X: Beyond the Frontier

X: Beyond the Frontier

2000. április 26. 05:48, Szerda


Kiadó: SouthPeak Interactive
Fejlesztő: Egosoft

Minimum Követelmény: P166, 32MB RAM, Win95/98, 3D gyorsító
Hasonló játékok: Privateer 2
Kategória: Űrharc
Forrás: Hidegkút


Az X-Beyond The Frontier-rel az Egosoft büszkén állítja, hogy visszaadja a híres Elite sorozat varázsát. Ez nagyon könnyelmű kijelentés, mivel sokak szerint az Elite minden idők legjobb űrjátéka. Eredetileg 1984-ben írta Ian Bell és David Braben a BBC Microcomputerre, de azóta számos platformra átírták, köztük C64-re, PC-re és NES-re.

Amellett, hogy ez volt az első 3D polygonos grafikát használó játék, az Elite azzal is nagy hatást gyakorolt a játékos közösségre, hogy hihetetlenül bonyolult és nyílt volt. Egy gyengén felszerelt hajó kapitányaként próbáltál nevet szerezni magadnak a kaotikus univerzumban. Ezt számos módón el lehetett végezni, a lehetőségeknek csak a képzeleted szabott határt. Kereskedhettél, fosztogathattál kalózként, vagy ha ügyesebb játékos voltál, akkor ásványokat bányászhattál az aszteroidákról. Az újonnan szerzett vagyonoddal új hajókat és kiegészítéseket vásárolhattál. Az Elite-ben nyolc véletlenszerűen generált galaxisban repülhettünk, melyekben számtalan bolygó és űrállomás volt. A játékosok rejtett meglepetésekkel és küldetésekkel is találkozhattak, melyek közül némelyiket csak évek múltán fedeztek fel a megrögzött rajongók.

Tehát az X képes megidézni az Elite hangulatát? Ez elég nehéz kérdés, úgyhogy kezdjük a legelején. A játék engine-jével renderelt gyönyörű animációból ismerhetjük meg a történetet, mely az emberiség álmairól és leleményességéről szól. Az álom az volt, hogy az emberiség elhagyja a Földet és felfedezze az eget. A nyitó animációból megtudhatjuk miként vitte ezt véghez az emberiség. Az első lépés az volt, hogy egy rakétával elhagyták a Földet és leszálltak a Holdon. A következő mérföldkő a fénysebesség elérése volt, amihez ugrókapukra volt szükség. Megkezdődött tehát az új világok kolonizálása, amit robot terraformálók végeztek. A cselekmény Frank Herbert-hez illő fordulatot vesz, ugyanis a terraformálók intelligensekké válnak, és szembefordulnak teremtőikkel. Amint a külső kolóniákat elpusztították, a terraformálók figyelme a Földre összpontosult. Egy kis csapat harcos fordította meg a dolgok menetét. Az osztag becsalogatta a terraformálókat egy ugrókapuba, amit ezután elpusztítottak. Mindkét flotta eltűnt, és sohasem tért vissza.

    

    

Az X ötszáz évvel később kezdődik. A harc a terraformálókkal, és az ugrókapu elpusztulása ismét a Földre börtönözte az embereket. Tíz generáción keresztül próbálták a tudósok visszahódítani a csillagokat. A hosszú munka eredményeképpen megalkottak egy hajót, ami képes volt ugrókapu segítségével nagy távolságokat megtenni. Ez volt az X-perimental Shuttle. A játék gyakorlással kezdődik, ekkor irányíthatod először a hajódat. A gyakorlat elég alapszintű, és egyáltalán nem készít fel arra, ami várni fog rád. Ezt persze át lehet lépni, de az Egosoft ügyesen végig érdekessé tudta tenni a gyakorlatot. Ahogy végigirányítanak a tesztfázison elárasztanak a rádióüzenetek, amik váratlan és bizalmatlan légkört alakítanak ki. Egy rádióüzenetben arról hallunk, hogy szokatlan jeleket észlelnek, aztán pedig a parancsnokot halljuk, amint megnyugtat minket, hogy ne aggódjunk felőle. Az egész nagyon szórakoztató, és elgondolkodtat, hogy valóban pilóta akarsz-e lenni ebben a gépben.

A gyakorlás utáni átvezetőben egy tudós és a játékos felfedezik, hogy valami nincs rendjén. Sajnos már túl késő megakadályozni a katasztrófát. Egy villanás, és egy idegen rendszerben találod magad, ahol különös vadászgépek röpködnek fegyverek és pajzs nélkül. Leesett az állam, ahogy körbecikáztak a vadászok, és elhaladt felettem egy anyahajó. Minden esemény arra az izolációra emlékeztetett, amivel az Elite kezdődött. Semmi sem emlékeztet az otthonodra kivéve a hajódat. Szerencsére a Teladiak nyereséget látnak benned, ők csak ennek élnek. Így hajlandóak neked adni némi pénzt, hogy elindulhass, egy alappajzsot és egy térképet a rendszerről. Itt kezdődik az igazi játék, és a problémák is a lelkes játékosok számára.

    

    

Az X ezután türelemjátékká válik, és ez engem egy ideig visszatartott a további játéktól. Az első félóra bizonyos okok miatt csigalassúsággal zajlik. Először is fogalmad sincs mi folyik itt. A kézikönyvben semmi utalás nincs arról, hogy hova kellene menned, vagy hogy hogyan kellene elkezdened a játékot. Megmagyaráz pár szimbólumot, és leírja hogyan kell használni néhány eszközt, amit később megvehetsz, de semmi többet nem mond. Minden mást magadnak kell felfedezned. Legelőször pénzt kell szerezned. Minden kvadránsban számos gyár és bánya található. Meg kell ismerned a közöttük lévő gazdasági összefüggéseket, hogy nyereségre tehess szert. Egyedül kell megtanulnod, hogyan kell túlélned egy idegen környezetben.

A másik ok amiért az X lassan kezdődik a repülés dinamikája. Amíg be nem szerzel egy SINZA-t, addig nagyon sok időbe tellik eljutni egyik helyről a másikra. A SINZA azonban nem enged irányt változtatni, miután bekapcsoltad, így csak egyenes vonalú utazásokra, vagy menekülésre alkalmas. A hajód fel van szerelve utánégetőkkel, hogy extra sebességre tehess szert. Ezek használatát meg kell szokni, mert használatuk közben eltorzul a képernyő. Olyan érzése támad az embernek mintha a cél felé húznák.

A csata is megszenvedi az utazás sebességét. Olyan érzése van az embernek mintha buborékban repülne. Minden fordulat olyan, mintha lassított felvételben néznénk. Az X tele van ugyan akcióval, de az egyáltalán nem gyors vagy vad. Ezzel szemben az AI a csaták során nagyon szélsőséges tud lenni. Valamikor az ellenséges hajók egyszerűen nekünk rohannak, valamikor meg szervezetten kezdenek el minket lézereikkel lőni. Mindezek mellet az is előfordul, hogy még akkor sem lőnek ránk, ha mi már tüzet nyitottunk rájuk.

    

    

Az Elite-hez hasonlóan itt is teljesen tőled függ, milyen utat választasz. Lehetsz rendőrtiszt, aki kalózokat, és a retteget Xenon fajt irtja. Lehetsz kalóz is, kereskedő, vagy üzletember. Gyárakat létesíthetsz, hogy bányássz, vagy kereskedelmi cikkeket gyárts. Versenyeztesd vetélytársaidat alacsony áraiddal, hogy egyre több kereskedőhajó válassza a te létesítményedet.

Igazi Elite stílusban a pénzt, amit szerzel különböző kiegészítőkre költheted. Ezek között van a megszokott lézer, a pajzs, és pár készülék. Ilyen készülék például a Target Projection Upgrade, amivel a számítógép kijelölhet egy célpontot, hogy kövesse, vagy átvegye a sebességét. Az Elite és a Privateer legjobb tulajdonsága az volt, hogy eladhattad ócska kezdeti gépedet, és vehettél egy igazi csúcsmodellt. Itt sajnos ezt nem teheted meg. Az X-perimental-lel kell repülnöd a játék végéig.

Az X-ben a látvány a leginkább megragadó. Az X univerzuma hatalmas, változatos, és élő. Állandóan kereskedőhajókat, kalózokat és rendőrhajókat fogsz látni. Mindegyik hajót és űrállomást remekül készítették el, mindegyik fajnak külön látványa és hangulata van. A legtöbb állomáson neonfények, villogó lámpák és feliratok találhatók. Mindegyik információs képernyőnek, köztük a kommunikációs képernyőnek és a külső kamerának szép látványa van. Az információszerzés még nem nyújtott ilyen vizuális örömöt. A robbanások kicsit gyengék voltak, de nem fontos pont ezekre koncentrálni.

    

    

A X befejezése nagyon nyitott, de az ilyen nyitottság problémákhoz vezet. Minél tovább játszol annál többször fogod ugyanazokat a dolgokat látni. A Teladi szektorban, ahol a kalandod kezdődik, többször fogsz ugyanazon az állomáson landolni, hogy pénzt szerezz. Mindegyik állomásnak egy leszállási animációja van, és gyakran fogsz ingázni két állomás között a vagyonszerzés hevében. Sokszor egymás után látni ugyanazokat az átvezetéseket nagyon idegesítő lehet. Gyakran fogja a játékos nyomogatni az ESC-et.

Az X nagy türelmet és odaadást követel meg. Ha erre képes vagy, akkor nagyon szórakoztatónak fogod találni. A játék egyesíti az Elite alapjait a modern 3D grafikával. Az idegen fajok mindegyike külön látvánnyal és hangulattal rendelkezik, így minden újabb társalgás velük humorossá és szórakoztatóvá válik. Pár tervezésbeli hiányosságot leszámítva, amit egy jövőbeni kiegészítéssel fognak orvosolni, az X-nek sikerült visszaadnia az Elite hangulatát, amit nem lehet minden játékról elmondani.

    


Grafika:A nyitó animációtól egészen a tényleges játékig az X látványának minősége nem hanyatlik. Az opciók menünél lehet állítani az X látványminőségét, az aktuális felbontástól a textúrák méretéig és formátumáig. Az Egosoft valóban otthon van a fényeffektekben, amelyekben dúskál a játék. Tükröződő felületek, többszínű fények, lens flare effektek és a hajtóművek fénye teszi a sötét űrt egy kicsit világosabbá. Amik valóban kitűnnek, azok a neon táblák a legtöbb űrállomáson. Míg ezen jelenetek nagy része valóban gyönyörű, úgy néz ki, mintha el akarnák fedni a játékot mozgató valódi grafikai motort. Az Egosoft tökéletes munkát végzett a fényhatásokkal, amely sok nagyszerű látványosságot produkál. De a világítás effektek álarcként beárnyékolják a motort, amely semmit nem nyújt a fantasztikus tükröződő felületeken kívül. Az olyan játékoknál, mint a Freespace 2, a szem csemegéje sokkal mélyebb, a hajók formájától kezdve a fegyverek effektjéig. Az X-ben valóban elkápráztatóak a visszatükröző felszínek, de nem érdemes a motort tovább kutatni.

Pár hajó viszont már jóval több kívánnivalót hagy maga után. Mindegyik fajnak megvan a maga egyedi kinézete, de a legtöbb esetben ezek nem túl eredetiek és nem igazán vonják magukra a figyelmet. A legtöbb hajó túl kockás és hiányzik belőlük az a finom áramvonal, amelyet egy magasan fejlett kultúrától elvárnánk. Bár nem mindig észrevehető, a csodálatos nebula visszaesések néha kockásnak tűnnek, amely néha csökkenti a játék értékét. A robbanások rövidek és azonnal elpárologtatják a hajókat a semmibe. Ha valaki más korszerű űrszimulátorral játszik, nem nehéz jobb pirotechnikai effektekre számítani, különösen azért, mivel az Egosoft minden mást nagyon jól megcsinált.

Kezelőfelület:Az X kezelőfelülete is elég sok negatívumot tartalmaz. A főmenüben nincs egér támogatás, a billentyűzet segítségével kell keresztül haladni a menüpontokon. Miután megjelenik a szépen animált főmenü, az is kiábránídtó, hogy átirányított Windows ablakokban kell beállítani a különböző opciókat. Ezek az ablakok néha problémát okoznak a Direct3D-ben, mint paletta és egyéb gondok, különösen amikor magasabb felbontásban van a játék, vagy az EAX engedélyezve van.

Habár van menü a billentyűzet megváltoztatására, nem változtatható meg az összes. Az összes billentyű, amelyet ki lehet jelölni, az a ctrl, a shift, az alt, és a space, ez által megköveteli, hogy megjegyezzük az előre beállított gombokat. Ez talán nem feltétlenül tűnik problémának, előfordulhat, hogy a játékos egy idő után dühöngve nyomkodja a gombokat, megpróbálva megtalálni azt az egy gombot, amelyre a beállításokat tartalmazó ablak eltűnik. Azonban a játékon belüli kezelőfelület csodálatos. A kommunikáció az idegenekkel, a vétel és eladás, és az űrhajók letapogatása mind stílusos menü segítségével történik, olyan videó effektekkel, mint a hóesés.

Játékmenet:A játékmenet vegyes. Először is, a hajók mozgása egy kicsit lomhának és lassúnak tűnik. A legtöbb űrhajó szimulátornak van valamilyen ismertetőjegye, amely segítségével elképzelteti a játékossal, hogy milyen gyorsan is utazik, amely történhet űrroncsok vagy gyors vektor vonalak használatával. Míg vannak sebesség útmutatók az X-ben, a leggyorsabb sebességnél is úgy tűnik, mintha vánszorogna a hajó. Azonban a mozgás nagyon gördülékeny és ez befolyásolja a harcok menetét is. A harc az X-ben lomhának tűnhet jellegéből adódóan, amint a hajók szállnak és manővereznek, az nem tűnik versenyzésnek, de aki jól tud fordulni, az jó taktikai pozícióba kerülhet. Míg a csaták nem törnek olyan magas szintre, nem is adják azt a gyors, dühös csaták izgalmát, mint a Freespace 2.

Bár nem hajszol a nem lineáris játékmenet, elismerésre méltó élményeket nyújthat új titkokkal és válaszokkal a nyitó mozi felvetései. Az igazi élvezete az X-nek a felfedezés, annak a korlátnak a kipróbálása, hogy mit lehet megtenni és mit nem, ami az Elite-t is olyan sikerré tette. Az X visszaidézi ezt, és mivel relatív lassú tempójú a játékmenet, talán elriaszthatja azokat, akik egy kicsit több izgalomra vágynak.

A mentés az X-ben válságos, de csak akkor lehet menteni, amikor elég kredit van ahhoz, hogy leszálljunk egy állomáson mentési biztosításért. Ez teszi fontossá a krediteket a kezdetektől fogva. Aki nem ment, az kényszerű lesz végigcsinálni az egész elő-tréning Teladi kapcsolatba lépést még egyszer, amely bosszantó lehet a harmadik alkalom után. Arra is kényszerít, hogy bizonyos időpontokban leszálljon a bázisokra a játékos, ezzel biztosítva, hogy nem kell megismételnie bizonyos akciókat újra meg újra. Méltányolható a korlátozott mentési tulajdonság mértéke, ez minden befektetést jóval értékesebbé tesz. Az a tulajdonság, hogy nem lehet menteni ahol és amikor csak akar a játékos, amely lehetséges volt a Privateer 2-ben, minden játékot egy idegesítő próbálkozássá tesz.

Hangeffektek:A beszédhangok a játékokban lehetnek nagyon rosszak, közepesek vagy nagyon jók. A beszédhangok az X-ben a nagyon jó kategóriába tartozik. Mielőtt a játékos sikeresen tudna kommunikálni az idegen fajjal, a számítógépnek meg kell tanulnia a nyelvüket. Ezen idő alatt a játékost az idegen anyanyelvén üdvözli, amely rövid, de jól hangzik. Amint a fordító folyamatosan elérhető, az idegenek élőek lesznek. Van némi probléma a dialógusok ismétlődésében az állomásokba történő belépésekkor, de ez csak egy csekély részlet, és nem vesz le a játékmenet értékéből. Az X-ben választható számos hangforrás lehetőség, mint a fejhallgató, a két és négy hangfalas rendszerek és a surround hang. Míg a hangminőség minden pályán nagyszerű, surround hangrendszerre kötve valódi élmény. Az X különösen jól használja a surround hangokat a hajók morajlásánál, a lézertűz öt helyről érkezik, és a szoba összedől a robbanások dörgésétől.

Zene:A zene nem rossz, de nem valami izgalmas. A hangszerelés főképp hosszan tartó akkordokat játszik, amely visszatükrözi azt a rendszert, amelyben éppen a játékos tartózkodik, vagy valami speciális esemény történik, mint a megérkezés egy űrállomásra. Míg illeszkedik a felfedezéshez és az elszigeteltséghez, egy kicsit izgalmasabb téma jól jött volna a harcoknál. Amikor a játékos már sok időt tölt el egy szektorban, a zene ismétlődővé és sivárrá kezd válni.

Intelligencia és Nehézség:Nagyon kevés dokumentáció kell ahhoz, hogy megtanuljunk játszani az X-el. Számos opció közül választhat a játékos, mint az űrállomás építése és hajók bérlése, amely megmarad ismeretlennek egészen addig, amíg botladozva keresztül nem megy rajtuk. Ez mind némi türelmet igényel, és lehetnek olyan játékosok, akik befejezik a játékot a kezdeti lassú menete miatt. Ezeknek az űrállomásoknak és hajóknak a kezelése némi felfedezést igényel, az első pár próbálkozás egy gyár vagy egy bánya felállítására elég rizikós pénzügyi feladat. A kitartó játékosnak viszont van egy csomó rejtett titok és fejlesztés az X-perimental vadászgéphez, amely megköveteli a játékostól, hogy hibákon és próbákon keresztül kitalálja az erősségeit és a gyengeségeit. A különféle fajokkal történő viszony kitanulása sem könnyű. Egy üzlet megkötése egy fajjal szétrombolhatja a kapcsolatot egy másikkal. Az X kicsit frusztráló, de a kitartó játékosokat megjutalmazza speciális élményekkel. Például egy törvényen kívüli hajó fejlesztése csak kalóz űrállomáson elérhető.

Összegzés:Egy nagyon nagy galaxisban, mely be van népesítve egyedülálló idegenekkel, egy érdekes, nem lineáris történet, sok látványosság és érdekes cuccok a hajó fejlesztésére az X-et az első pár alkalommal élvezetes játékká teszik. A gyenge tervezés és az ismétlődő akciók az X-et nem teszik olyan emlékezetessé, mint amilyen az Elite volt. Kiadásra került jópár patch, így a legszörnyűbb bug-ok eltűntek, de a gyenge játéktervezés megmaradt.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások