Star Trek: Klingon Academy

Star Trek: Klingon Academy

1999. szeptember 22. 02:55, Szerda


Kiadó: Interplay
Fejlesztő: Fourteen Degrees East

Minimum Követelmény: Még nincs info
Hasonló játékok: Starfleet Academy, Independence War
Kategória: Űrharc szimulátor
Megjelenés: 1999. vége


A Star Trek nagyrészben mindig is agresszióellenes volt. A jó öreg Kirk kapitány mindig kapott pár karcolást, de ideje nagy részét csillagközi viták és határproblémák békés megoldásával, ill. újonnan felfedezett idegen civilizációkkal való kapcsolatlétesítéssel töltötte. Jean-Luc Piccard, az Új Generációból, folytatta a tradíciót. Abban a korban a Trek világegyetem olyan békés volt, hogy kénytelenek voltak egy teljesen új fajt kreálni, akik kocka alakú űrhajójukkal végre méltó ellenfelei lettek az emberiségnek és egy kis drámát vihettek a sorozatba.

Aztán ott vannak a Klingonok. Gene Roddenberry utópiai jövőnézetében a Q'onos gyermekei amolyan tévelygések. Őket nem érdekli semmilyen Elsődleges Direktíva. Majdnem az összes Star Trek médiában a Klingon úrhajók megjelenése olyan helyen, ahol más is jelen volt, rendszerint csak egy dolgot jelenthetett: háború. Sőt, a hírhedt Bird of Prey hullámzó megjelenése, ahogy előtűnt az álcázó berendezés keltette átlátszásból, egy olyan kép, melyet minden Trek rajongó agyába beégettek, mint egy összecsapás indítását. Idén télen az Interplay lehetővé teszi a játékosok számára, hogy egy ilyen űr behemót kapitányi székébe üljenek a Klingon Academy-ben (KA), egy űrharc szimulátor aminek célja a Start Trek sorozatban és mozifilmekben látott hajók közti csaták felidézése.

Már hallom is a cicergést. "De hát ilyet már csináltak a Starfleet Acedemy-ben, nem?" Persze, de annak a játéknak az infrastruktúrájában egy rakás dolgot megváltoztattak, hogy még hűebb legyen a forrás anyaghoz, de maga a játék is jobbnak tűnik. Először is a játék fókuszának összevonása. A Klingonokat nem érdekli a diplomácia, csak a harc, így az elődjéhez képest, a KA célratör. Nem lesznek harcmentes konfrontációk, amik lelassítják az eseményeket, így a KA igazi úrharc szimulátor marad. De ne higgyétek, hogy ezért csak szabványos "keress-ölj" küldetések lesznek. "A játék változatossága a küldetésekben használt taktikai kihívásokban van," mondta a játék producere, Ralph Hernandez. "Egy küldetésben a játékosnak egy űrállomást kell megtámadnia egy ellenséges úrkikötő mellett; egy másikban hihetetlen túlerővel szemben az űrhajó álcázó képességét kell használni csupán felderítésre. De lesznek olyanok is, ahol a terepet kell megfelelő módon használni, és az összes küldetés szorosan kötődik a történethez."


A játék pont a Star Trek VI előtt játszódik, amiről két fontos ténynek kell beugrania. Először is, találkozni fogsz ismerős egyénekkel, mint pl. Chang Admirális, és biztos, hogy ők is nagy szerepet fognak játszani az eseményekben. A második, hogy mivel a Federáció / Klingon békét még nem írták alá, még mindig fennáll a konfliktus esélye a Birodalom és az emberiség között. Az előző részhez hasonlóan a KA-ban is kadétként kezded. Most azonban űrhajó kapitányságot játszol Klingon módra. A tananyag részeként részt veszel egy szimulált Federáció elleni háborúban, aminek tetőpontja egy nagy csata lesz az Enterprise-zal. Miközben mindez zajlik, célzásokat és utalásokat kapsz egy Birodalmon belül zajló polgárháborúról. Ahogy a hadjárat a vége felé közeledik és ahogy végzel az akadémián, egyre jobban a konfliktusba kerülsz te is, s lehetőséged nyílik a teljes intergalaktikus politika és a Klingon faj teljes megváltoztatására. Egy ilyen Trek eposz jó előadást ígényel, és a KA jónéhány érdekes pillanatot ígér. FMV (teljesképernyős videó) átvezetőjelenetekből bőven lesz, Christopher Plummerrel és David Warnerrel, akik a Star Trek VI-bani szerepeiket ismétlik, mint Chang Admirális és Gorkon Kancellár. Ezek mellett, előre programozott események fogják majd mozgatni a történetet.


Mint újonc, először egy Bird of Prey (ami a híre ellenére, a Klingonok legkisebb hajója) kormányához kerülsz, de feltornázhatod magad a Dreadnought-ig. Útközben találkozni fogsz hat különböző faj hajóival, így sok ellenséget és szövetségest találhatsz. "A három alapfajnak itt van a teljes hajóhada, az apró kísérőhajóktól, a cirkálón át a csatahajóig" mondta Hernandez. "Összességében, a Romulanoknak, a Federációnak és a Klingonoknak kb. 10 különböző hadihajó osztálya van. A másik három fajnak fejenként 5 osztálynyi hajója van. Ez nem azt jelenti, hogy armadáik kisebbek, mint a másik háromé, csak eddig még nem került be mind. Összesen 55 hadihajó szerepel a játékban." S ez még nem is tartalmazza az űrállomásokat és installációkat amikkel találkozni fogsz, ami rendesen benépesíti a kozmoszt. A hadjárat struktúrája elég lineáris, de a változó győzelem követelmények és a csatolt küldetés paraméterek dobnak egy kicsit a játékon. "Például, ha egy ellenfelet életben hagysz egy küldetésben, a következőben visszatérhet" teszi hozzá Hernandez. "Ha úgy fejezel be egy küldetést, hogy nem teljesítesz bizonyos kritikus célokat, annak komoly következményei lesznek a következő küldetésekben."


Persze mindez másodlagos lenne, ha az Interplay és a 14 Degrees East nem tette volna légmentessé a játszhatóságot. Szerencsére úgy néz ki, hogy a KA figyelembe veszi a Starfleet Academy-t ért fizikai és irányítási kritikákat. Az egyik legfontosabb ilyen terület az volt, hogy ezek a hajók elvileg nagyok, de az irányításuk mégis kis harci úrhajókhoz volt hasonlítható - ami ellent mondott minden forrásanyagnak. Probléma volt az ütküzés detektálással is, egy rendszer, ami nem tette lehetővé a Trek filmekben oly gyakran látott hajó-hajó melletti elhaladást. Hernandez és csapata elsődleges prioritást adott ezeknek a témáknak. "A KA-ban a hajók nem vadászokként mozognak, hanem nagy hajóknak megfelelően. Az összes hajónak, a lassú fordulás mellett, méretfüggő tehetetlenségi késése is van. Így, például, egy nagy csatahajó nem csak lassabban fog fordulni, mint egy romboló, de lassabban fogja tudni megváltoztatni az irányát is. Ezt úgy érjük el, hogy finomítjuk a hajók fordulási arányát és a szög gyorsulási értékeiket is." A hajó-hajó ütközés hatásokkal is foglalkoztak. "Nagyon sokat gondolkodtunk a hajók ütközésén" folytatja Hernandez. "Amikor hajók ütköznek, az ütközés ereje kárt tesz bennük, a kár összegződik az érintkezés pontján és a hajók irányíthatatlanl peregnek el a karambol erejének megfelelő irányban." Mivel ezek nagyméretű csatahajók és cirkálók, adott volt, hogy a navigáció és a fegyverzet egy sokkal komolyabb dolog, mint egy vadász esetében. Változatos helyeket kell legénységgel ellátni -a műszaki részlegtől, a fegyverzeten át a kormányig- és mindegyik szerepe fontos az ellenfél legyőzése érdekében. De nem mindenki akar ugrálni a különböző felületek és vezérlőállások között, így a 14 Degrees East azon dolgozik, hogy a vezérlés mindenki számára kielégítő legyen. Így egy olyan menü és gyorsítógomb rendszeren dolgoznak, ami lehetővé teszi az űrhajó irányítását a nézetek váltogatása nélkül. Hernandez szerint "A kezelői felületet úgy csináltuk meg, hogy a játékosnak soha ne kelljen elhagynia a Kapitányi széket, csak ha akarja." Így, ha minden posztot magad akarsz irányítani, akkor nosza, de azok is hatékonyan fogják tudni irányítani, akik inkább egy helyben akarnak maradni. Persze a KA kezelői felülete nem csak funkcionalitásból áll, és sok nyoma lesz, hogy most a Klingon Birodalom színeiben repülsz. A Klingonok érdes kinézetére fog emlékeztetni a HUD, és a legénység is Klingonoknak megfelelően fognak válaszolni. Még az is lehetséges, hogy a HUD szöveg Klingonul jelenjen meg, de hogy miért akarná ezt bárki a legelvetemültebbeken kívül, passz. Dehát, kinek a pap....


Ezt az atmoszférát nagy részben a KA grafikai engine fogja biztosítani, ami nemcsak szép és felhasználja a legújabb 3D technológiát, de pár igazi Star Trekkes dolgot is tartalmaz. Ilyen például a nyomaték a Hernandez által megnevezett "úr terep"-en, pl. csillagköd, aszteroida övek, feketelyukak, csillagok, bolygók és hasonlók. Míg sok úrszimulátorban megtalálhatók ezek, mint háttérrajz, a KA-ban ezek alapvető részei a környezetnek. "A játékban a játéktér egy teljes csillagrendszer méretű, ahol a játékos és az ellenséges hajók szabadon mozoghatnak fénysebességgel. Így a játékos, ha szükséges, egy csillagködbe csalhatja az ellenfelét. A különböző objektumok és az űr természetes formációinak taktikai "használata" új elemet ad a játéknak, és nagyon jól megy a Trek világgal (csak emlékezzetek Kirk és Khan végső harcára a Star Trek II-ben).


A KA grafikájának másik gyönyörű aspektusa a sebesülés modellezése. A Star Trek világban mindig is egyedinek tűntek a phaser és torpedók által okozott sérülések. Tudjátok mire gondolok: egy tátongó, tüzes-szélű törzs-hasadás, amiből szemét hullik ki az űrbe. A 14 Degrees East megpróbálta utánozni ezt az effektet a KA-ban és az eredmény ámulatba ejtő. A többi hasonló játékkal ellentétben, amiben moduláris szinten (a hajó poligon alakjának megfelelően) képződik a szemét és a sérülés, a KA egy különleges "ginsuing" folyamatot használ ami sokkal valósághűbbé teszi a hajó darabokra hullását. "A mi "ginsuing" folyamatunk az engine különleges tulajdonsága, ami lehetővé teszi számunkra, hogy lyukakat csináljunk a hajók oldalába, láthatóvá téve a benti égő szinteket. Ezt azért csináltuk, hogy még jobban hasonlítson a játék a TV sorozatra és a mozifilmekre."


S végül említésre méltő, hogy a KA nemcsak egyszerű hadjáratokból áll. A történet-alapú egyjátékos mód mellett a törekvő Klingon kapitánynak néhány választási lehetősége van. Először is, van egy "Instant Action" (Azonnali Akció) mód, amiben felállíthatsz néhány hajót és már lehet is háborúzni. Mind a hat armadából választhatsz, s mindegyik hajónak egyedi a híd és rajzi effektjei. A hangsúly a beállításokon van, az ellenfelek számától a csillagrendszerig. A KA küldetés készítőjével saját küldetéseket is csinálhatsz, egyedi győzelem követelményekkel. Multiplayer opciók is lesznek, a szabvány deathmatch-től a coop játékig.

Amikor először bejelentették a KA-t, a reakcióm hasonló volt a legtöbb rajongóéhoz: Tényleg kell nekünk egy Starfleet Academy folytatás? A forrástól hallva a javításokat és módosításokat, megváltozott a véleményem. Hernandez és a 14 Degrees East csapat rendbeszedte magát az űrhajó szimuláció és Star Trek világ terén. Már egy oriási, több-posztú hadihajó intergalaktikus hadbavetése is vonzó, de párosítva azzal, hogy ezt a becsületes-de-háborúzó Klingon Birodalom színeiben teheted, és kaptál egy nagyszerű receptet. A minimum, hogy a KA látványvilága ott van a vezető űr/sci-fi szimulátorok nagyjai között. Ha emellé folyamatos, izgalmas játszhatóságot és komoly, de használható kezelői felületet tudnak rakni, akkor a legnagyobb ugrásnak lehetünk szemtanúi egy eredeti játék és a folytatás között. De ha mást nem is, a Klingon Academy egy sokkal élethűbb képet ad a képernyőkön a Star Trek hajó-hajó elleni csatákról. Biztosat majd akkor tudunk, ha az év végén megjelenik a játék.


Jellemzők:

   • Ülj egy rakás Klingon hajó kormányánál.
   • Űrhajó harc hajók között, amik a méreteiknek megfelelően működnek.
   • Irányítsd az összes posztot egy mindent magába foglaló, menü-alapú kezelői felülettel.
   • Kerülj harcba egy szimulált Federation armadával, melyben végső ellenfeled az Enterprise.
   • Fejlett grafikus engine gyönyörű 3D-ben jeleníti meg a Star Trek világegyetemet.
   • Használd az "űr terepet" saját taktikai céljaidra.
   • Azonnali akció mód, küldetés készítő és multiplayer opciók biztosítják az újrajátszhatóságot.
   • Eposzi Star Trek történet, ami a TV és mozifilmek szereplőit szerepelteti.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások