2014. augusztus 31. 11:34, Vasárnap
Kiadó: Deep Silver
Fejlesztő: Piranha Bytes
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E6600 2,4 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5600+ processzor, Nvidia GeForce GTS 240 vagy ATI Radeon HD 5850 grafikus kártya, 2 GB RAM, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-655K 3,2 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 940 processzor, Nvidia GeForce GTX 470 vagy ATI Radeon HD 6670 grafikus kártya, 4 GB RAM, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Risen, Risen 2: Dark Waters, Gothic-sorozat
Kategória: szerepjáték
A Risen 3 Titan Lordsban a Piranha Bytes fejlesztői az egykori Gothic-franchise legjobb pillanatait igyekeztek felidézni előttünk új sorozatuk sajátosságaival ötvözve. A végeredmény egy kellemes szerepjáték lett, ami különleges hangulatának és bájának köszönhetően hamar belopná magát a rajongók szívébe, de az összkép sajnos korántsem ilyen idilli. Játéktesztünkből kiderül, hogy miért!
A német Piranha Bytes csapata az ezredfordulót követően csakhamar nagy hírnévre tett szert, miután 2001-ben megjelent Gothic című első szerepjátékuk. Noha a stúdió soha nem minőségi munkáiról volt híres, de már az említett sorozat első epizódja is olyan sajátos hangulattal, összetett és imádni való történettel, valamint játékmenettel rendelkezett, ami szó szerint megkedveltette saját magát. Alig egy évvel később érkezett is a folytatás, avagy a Gothic II – amit sokan mindmáig a franchise legjobb darabjaként tartanak számon –, majd 2006-ban trilógiává bővült a sorozat, ami az évek során folyamatosan megmaradt a kitaposott ösvényen, azonban a csapat egyre inkább túlvállalta magát, ezáltal a Gothic III-ra már egy félkész, hibáktól hemzsegő alkotásként tekintünk vissza, ami kis híján a Piranha Bytes hattyúdalát is jelentette.
A játék első kiegészítőjét már nem is ők készíthették el, és kiadójuk is csődöt jelentett, így a Deep Silver istállójába igazoltak, ahol azonnal életet adtak egy vadonatúj műnek, amit ma már csak Risen néven ismerünk. A játék első epizódja akár egy forradalmi változásokon átesett Gothic is lehetett volna, de a fejlesztők a két évvel ezelőtt megjelent Risen: Dark Watersben bizonyították, hogy ennél többről van szó. Noha a játékmenet továbbra is megmaradt a régi vonalon, azonban a kalózos történet és a karibi hangulat igencsak sajátossá tette a végeredményt, ami viszont szöges ellentéte volt mindannak, ami a csapat korábbi alkotásait jellemezte. Ezek után már meg sem lepődtünk, amikor a legújabb epizódot úgy vezették fel a készítők, hogy egyfajta visszatérés lesz saját gyökereikhez, avagy a klasszikus Gothic-játékokhoz. Hogy mit sikerült megtartaniuk ebből az ígéretből? Máris kiderítjük!
A Risen 3 Titan Lordsban ezúttal is egy névtelen hős felett vesszük át az irányítást, akit azonban a korábbi részek főszereplőivel ellentétben egy kicsit könnyebben be tudunk majd azonosítani, hiszen annak a Pattynek a testvéréről van szó, aki a Risen 2-ben kapott nagy szerepet. Ebből az információból már kikövetkeztethető, hogy a fejlesztők – sajnos vagy szerencsére – nem távolodtak el túlzottan a kalózos témától, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a játék azonnal egy hatalmas tengeri ütközettel kezdődik, ami tökéletesen bevezet minket a harcrendszerbe, illetve a történet alapjaiba.
Mire azonban főhősünket a szívünkbe zárnánk, a cselekményben egy drámai fordulat következik be, történetesen egy haláleset, ami egy kis képzavarral élve mégis szerencsésen végződik. Egy rejtélyes idegen ugyanis feltámasztja testünket – később kiderül, hogy nem véletlenül –, azonban lelkünket nem tudja visszaadni nekünk, de amennyiben segítünk megoldani a világ problémáját, talán erre is megoldást találhatunk majd, ezáltal újra teljes értékű emberként élhetjük le hátralévő éveinket.
A játék a déli tengerek különböző hangulatú és élővilágú szigetein játszódik, ezáltal miközben saját céljaink mellett felvesszük a harcot a sötét erők ellen, rengeteg különféle emberrel, problémával és frakcióval ismerkedhetünk meg. Egészen elképesztő, ahogyan a Piranha Bytes emberei ezzel a szigetes megoldással sok kisebb, de mégis komoly méretekkel rendelkező bejárható területet tártak elénk egy nagyobbacska, összefüggő vidék helyett. Ennek bizonyára technikai okai voltak, azonban egy pillanatig sem lesz hiányérzetünk, mert bármelyik régióba is szólítsanak minket küldetéseink, mindenhol azonnal belefeledkezünk a történetbe és a varázslatos tájak felfedezésébe. Ennek köszönhetően találhatunk majd már-már a Gothic-sorozat által ihletett, leginkább középkori hatásokat felvonultató környékeket, de akadnak a második részből újrahasznosított területek, ezáltal a trópusi hangulat is megelevenedik a kampány alatt, amitől egy különleges, de mégis szerethető kettősségben lehet részünk.
A Risen 3 Titan Lords egyébiránt a játékmenet tekintetében vonultatja fel a legkevesebb újdonságot, így a fejlesztők lényegében az előző epizódban megismert mechanizmust emelték át a harmadik részbe – annak minden előnyével és hátrányával egyetemben. Ennek köszönhetően bárhová is sodorjon minket utunk, szinte mindenhol találhatunk majd a főküldetések mellett mellékes feladatokat, amelyek között szabadon válogathatunk. Nem ritkán ugyanakkor egy párbeszéd során már egy elcsípett információ is elegendő lehet ahhoz, hogy újabb tennivalóval gazdagodjon jegyzetfüzetünk, ami nem kizárt, hogy elsőre csak egy kis vadászatnak indul, de csakhamar egy olyan rejtéllyé alakul át, ami hatással lehet valamelyik frakcióra, esetleg olyan részleteket deríthetünk ki általa a történet hátteréről, ami segíthet alaposabban is megérteni a kialakult helyzetet.
Akárcsak a sorozat korábbi epizódjaiban, ezúttal is különféle érdekcsoportok ostromolnak majd minket csatlakozási lehetőséget kínálva, de csak rajtunk áll majd, hogy kinek segítünk, illetve kiknek fogadunk örök hűséget. Választásunk sok mással egyetemben természetesen hatással lesz a történet alakulására, illetve arra is, hogy bizonyos frakciók és emberek miként viszonyulnak hozzánk, de utóbbi már abban az esetben is megnyilvánul, ha valakinek szívességet teszünk, esetleg ártunk neki. Amennyiben ugyanis például valaki a szívünkbe zár minket, nagy valószínűséggel olyan információkat is megoszt velünk, és olyan feladatok teljesítésére kér fel, amihez alapesetben nem kaptunk volna hozzáférést, de ha magunkra haragítjuk az illetőt, akkor lehetőségek tucatjaitól is megfoszthatjuk magunkat. A világ tehát folyamatosan reagál ránk, velünk együtt él és alakul, ami az esetek többségében sajnos csak az egyes szigetekre jellemző, tehát nem globális szintű, de így is lehetőségünk lesz többször megtapasztalni döntéseink súlyát.
Természetesen a Risen 3 Titan Lords nem csak a történet felgöngyölítéséről, valamint a kalandozásról szól majd, hanem a harcokról is. Sajnos már a sorozat első epizódjában sem igazán működött megfelelően ez a szisztéma, de a fejlesztők harmadjára is meghagyták komolyabb változtatás vagy finomhangolás nélkül. Ezáltal az összecsapások nem is annyira képességeinken, mint inkább ügyességünkön, megfigyelésünkön és ritmikusságunkon múlik majd. Minden egyes ellenfél, de főként a rendkívül változatos szörnyvilág rendelkezik sajátosságokkal – van, amelyik egyszer támad, de erőset, más egymás után hármat, de gyengébbet –, amit ki kell tapasztalnunk ahhoz, hogy eredményesen vehessük fel velük a harcot.
Ha valaki a szüntelen támadásra és kaszabolásra akarja felépíteni stratégiáját, az biztosan elvérzik majd a játékban, hiszen itt meglesz a helye a támadásnak és a védekezésnek, ezt a ritmusosságot pedig minden esetben figyelembe kell majd venni még akkor is, ha a türelem gyakran mást diktál. A harcok során különféle kardok és szablyák mellett lőporos fegyvereket is használhatunk, de a varázsitalok, a csapdák és a mágia sem maradt ki belőle. Ennek köszönhetően ezúttal sem kell előre megválasztanunk saját kasztunkat, hanem a játék előrehaladásával mi magunk dönthetünk arról, hogy mit szeretnénk használni, így amennyiben a mágia mellett szeretnénk erőteljesebben a kardharcra is koncentrálni, akár még azt is megtehetjük. A Risen 3 Titan Lords nem szab határt ebben!
A különleges – és gyakran komoly fejtörést okozó – harcokhoz természetesen egy sajátos fejlődési rendszer is társul, amit a fejlesztők szintén az előző részből emeltek át. Ennek következtében tapasztalat helyett dicsőségpontokat gyűjthetünk minden egyes tettünk után, és ezekkel emelhetjük újabb szintekre főbb képességeinket. Ez azonban még nem minden, hiszen bizonyos tulajdonságainkat különféle gyógynövényekkel és varázstárgyakkal szintén növelhetjük – akár tartósan is –, de lesznek olyan extra képességek, amelyeket bizonyos karakterektől sajátíthatunk majd el. Ehhez nem kell más, mint a megfelelő személy, valamint rengeteg pénz, amivel egyetlen kattintásra ügyesebb tolvajok, jobb kovácsok vagy erősebb kardforgatók lehetünk.
Noha a fenti áttekintés talán azt a hatást keltette, hogy a Risen 3 Titan Lords egy kiváló játék, ez sajnos abban az esetben érvényes megállapítás, ha imádtuk a Piranha Bytes korábbi játékait, és szeretnénk egy kicsit nosztalgiázni. A fejlesztők ugyanis hírnevükhöz hűen ezúttal is kellemetlen hibák millióit hagyták maguk után a játékban, így harc közben beakadó karakterek, logikátlanságok, vagy az összetett párbeszédrendszer problémái mondhatni rendszeresen meghiúsítják a végeredmény makulátlan élvezetét. Alapvető problémák vannak még mindig a harcrendszerrel, aminek ritmikusságához hiába szokunk hozzá, gyakran olyan helyzeteket teremthet – főként az erősebb ellenfelekkel szemben –, amikor inkább a Pokolba kívánnánk az egészet.
Grafika:
A hemzsegő bugokat azonban még talán meg is bocsátanánk a német fejlesztőknek – hiszen megszoktuk tőlük –, azonban azt a küllemet, amivel a Risen 3 Titan Lords megjelent, már aligha lehetne egy legyintéssel elrendezni. A játék ugyanis bár nem csúnya, de nem áll távol attól, hogy ilyen jelzővel illessük. Főként az átvezetők alatt látni igazán, hogy a Piranha Bytes által használt grafikus motor több éves lemaradásban van, ezáltal a külcsín még az előző generációs konzolokon is maximum erős átlagosnak tekinthető. Nem csak az alacsony felbontású textúrák, hanem azok illeszkedése, a baltával faragott karakterek, vagy az animációk hiányosságai is kivétel nélkül elborzasztják majd azokat a játékosokat, akik hozzászoktak már az újgenerációs grafikához. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a játék elsődlegesen hangulatával hódít, ezáltal a küllem a legtöbb esetben valóban sokszor másodlagos szerepet tölt majd be a teljes összkép tekintetében.
Kezelőfelület, irányíthatóság:
A kezelőfelület kellően átlátható lett, így aki életében legalább egy szerepjátékkal játszott – netán éppen a sorozat korábbi epizódjaival –, az biztosan azonnal kiismeri majd magát mindenhol, legyen szó a térkép vagy a képességek használatáról, esetleg az inventory-rendszerről. Az irányítás tekintetében azonban már nem beszélhetünk ennyire pozitív megvalósításról. Karakterünk például rendszeresen elakad az egyes tereptárgyakban, a harcok pedig gyakran kínszenvedéssé válnak a sajátos szisztémának köszönhetően, ami leginkább a ritmusosságra és a jó időzítésre épül. Ha ezt nem tudjuk megszokni, illetve nem tudunk ráhangolódni, akkor kis túlzással a Risen 3 Titan Lords számunkra teljesen élvezhetetlen lesz.
Játszhatóság:
Amiben azonban abszolút nyertesnek tekinthető a játék, az nem más, mint a szavatosság. Ha csak a fővonalra koncentrálunk, akkor is kihozhatunk 15-20 órát a kampányból, de a mellékes teendőkkel ezt az értéket könnyedén megháromszorozhatjuk. Ezenfelül az újrajátszhatósági faktor is nagyon magas, hiszen minden döntésünk és tettünk valóban hatással van a történet alakulására, illetve a világ sorsára, de ha csak a kampány során választható frakciókból adódó útvonalat is vesszük alapul, akkor is érdemes lesz többször újraélni a cselekményt.
Intelligencia, nehézség:
A játék a mesterséges intelligencia tekintetében átlagosra vizsgázik, ami jól kifejezi azt a hullámzó teljesítményt, ami a végeredményre mindvégig jellemző. A nehézség tekintetében is nehéz valódi véleményt formálni, hiszen a játékban alapvetően nincsenek teljesíthetetlen kihívások, sőt többségük inkább élvezetes, de a sok hibának köszönhetően – amelyek főként az összecsapások során jelentkeznek – gyakran olyan helyzetek elé állít minket a Risen 3 Titan Lords, amelyekre csak egy mentett állás betöltésével találhatunk megoldást.
Hangok, zene:
A szinkronhangok terén meglepően átlagos teljesítményt nyújt a játék, leginkább a főszereplő mögé állíthattak volna az alkotók egy megfelelőbb embert, de a kalandok során felcsendülő dallamok megmentik a produkciót attól, hogy belesüllyedjen a nagy átlagba.
Összegzés:
Mindent összevetve a Risen 3 Titan Lords korántsem lett egy rossz játék, azonban messze nem teljesíti azokat az alapvető követelményeket, amelyek 2014-ben elvárhatók lennének egy vérbeli RPG-től. A kritikán aluli küllem mellett a legnagyobb probléma, hogy az alkotók szinte egy az egyben átemelték a közvetlen elődben megvalósított játékmenetet, és még csak arra sem vették a fáradtságot, hogy finomítsák a már ott is problémás harcrendszert, illetve kigyomlálják az alapvető hibákat. Amennyiben szereted a múltidéző szerepjátékokat, és imádtad annak idején a Gothic-sorozatot, a Piranha Bytes legújabb játéka ismét felejthetetlen élményeket nyújthat számodra, de a ma elvárható szinthez mérten, illetve objektíven szemlélve a végeredményt csak néhány dolog emeli ki az átlagból.