Egy tank sincs többé biztonságban

Egy tank sincs többé biztonságban

2001. február 1. 04:25, Csütörtök
[Beyond2000] Az Egyesült Államok légiereje egy új, SPIRITT elnevezésű projektet indított útjára. A SPIRITT az Öböl-háború és a koszovói konfliktus tapasztalatainak birtokában egy forradalmian új felderítőrendszert fog megvalósítani.

Mind az Öböl-háború, mind a koszovói konfliktus bebizonyította, hogy az USA légierejének (és egyben a NATO-nak) van mit javítania a légi felderítés hatékonyságán. Bár a korai beszámolók mindkét esetben számtalan fontos, stratégiai jelentőséggel bíró célpont megsemmisítéséről szóltak, az igazság az, hogy az Egyesült Államok és a NATO légicsapásai igen pontatlanok voltak.

A USAF ezért egy új projektet indított, s mivel egy fontos projektnek illik hangzatos nevet adni, a tervezet a "Spectral Infrared Remote Imaging Transition Testbed", röviden a SPIRITT nevet kapta. A SPIRITT a légi felderítés következő generációját fogja megvalósítani, és segítségével a USAF és a NATO az eddigieknél jóval nagyobb hatékonysággal fogja tudni azonosítani és bemérni az ellenséges, leginkább tankokból és légvédelmi ütegekből álló célpontokat.

A SPIRITT felderítési eljárás alapelve az, hogy a különféle anyagok a látható fény hullámhosszán kívüli tartományokban különböző módon viselkednek.

A SPIRITT projekt szükségességét az a meglepő adat vetette fel, hogy a koszovói NATO-bombázások alatt az ott állomásozó mintegy 300 szerb tankból mindössze 13-at sikerült megsemmisíteni. A szerb hadsereg rengeteg kamutankot készített autók maradványaiból és egyéb hulladékokból. A nagy magasságokban és átlagosan 700km/h sebességgel haladó felderítő repülőgépekről ezeket a csalikat nem lehet felismerni, így a NATO rengeteg pénzt és hadianyagot pazarolt el értéktelen célpontok megsemmisítésére. Az Öböl-háborúban hasonlóan gyenge eredményt ért el az amerikai légierő, az irakiak mobil légvédelmi ütegeinek nagyrésze sértetlenül átvészelte a háborút.

A kiemelkedően rossz statisztika azt mutatja, hogy a manapság használatos felderítési módszereken van mit javítani. A felderítő repülőgépek kénytelenek nagy magasságokban és viszonylag gyorsan repülni, mert a radar vezérlésű föld-levegő rakéták és a vadászok egyébként könnyedén megsemmisítenék őket. Ilyen körülmények között azonban a mai felderítőrendszerek csődöt mondanak.

A SPIRITT projekt célja egy olyan érzékelőrendszer, valamint az ahhoz tartozó számítógépes környezet elkészítése, amely a meglehetősen rossz körülmények között is képes a célpontok pontos azonosítására és precíz bemérésére. A SPIRITT érzékelők többféle hullámhosszúságon pásztázzák majd a célterületet, beleértve a látható fény tartományát, az infravöröst, az ultraibolyát és egyéb frekvenciákat is.

A technológia óriási előnye, hogy ha a céltárgy egy adott hullámhosszúságú fényt elnyel, egy másik tartományban még bemérhető lehet. Az eljárás nemcsak a nehezen felderíthető célok észlelésére hivatott, legfőbb célja a bemért objektum valódi mivoltának meghatározása. A SPIRITT képes megkülönböztetni egymástól a műanyag kamutankot, az átalakított csaliautót, és a valódi tankot még akkor is, ha azok azonos színűek és alakúak. A megoldás ismét a többféle fénytartományban rejlik.

Például szolgálhat az az eset, amikor mindhárom objektum szürke színű. Ekkor szemmel nem lehet különbséget tenni az adott céltárgyak között, de a SPIRITT érzékelők észreveszik a különbséget, mert lehet, hogy a szürke kamutank infravörös tartományban visszaveri a fényt, míg a valódi tank anyaga nem, és fordítva. A SPIRITT-alapú szenzorok ezzel a módszerrel azt is meg tudják állapítani, hogy egy járműből kiálló cső valójában egy légvédelmi üteg, tank, stb. része, vagy mindössze egy csalinak odaerősített PVC műanyagcső.

A SPIRITT újdonságai azonban itt még nem érnek véget. Az USAF az új érzékelőkhöz egy komplett számítógépes rendszert készül kifejleszteni, amellyel lehetővé válik a pontosan bemért célobjektum szinte azonnali megsemmisítése. Az elképzelések szerint a felderítőrepülőgépet néhány perces távolságban vadászbombázók követnék, amelyek a bemért célt egy-két percen belül megsemmisíthetnék. A felderítő replülőgép a megsemmisítésig folyamatosan követné a célt, így annak pozícióváltozása sem jelentene problémát.


A tervek szerint a vadászbombázó pilótájának mindössze felügyelni kellene a megsemmisítést, valamint irányítani a repülőgépet. A SPIRITT érzékelő állandó rádióösszeköttetésben állna a vadászbombázók fedélzeti számítógépével, valamint a gépeken lévő levegő-föld rakéták vezérlőcomputerével is. A kijelölt cél megsemmisítéséhez a vadászbombázó pilótájának szinte semmit sem kellene tennie, a gépén lévő bombák "maguktól" elindulnának a cél felé.

A SPIRITT jelenleg még kezdetleges fejlesztési stádiumban van, a tesztelés legkorábban 2003-ban fog elkezdődni. A tesztek lefolytatásához a USAF megkérte a NASA-t, hogy bocsássa rendelkezésükre a WB-57-es bombázót, amely ideális lenne a rendszer kifejlesztéséhez. 2003-tól a kísérletek ezen az '50-es években gyártott bombázón fognak folyni.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a SPIRITT mit fog jelenteni a szerb kamutank-gyáraknak, de a fejlesztők bíznak a projekt sikerében.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások