Mindenki szabadulna a süti fájloktól

Mindenki szabadulna a süti fájloktól

2013. október 17. 09:27, Csütörtök
A Google után immár a Microsoft is saját alternatív rendszer megalkotásán dolgozik, így nem tűnik távolinak a jövő, amelyben az úgynevezett süti fájlok végleg eltűnnek az internetes böngészés területéről. A felhasználók azonosításában segédkező apró állományok egységes platformját több, egymással is versengő fejlesztés válthatja fel, vagyis ezzel újabb pályán indulna meg a már mindenki által jól ismert riválisok versenyfutása az internetezők kegyeiért. A reklámcégek tiltakoznak, ám a kezdeményezők szerint változás már csak biztonsági okokból is elkerülhetetlen.

A szaksajtó egy belső forrás révén értesült a napokban arról, hogy a Microsoft egy, a szinte minden internetező által használt cookie fájlok rendszerének leváltására készül, mégpedig egy olyan alternatív megoldással, amely minden Windows operációs rendszert futtató eszközön, így számítógépeken, táblákon, okostelefonokon, illetve az Xbox konzolokon egyaránt elérhető lenne. A cél a külső, harmadik fél által alkalmazott fájloktól való megszabadulás, hogy ezt követően a felhasználók nagyobb biztonságban barangoljanak a világhálón.

A süti fájlok ugyanis éppen itt, a biztonság terén jelentenek ma leginkább problémát a felhasználók számára, hiszen ezeken keresztül nemcsak a meglátogatott internetes oldal üzemeltetője, de külső reklámcégek is követhetik az adott illetőt, felmérve szokásainkat, indexelve az általunk érdekesnek talált tartalmakat, hogy ezt követően személyre szabott reklámokba fussunk azon lapokon, amelyek valamilyen platformon keresztül megjelenítik ezen online hirdetéseket. A felhasználók követése (tracking) elsősorban ezen cégek számára létfontosságú, hiszen ma már egyértelműen a személyre szabott reklámok számítanak az elfogadott minimumnak, jobb találati eredményt és nagyobb érdeklődést generálva a hirdetőnek.

A sütik törlésére minden népszerű böngésző kínál számunkra opciót, és érdemes megjegyezni, hogy ezen aprócska fájlok az azonosítás révén abban is segítenek, hogy belépve maradjunk egy-egy weboldalon. Nyilván nem ez, hanem az internetezők követése ad okot aggodalomra, a megoldás sokak szerint sérti személyiségi jogainkat, hiszen széleskörű alkalmazásukkal az érintett cégek a szükségesnél jóval több adatot tudnak meg rólunk. Nem véletlen, hogy a nevesebb böngészők is megkezdték ezen fájlok követési funkcióinak letiltását (Do Not Track), ez alapértelmezett módon először a Safari új verziójában jelent meg, ám végül a többiek is követték a példát.

A Safari már 2003-as indulása óta ezen opcióra támaszkodik, bár a mobil eszközök terjedése elkerülhetetlenné tette az Apple számára, hogy az iOS alatt kidolgozza saját megoldását. Ennek bevezetésére végül tavaly kerítettek sort, elsőként bontva meg a piac egységét - ehhez azonban mindenképpen hozzá kell tennünk, hogy a hagyományos sütik a böngészők korlátozásai miatt eleve nem használhatók a globális internetforgalom mintegy 20 százalékáért felelős új hordozható eszközökön, vagyis az igazi megbontás majd csak a többiek lépései révén bontakozik ki..

A Firefox böngészőt fejlesztő Mozilla szakemberei már márciusban jelezték, hogy megtiltanák a harmadik féltől, vagyis a hirdetőcégektől származó sütik alkalmazását, ezzel tehát kizárólag az adott weboldal üzemeltetőjétől fogadnánk automatikus módon azokat - a belépve maradás lehetősége így mentesülne a korlátozás alól. Már akkor azonnal éles tiltakozást lehetett hallani a reklámcégek részéről, érthető módon, hiszen ezzel éppen legnagyobb előnyüket vesztenék el. A lépést végül először elhalasztották, majd a külső cégektől származó tiltólisták alkalmazása után újabb csúszást jelentettek be - egyértelmű volt, hogy túl sok érdeket sértenének az ennél drasztikusabb akcióval.

A Google háza táján is komolyan dolgoznak egy saját alternatíva megalkotásán, amellyel kapcsolatban az első részletek szeptember közepén szivárogtak ki. A forrás akkor nem kívánta megnevezni magát, tekintettel arra, hogy a cég addig semmilyen nyilvános információt nem közölt az érdeklődőkkel, ám világossá vált, hogy számukra elsősorban a mintegy 120 milliárd dolláros online reklámpiac további bővülése az elsődleges szempont, a lehető legtöbb előny megőrzésével, netán újabbak megszerzésével - jelenleg ezen piac mintegy harmadát birtokolják.

Ők egy úgynevezett névtelen azonosítóval (anonymous identifier, AdID) cserélnék le a harmadik féltől származó cookie-k rendszerét, ezen platformot pedig kizárólag azon cégek számára nyitnák meg, amelyek beleegyeznek az általuk kialakítandó feltételekbe. Reményeik szerint ezzel a felhasználók nagyobb szabadságot kapnak és jóval több információ birtokában folytathatnák napi barangolásukat. A vállalat szóvivője ehhez mindössze annyit volt hajlandó hozzátenni, hogy több érdekes koncepciót is megvizsgáltak, ám ezek még nagyon korai szakaszban tartanak, így további részleteket nem közölnek.

A Microsoft részéről az elmúlt napokban közölték, hogy ők is hasonló lépést terveznek, természetesen saját eszközeik kiemelt szerepének figyelembe vételével. Szóvivőjük egyelőre annyit árult el, hogy a házon belül fejlesztett alternatíva révén egységes platform jelenne meg minden, Windows szoftvert futtató eszközön, így a PC mellett a táblák, az okostelefonok, illetve az Xbox konzolok sem maradnának ki az újításból, a körben pedig ott lenne az Internet Explorer, valamint a Bing szolgáltatás is. Máris megindult azonban a találgatás arról, hogy a hordozható eszközök mellett az olyan új termékek, mint például az okostévék és okosórák is felkerülnének a listára, ami nyilván tovább erősítené a reklámplatformok erejét.

A szoftvercég - már amennyiben még mindig illik ez az elnevezés az egyre több hardveres megoldást piacra dobó vállalatra - az egyes eszközhöz kötné az azonosítót, vagyis a felhasználók a használati feltételek elfogadásával egyeznének bele annak alkalmazásába, ezt követően pedig a Microsoft lenne a felelős az így megszerzett adatok megfelelő kezeléséért és védelméért (kivéve akkor, ha azt egy harmadik félnek adják tovább). Ezzel a cég egyben saját eszközeinek követésében is előnyhöz jutna, így a jövőben személyre szabott ajánlatokkal, esetleg kifejezetten számukra kialakított eszközökkel örvendeztethetné meg vásárlóit.

A reklámcégek persze éppen ezt az előnyt nem szeretnék az IT-óriások kezében látni, hiszen ők már amúgy is több piacot uralnak, a saját azonosítók rendszerének bevezetésével pedig erről a területről is könnyedén kiszoríthatnák a külső, kisebb versenyzőket. Az még nem világos, hogy melyik félnek lesz nagyobb a hangja a vitában, ez az elkövetkező hónapok, vagy akár évek kérdése lesz.

A nagyobb böngészők közül egyébként a Google Chrome az utolsó, amely még alapértelmezett módon engedélyezi a harmadik féltől származó sütik követési funkcióját. Néhány felhasználó pert is indított a cég ellen, szerintük ugyanis különböző trükkökkel érték el, hogy az egyes számítógépeken jelenlévő egyéb böngészőket (Internet Explorer, Safari, stb.) is rávegyék azok alkalmazására, ezzel terjesztve ki a felhasználók követését. A tengerentúlon most meghozott bírósági ítéletben azonban felmentették a céget a vádak alól, mivel a számítógépek teljesítményét nem befolyásolták, a pert kezdeményezők pedig azt sem tudták bizonyítani, hogy valóban sort került ilyen trükkök alkalmazására.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások