem a meglévő, sem pedig az újonnan beszálló fejlesztések nem szorítják majd ki a játékok területéről.

Ez még valószínűleg akkor is így lesz, ha beigazolódnak az nVidia tartalomért és technológiáért felelős alelnökének szavai, és a konzolok soha nem nőnek fel a PC grafikai szintjére. A felhasználók körében zajló állandó vita és a nyilatkozatháború minden bizonnyal folytatódni fog, ám a PlayStation és a PS2 korszaka szerinte nem ismétlődhet meg, és míg a harmadik generációnál fej-fej mellett haladt a két szegmens, mára egyértelműen a PC hódította vissza az első helyet a teljesítmény és a vizuális élmény terén, ami nagyban annak köszönhető, hogy egyik gyártó sem hajlandó az nVidiához hasonló összeget költeni a fejlesztésekre - ez mondjuk nem gátolta meg az AMD-t abban, hogy mindkét szerződést elhappolja.


A Microsoft persze továbbra is igyekszik népszerűsíteni megoldását, igyekezetük jól látható. Egy most megjelent reklámban például azt láthatjuk, hogy a felhasználók a Bing szolgáltatásait veszik igénybe a Windows 8.1, a Windows Phone 8, illetve az Xbox One alatt, ami egyben azt is jelzi számunkra, hogy a cég szeretné minél szorosabbra fűzni az ezen három platform közötti viszonyt. Ezzel egy időben a Kinect 2.0 újításairól és előnyeiről is sokszor említést tesznek, már csak azért is, mert a kiegészítő mindenképpen fontos szerepet tölt majd be az Xbox One pályafutásának alakításában.

A TechNet oldalán közzétett hivatalos blogbejegyzésben arról olvashatunk, hogy a Microsoft Research csapata miként fogott össze az Xbox One részleggel, hogy megalkossák ezen új funkciókat. A "time-of-flight" kamera például letapogatja szobánkat, elkészíti annak mélységi térképét, és bár eleinte akadtak gondok az elől és a háttérben lévő objektumok szétválasztásával, ezt végül sikerült áthidalni, hogy készen álljanak a november 22-i hivatalos rajtra. A közzétett videók azt részletezik, hogy a kamera miként érzékeli az egyes személyeket, értelmezi azok mozgását, vagy akár szívritmusukat, valamint milyen módon hasznosítja az infravörös funkciókat, a zavaró fény kiszűrését.


A Kinect 2.0-val kapcsolatban egyébként rögtön felmerültek bizonyos aggodalmak, különösen azon pletykák után, miszerint a Microsoft különféle interaktív reklámok révén gyűjtene adatot a felhasználókról. Ezt később az Xbox részleg marketingigazgatója cáfolta, kiemelve, hogy ezen jelenleg senki nem dolgozik, az eredeti interjúban mindössze erre vonatkozó spekuláció hangzott el, és amennyiben valóban létrejönne egy ilyen megoldás, azt kizárólag a felhasználók beleegyezésével alkalmaznák. Lehetőség lenne ugyan az egyes játékosok arcának felismerésére, ha esetleg azok más helyszínen, így például barátoknál vennék igénybe a konzolt, azonban a személyi jogokra tekintettel ezen információk nem hagyják el az egyes készülékeket és nem kerülnek a felhőbe.

Az új kontrollerekkel kapcsolatban is nagy az érdeklődés, többek között éppen a PC-s játékosok körében. A Sony Worldwide Studios elnöke például a Twitteren erősítette meg, hogy az analóg stick és gombok külön PC-s meghajtó nélkül is használhatóak a számítógépen, azt azonban még nem tudni, hogy a Windows valóban Dualshock 4 néven ismeri-e majd fel az eszközt - erre csak a november 14-i megjelenést követően kapunk választ.

A Valve a maga részéről az első 300 tesztelőnek szétküldendő Steam Machines példányok hardveres részleteit ismertette a napokban. Eszerint ezen készülékek Intel i7, i5 és i3 chipeket tartalmaznak majd, amelyeket nVidia GeForce Titan, GTX780, GTX760, valamint GTX660 grafikus vezérlők, 16 GB DDR3 RAM, 1 TB-os merevlemez és 8 GB-os SSD, illetve egy 450 wattos tápegység egészít ki. Képeket egyelőre nem közöltek, de azt elárulták, hogy minden egyes komponens, így maga az alaplap is cserélhető lesz, vagyis a felhasználók maguk is összeállíthatnak majd egy-egy konfigurációt.

Biztosan venni fogok...
Xbox One-t
Playstation 4-et
Valve Steam-et
Egyiket sem
Nincsenek illúzióik arról, hogy a teljes Steam tábort lefedhetik majd a készülékekkel, de abban bíznak, hogy a játékosok egy jelentős része dönt a beruházás mellett, különösen akkor, ha a külső partnerek jövőre még erősebb összeállításokkal jelentkeznek majd. Ezen partnerek között maga az nVidia is ott van, amely az utóbbi időben a linuxos meghajtók terén igyekezett behozni tetemes lemaradását, blogjában pedig elárulta, hogy a Steam OS elkészítésében is részt vettek. A játékok megosztását és streamelését lehetővé tévő, akár önálló operációs rendszerként is futtatható platform belépést nyújt számukra arra a piacra, ahol az AMD a két nagy révén igyekszik hatalmas szeletet kikanyarítani magának - meglátjuk, a játékosok mennyiben osztják majd meg pénzüket és idejüket az eltérő megoldások között.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások