2014. március 16. 16:00, Vasárnap
Kiadó: Ubisoft
Fejlesztő: Obsidian Entertainment
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E4700 2,6 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5600+ processzor, Nvidia GeForce GT 320 vagy ATI Radeon HD 3830 grafikus kártya, 2 GB RAM, 6 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-750 Quad 2,66 GHz-es vagy AMD Athlon II X4 645 processzor, Nvidia GeForce GTX 260 vagy ATI Radeon HD 4870 grafikus kártya, 4 GB RAM, 6 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: South Park: Tenorman's Revenge, Dungeon Siege III, The Banner Saga
Kategória: szerepjáték
A Neverwinter Nights 2 alkotóinak köszönhetően elkészült az első South Park-szerepjáték, amihez még csak hasonló sem született eddig a múltban. Játéktesztünkből kiderül, hogy az Obsidian Entertainment miként alkotott egy minden téren nagyszerű, és még a sorozathoz is hű adaptációt!
A South Park animációs sorozat idestova már 17 éve minden egyes esztendőben új évaddal örvendezteti meg a közéleti, politikai és egyéb problémákat érintő morbid humor kedvelőit. A közel két évtized során természetesen számtalanszor próbálták már videojátékos formában is visszaadni mindazt az őrületet, ami csak és kizárólag erre a franchise-ra jellemző, azonban még a legígéretesebb próbálkozások is megmaradtak a középszerűségben, így a legtöbben már nem is reménykedtek, ha egy újabb South Park-játékról érkeztek hírek.
2012-ben azonban megtört az átok, lévén az Obsidian Entertainment bejelentette a South Park: The Stick of Truth címre keresztelt szerepjátékot, amivel még a hitetlenek szívében is új lángot gyújtottak, hiszen az E3-on bemutatott első trailer alapján végre valóban egy ígéretes alkotás körvonalazódott előttünk. Reménykedésre adott okot továbbá az is, hogy a játék mögött egy gyakorlott fejlesztőcsapat állt, akiknek korábban olyan nagyszerű műveket köszönhettünk, mint a Neverwinter Nights 2, a Fallout: New Vegas vagy a Dungeon Siege III. A THQ csődje miatt ugyan sokáig kétséges volt, hogy mi lesz a South Park: The Stick of Truth sorsa, de miután a Ubisoft felvásárolta a jogokat, minden adott lett ahhoz, hogy egy nagyszerű videojáték születhessen a kedvelt sorozat alapján.
Erre engedett következtetni az is, hogy az alkotás felett Trey Parker és Matt Stone, avagy a South Park megálmodói bábáskodtak, akik nem csak felügyelték a munkálatokat, hanem a történetet is megírták, ami ezáltal éppen olyan lett, mintha megnéznénk egy kicsit hosszúra nyúlt epizódot valamelyik évadból. A cselekmény szerint egyébiránt egy új kölyök érkezik South Park városába, akinek elsődleges célja, hogy barátokat szerezzen magának. Az utcára kilépve azonnal belebotlik Buttersbe, aki cimborái oldalán éppen élő szerepjátékot játszik, amelyben természetesen a kis település minden lurkója részt vesz, két részre osztva ezzel a kicsiket.
Mi szabad akaratunkon kívül Eric Cartman oldalára állunk, akit - ha lehet ilyet mondani - évek óta nem láthattunk ilyen jó formában, hiszen minden megmozdulásunkra és minden eseményre akad néhány keresetlen szava, amivel őszinte mosolyt csal arcunkra, noha az animációs sorozat erre egy ideje már-már egyre többször képtelen. A South Park: The Stick of Truth cselekménye azonban akkor indul be igazán, amikor a gyerekek által elképzelt fantáziavilágban a két ellentétes erő összekülönbözik, és a nagy csatában az elfek ellopják az Igazság Botját. Cartman emiatt olyan dühös lesz, hogy a mi segítségünkkel sereget toboroz a bosszú és a legendás ereklye visszaszerzésének érdekében.
Hogy ez mit jelent számunkra? Összességében South Park városának teljes és szabad felfedezését, milliónyi mellékes feladatot, valamint felejthetetlen kalandokat, amelyek a sorozat jól ismert szereplőihez kötődnek. Habár a játék önmagában is nagyszerűen érthető, a morbid humor, a folyamatos utalások és alapvetően a sajátos világ miatt erősen ajánlott, hogy legalább néhány évadot megnézzünk előbb a kisfilmekből is, hiszen csak így lehet igazán teljes az összkép, valamint a történet is, ami talán az egyik legjobb sztori lett a South Park egész történelmében.
Mielőtt rátérnénk arra, hogy a South Park: The Stick of Truth a játékmenet tekintetében sem vall szégyent, érdemes még néhány mondat erejéig elidőzni az alkotás hátterén is, hiszen egy szabadon felfedezhető város vár ránk, aminek kiemelkedő pozitívuma, hogy szó szerint szinte minden olyan elemet, utalást vagy sajátosságot tartalmaz, amelyek az egyes szezonok alatt bukkantak fel, és amelyekből összeállt ez a kicsit bohókás világ. Példának okáért elég csak benézni Cartman anyjának hálószobájába, ahol több a szexuális játékszer, mint egy arra szakosodott boltban, vagy Maxi atya fiókjaiba, ahol aprócska alsónadrágokból nem lesz hiány.
A South Park: The Stick of Truth tehát a cenzúra és az interaktív megvalósítás ellenére sem lett finomabb, netán politikailag korrektebb, a feldolgozásban ugyanis minden a helyén van, mindenki olyan, amilyennek megszoktuk, csak a történetet ezúttal teljes egészében a saját bőrünkön tapasztalhatjuk meg, ami szó szerint óriási élmény lesz. Amint azonban néhány sorral feljebb említettük, a játékmenetet tekintve is képesek voltak maradandót alkotni az Obsidian Entertainment emberei, noha ezen a téren akadnak már olyan tulajdonságok, amelyek nem ütik meg az elvárható színvonalat.
A South Park: The Stick of Truth alapesetben egy akció-szerepjátéknak tekinthető, ami összességében a klasszikusokból építkezik, de mégis annyi egyediséget és újszerű ötletet vonultat fel, hogy bátran kijelenthető: még csak hozzá hasonló sem igazán született korábban a játékiparban. Adott ugyanis South Park városa, amit többnyire oldalnézetes formában - mintha magát a televíziós sorozatot néznénk - fedezhetjük fel, miközben bemehetünk a házakba, az épületekbe, szóba elegyedhetünk az emberekkel, gyűjtögethetünk és különféle mellékküldetéseket teljesíthetünk.
A történet felgöngyölítése során folyamatosan arra törekedünk, hogy karakterünk - aki harcos, varázsló, tolvaj vagy zsidó kasztot képviselhet - egyre magasabb szintre lépjen, és egyre jobb felszereléseket birtokoljon, legyen az akár egy vécépumpa, akár egy gáztermelést segítő csemege, a játék világában ugyanis mindennek megvan a maga helye. Ha másra nem is, legalább arra biztosan minden alkalmas, hogy mosolyt csaljon az arcunkra, és a legrosszabb esetben eladjuk, hogy újabb felszereléseket vásároljunk magunknak. Kalandozásunk során ugyanis óriási szükségünk lesz jó fegyverekre, páncélra, valamint ellátmányra is, hiszen az ellenséges elfek mindenhol ott vannak, és minden esetben meg is akarnak küzdeni velünk.
A harc ugyanis a South Park: The Stick of Truth egyik központi eleme lett, és mint olyan, a fejlesztők természetesen ügyeltek arra, hogy még a sokadik összecsapás is tartogasson meglepetéseket. Ez ugyan nem sikerült maradéktalanul, de az oldalnézetben zajló körökre osztott küzdelmek garantáltan mindig képesek mosolyt csalni az arcunkra még a magasabb szinteken is. Függetlenül attól, hogy többszörös túlerővel, felnőttekkel, netán főellenfelekkel van dolgunk, a harctéren általában egy segédünk lehet, így előbb Butters, majd Kenny, később pedig akár még Cartman is választható lesz - természetesen a teljesség igénye nélkül.
Nem csak mi magunk, hanem segédeink is birtokolnak alapvető, valamint speciális támadásokat, amelyek felvett tárgyaktól, fejlettségi szinttől és egyebektől módosulhatnak, erősödhetnek. A harcok alatt a HP és a PP pontok - később pedig a mana - játsszák a főszerepet, hiszen célunk, hogy ellenfeleink életerejét nullára csökkentsük, mielőtt még a miénk elfogyna. A PP pontokat ezenfelül a különleges támadásokhoz használhatjuk fel, míg a mana a varázsláshoz lesz elengedhetetlen. A harcok alatt természetesen folyamatosan használhatjuk majd hátizsákunk tartalmát, amire gyakran óriási szükségünk is lesz, hiszen megfertőződhetünk, meggyulladhatunk, de akár vérző sebet is szerezhetünk magunknak, amelyeket sürgősen orvosolni kell.
Az összecsapásokkal kapcsolatos negatívum, hogy egy kicsit túlzásba estek velük a fejlesztők, így gyakran még akkor is harcolnunk kell, ha inkább kalandoznánk, vagy a sztorit göngyölítenénk tovább, és hiába a különféle képességek, valamint a még a harc közben is cserélhető társak, a változatosság sajnos nem lett a végeredmény erőssége, noha tény és való, hogy amennyiben úgy állunk hozzá, a játékmenet élvezetesebbé tehető. Minden hibája ellenére azonban a South Park: The Stick of Truth a játéktörténelem eddigi legjobb olyan videojátéka lett, ami a kérdéses televíziós sorozat alapján készült, így még a komolyabb problémákat is garantáltan hajlandóak leszünk megbocsátani neki.
Grafika: Habár a modern játékok legjavához képest egyszerű és túlzottan rajzfilmes a South Park szerepjáték külleme, de ez esetünkben pozitívum, hiszen tökéletesen visszaadja azt a hangulatot és látványt, amit a tévésorozat képvisel. Nem túlzás kijelenteni, hogy a The Stick of Truth olyan, mintha valamelyik újabb szezon egyik epizódja elevenedne meg előttünk interaktív formában. Egyszerűen tökéletes!
Kezelőfelület, irányíthatóság: Az irányíthatóság tekintetében a South Park: The Stick of Truth-ra az egyszerűség és az átláthatóság a jellemző, ellenben a kezelőfelület olyan logikátlanul lett kialakítva, hogy gyakran még azt sem tudjuk majd, hogy pontosan hová is kellene mennünk a cél érdekében. Nagyon nehéz hozzászokni mindemellett az inventoryhoz és a tárgyhasználathoz is, de néhány órányi játék után azért meg lehet szokni a hiányosságokat, amelyek a hangulat és az élmény mellett szó szerint eltörpülnek.
Játszhatóság: Habár szerepjátékról beszélünk, az alkotás mégsem lett túl hosszú, így 10-15 óra alatt kényelmesen átélhető a sztorija, méghozzá a mellékes feladatokkal együtt. Ez ugyan nem túl sok, sőt mi több, egy kooperatív módért is ordít a kampány, de mivel a végeredmény - nem túlzás - életre szóló élményt kínál a sorozat rajongóinak, ezért ez is elnézhető, arról nem is beszélve, hogy legalább a 10-15 óra valódi tartalommal lett megtöltve.
Intelligencia, nehézség: A South Park: The Stick of Truth egyik óriási negatívuma, hogy rendkívül könnyűre sikeredett. Amennyiben következetesen és tudatosan fejlesztjük karakterünket, garantáltan még a főellenfelek sem okoznak majd fejtörést számunkra, holott egy szerepjátéktól azért ennél komolyabb kihívást várnánk. A mesterséges intelligencia tekintetében ugyanakkor többnyire meglepően jó tapasztalatokat szerezhetünk! Ez leginkább a harcok során érződik, ahol az ellenfelek szinte mindig ésszerű döntéseket hoznak, azonban általában olyan kicsit sebeznek lehetőségeinkhez és aktuális szintünkhöz képest, hogy még így sem tudják megnehezíteni a dolgunkat.
Hangok, zene: Mivel mind az élményt, mind a külsőségeket tekintve az alkotók tökéletesen átültették a South Park-sorozat sajátosságait a játék készítésénél, ezért értelemszerűen a hangok és a zenék terén sem okoztak csalódást. Mind a szinkronok, mind az ismerős dallamok tekintetében hozták az elvárható szintet az Obsidian Entertainment fejlesztői.
Összegzés: Habár napestig beszélhetnénk arról a rengeteg pozitívumról és apróságról, ami nagyszerűvé teszi a játékot, de talán már a fentiekből is kiderült, hogy a valaha készült legjobb South Park-adaptáció született meg a The Stick of Truth képében. Hibái ugyan akadnak, de amennyiben az alkotók képesek lennének a jövőben is hozni ezt a minőséget, akkor tárt karokkal várnánk a folytatásokat. Ha te is megszállottan rajongsz a sorozatért, akkor a South Park: The Stick of Truth az a videojáték, amire mindig is vágytál!