2019. március 19. 09:21, Kedd
Nem túlszabályozással, hanem életszerű megoldásokkal kellene rendet tenni a szerzői jog területén.
Február végén az európai uniós tagállamok
elfogadták a szerzői jogi reformot. A tagországok többsége megszavazta az előterjesztett csomagot, amely alapján az olyan nagy internetes vállalatoknak, mint a Google-t és a YouTube-ot tulajdonló Alphabet vagy a Facebook, szerződniük kell a művészekkel és hírszolgáltatókkal, akiknek a jelenleginél több pénz jár a felhasznált tartalmak után. A közösségi oldalaknak szűrniük kellene a feltöltéseket, megakadályozva a jogvédett tartalmak illetéktelen felhasználását. Az online keresők nem idézhetnék szabadon a keresési találatok között és a Google Hírekben cikkrészleteket nem lehet közzétenni. A védett műveket licencelni kellene, mielőtt bármely platformra feltöltenék azokat. Az új szabályok alól kivételt jelentenek a startupok, az olyan nonprofit oldalak, mint a Wikipédia és az olyan nyílt forráskódot használó portálok, mint a GitHub. A megállapodást még az Európai Parlamentnek és a tagállamoknak is el kell fogadniuk.
Cory Doctorow kanadai sci-fi-író, újságíró és a Boing-Boing blog társüzemeltetője Creative Commons licenc alatt jelenteti meg a könyveit. A férfi az Electronic Frontier Foundation egyik legismertebb tagja és az austini South by Southwest konferencián fejtette ki a véleményét a szerzői jog jelenlegi helyzetéről. "Meglepett, hogy az írók nem próbáltak meg legalább úgy tenni, mint ha meghallgatnák a felhasználók észrevételeit a szerzői jogi reformcsomaggal kapcsolatban" - jegyezte meg Cory Doctorow. Az író azt hangsúlyozta, hogy a Google már most is kénytelen komoly európai vetélytársakkal szembenézni. Ott van például a
Seznam nevű cseh kereső, míg Bulgáriában nagyon népszerű egy fotómegosztó platform, amelynek semmi köze nincs az Instagramhoz.
![](https://media.sg.hu/kep/2019_03/0319cory1.jpg)
Cory Doctorow
Úgy véli, vannak nagyon is jól működő startupok Európában, de az új csomag veszélyezteti azokat. Ezeknek a vállalkozásoknak nem lesz több millió eurójuk szerzői jogi perekre, valamint tartalomszűrők kifejlesztésére vagy beszerzésére. Globális szempontból pedig az új szabályozás hatásait elég csak a tavaly május 25. óta
hatályos új európai uniós adatvédelmi rendelet (GPDR) hatásaihoz hasonlítani. A nem-európai társaságok választhatnak, hogy vagy minden európai felhasználót kitiltanak az oldalukról vagy követik a GPDR előírásait.
Az EFF munkatársa szerint megoldást jelenthetne az átalánydíjas licencek bevezetése. Ebben a konstrukcióban minden egyes zeneszám vagy videó lejátszásáért fizetnének a platformok egy bizonyos összeget - függetlenül attól, hogy kinek, milyen szerződése van egy kiadóval. Ezáltal a nagy piaci szereplők, mint a Universal vagy a Warner sokkal kevesebb pénzhez jutnának, hiszen a bevételek a platformoktól közvetlenül a művészekhez kerülnének. Emellett szükség lenne egy megfelelő szervezetre, olyanra, mint például Németországban a Gema, aminek átlátható módon kell működnie, átlátható algoritmusokkal és egy olyan felügyelőbizottsággal, amelyben egyik nagy piaci szereplő sem képviselteti magát.
"Minél több kötelezettséget hárítunk át az IT-vállalatokra, annál inkább a közfeladatok ellátóivá tesszük azokat. Ehelyett inkább arra kellene összpontosítani, hogy egyre több cég és üzleti modell működjön. Ezenkívül fel kellene tennünk a kérdést, hogy a szerzői jog-e a megfelelő eszköz arra, hogy korlátok közé szorítsuk azt, aki ellopja a fotónkat és a Tinder-profiljában megjelenteti. Amennyiben pedig azt mondjuk a Microsoftnak, hogy követeljük a kódjaihoz való hozzáférést 10 évre, akkor tisztában kell lennünk azzal, hogy erre az időtartamra a redmondi vállalat egyetlen új programozót sem fog felvenni. De ha lerövidítjük ezt az időt, akkor egyetlen programozót sem fog kirúgni" - fejtette ki az álláspontját Cory Doctorow.
"A kaliforniai Burbankben élek, a közelben van egy Harry Potter Élménypark, amelynek a működése a Warner és a Universal közötti licencszerződésen alapul. A szomszédom lánya Harry Potter rajongói regényt ír és nehezen tudná a szabályokat betartani, mert azok annyira árnyaltak, hogy csak a két nagy kiadó szempontjainak felelnek meg. Vagyis vagy annyira egyszerűvé teszünk bizonyos szabályokat, hogy azokat a 12 évesek se sérthessék meg, de akkor a profik nem alkalmazhatják azokat, vagy azt mondjuk a világ összes 12 évesének, hogy attól a pillanattól kezdve, hogy kreatív személyekké váltok, bűnözők lesztek" - szögezte le végül az író.