A go játék világbajnoka szerint az MI elterjedésének nem biztos, hogy jó vége lesz

A go játék világbajnoka szerint az MI elterjedésének nem biztos, hogy jó vége lesz

2024. július 15. 09:07, Hétfő
Lee Saedol a világ egyik legjobb go játékosa volt, és szerinte a számítógéptől elszenvedett sokkoló veresége egy új, nyugtalanító korszak előhírnöke volt.

Lee Saedol generációjának legjobb go játékosa volt, 2016-ban győzte le az AlphaGo, a Google DeepMind részlege által kifejlesztett számítógépes program. Az akkori elképesztő vereség világszerte címlapokra került, és egyértelműen megmutatta, hogy a mesterséges intelligencia egy új, mélységesen nyugtalanító korszakba lépett. Azzal, hogy legyőzte a 18-szoros világbajnok Lee-t, akit intuitív és kreatív játékstílusáért tiszteltek, az AlphaGo megoldotta a számítástechnika egyik legnagyobb kihívását: megtanította saját magának a világ legösszetettebb társasjátékában való győzelemhez szükséges absztrakt stratégiát. "Nagyon meglepődtem, mert soha nem gondoltam, hogy veszíteni fogok" - mondta Lee akkor a meccs utáni sajtótájékoztatón. "Nem tudtam, hogy az AlphaGo ilyen tökéletesen fog játszani".

Veszteségének következményei azonban messze túlmutattak magán a játékon, amelyben két játékos verseng a területért azáltal, hogy fekete és fehér köveket helyez el egy 19-szer 19 vonalból álló rácsos táblán. AlphaGo győzelme megmutatta az MI-ben rejlő korlátlan lehetőségeket, hogy emberfelettien mesteri képességeket érjen el olyan dolgokban, amelyeket korábban túl bonyolultnak tartottak a gépek számára. A most 41 éves Lee három évvel később visszavonult, mivel meg volt győződve arról, hogy az emberek már nem tudják felvenni a versenyt a számítógépekkel a go játékban. Szerinte a mesterséges intelligencia megváltoztatta a több mint 2500 évvel ezelőtt Kínából származó játék természetét. "A mesterséges intelligencia elleni vereség bizonyos értelemben azt jelentette, hogy az egész világom összeomlott" - mondta.

Miközben a társadalom azon birkózik, hogy mit tartogat az MI az emberiség jövője számára, Lee most arra buzdít másokat, hogy ne legyenek felkészületlenek, mint ő, és már most ismerkedjenek meg a technológiával. Előadásokat tart az MI-ről, és megpróbálja másoknak is átadni azt az előzetes tájékoztatást, amit ő maga is szeretett volna megkapni a meccse előtt. "Én korán szembesültem az MI képességeivel, de ez másokkal is meg fog történni" - mondta Lee nemrég egy szöuli közösségi oktatási vásáron diákok és szülők tömege előtt. "Lehet, hogy nem lesz happy end."


A vereség óta Lee egyfajta megszállottja lett az MI-nek, és feszült, de nyugtalan figyelemmel követi, ahogy a mesterséges intelligencia egyik áttörést hozza a másik után. A mesterséges intelligencia segítségével a chatbotok olyan beszélgetéseket folytatnak, amelyek szinte megkülönböztethetetlenek az emberi interakciótól. Olyan problémákat oldott meg, amelyek évtizedekig zavarba hozták a tudósokat, mint például a fehérjeformák előrejelzése. És elmosódtak a kreativitás határai: zenét írt, képeket alkot és videókat készít.

Lee nem világvégejós. Véleménye szerint az MI helyettesíthet néhány munkahelyet, de néhányat meg is teremthet. A számítógép go játékban való jártasságát tekintve szerinte fontos emlékezni arra, hogy az emberek alkották meg a játékot, és tervezték meg azt a rendszert, amely elsajátította azt. Ami miatt aggódik, az az, hogy az MI megváltoztathatja az emberek értékeit. "Az emberek régebben csodálták a kreativitást, az eredetiséget és az innovációt" - mondta. "De mióta az MI megjelent, ezekből sok minden eltűnt."

Lee 5 éves korában kezdett el go-t játszani édesapja, egy tanár és a játék rajongója irányításával. Családja a Koreai-félsziget délnyugati partjainál fekvő Bigeumdo-szigeten élt, egy kis 3600 lakosú faluban. Hatalmas tehetsége már a kezdetektől fogva nyilvánvaló volt. Hamarosan korának legjobb játékosa lett, nemcsak helyi szinten, hanem egész Dél-Koreában, Japánban és Kínában is. 12 évesen lett profi, mire 20 éves lett, Lee úr elérte a 9-dant, a go legmagasabb szintű mesteri szintjét. Hamarosan a világ legjobb játékosai közé tartozott, egyesek a játék Roger Federerjeként emlegették. "Ő egy bálvány volt, egy sztár" - mondta Lee Hajin, egy korábbi profi gójátékos. "Mindenki felnézett rá" - tette hozzá.

Miközben Lee tekintélye egyre nőtt, a go egy új közönség, a számítógépes tudósok érdeklődését is felkeltette. A játék izgalmas kihívást jelentett az MI kutatók számára, mert exponenciálisan bonyolultabb, mint a sakk. Gyakran mondják, hogy egy go táblán több lehetséges pozíció van , mint ahány atom van az univerzumban. Az áttörést a DeepMind érte el, amely az AlphaGo-t úgynevezett neurális hálózat segítségével építette fel: olyan matematikai rendszerrel, amely hatalmas mennyiségű adat elemzése révén sajátítanak el új dolgokat. Betáplálták 30 millió magas szintű játékos lépéseit, majd ezután a program addig játszott sok milliónyi játszmát saját maga ellen, amíg meg nem tanulta, hogy mely lépések voltak sikeresek, és új stratégiákat dolgozott ki.

2015 végére az AlphaGo egy zártkörű mérkőzésen ötször egymás után legyőzte a háromszoros Go Európa-bajnokot. Ekkor Lee megkereste a Nemzetközi Gó Szövetségnél dolgozó korábbi profi Lee Hajint, aki egy nyilvános mérkőzésre tett javaslatot, ahol az AlphaGo legyőzéséért 1 millió dolláros nyeremény járna. Lee elmondta, hogy különösebb gondolkodás nélkül elfogadta az ajánlatot, mivel úgy gondolta, hogy "szórakoztató lesz". "De azzal a feltételezéssel, hogy én fogok nyerni" - mondta. "A vereség lehetősége fel sem merült bennem."

A Szöulban lejátszott öt mérkőzés látványos volt. Dél-Koreában több millióan játszanak gót, és Lee hírességnek számít, így az összecsapás az éjszakai televíziós közvetítések élére került. Több mint 200 millióan nézték, de Kínában és Japánban is pedig hatalmas közönsége volt. A mérkőzések alatt a DeepMind mérnöke ült Lee-vel szemben, és az AlphaGo által megadott lépéseket hajtotta végre. Lee szerint zavaró volt, hogy nem volt igazi emberi ellenfele. Az AlphaGo olyan stílusban játszott, amit még soha nem látott, és furcsa érzés volt, hogy nem tudja megfejteni mit gondol és mit érez az ellenfele. A világ csodálattal figyelte, ahogy az AlphaGo sarokba szorította Lee-t, és olyan lépéseket tett, amelyek egy emberi játékos számára elképzelhetetlenek.


"Nem tudtam megszokni" - mondta. "Azt hittem, hogy az MI egy nap majd legyőzi az embereket. Csak még nem gondoltam, hogy ez már itt van." Az AlphaGo 5 mérkőzésből 4-et megnyert. Idősebb testvére, Lee Sang Hoon, aki szintén profi go játékos, arra gondolt, hogy "ez nem lehetséges." "Sokkoló volt" - mondta a bátyja, aki továbbra is profiként játszik. Más profikhoz hasonlóan most már ő is olyan mesterséges intelligencia rendszerekkel edz, amelyek folyamatosan tanulnak és fejlődnek. "A profik tanulmányozzák, hogyan működnek ezek az algoritmusok, és megpróbálják behozni a lemaradást" - mondta a bátyja. "De még nagyon messze vagyunk."

Az AlphaGo győzelme "vízválasztó pillanat volt az MI történetében" - mondta Demis Hassabis, a DeepMind vezérigazgatója. Megmutatta, hogy az adatokból maguktól tanuló számítógépek "mire képesek" - mondta. Lee nehezen fogadta el a vereséget. Amit ő művészi formának, egy ember személyiségének és stílusának kiterjesztésének tekintett, most egy algoritmus kíméletlen hatékonysága miatt félre lett téve. "Nem tudtam tovább élvezni a játékot" - mondta. "Ezért visszavonultam."

Lee fél lábbal a go világában maradt. Számos könyvet írt, köztük egy önéletrajzot és egy sorozatot a híres meccseiről. Go-inspirált társasjátékokat készített, gyermekeknek szóló go akadémiát alapított, amelynek országszerte mintegy tucatnyi telephelye van. De az MI uralja a gondolatait, részben azért, mert kételyei vannak az előnyökkel és hátrányokkal kapcsolatban, de azért is, mert ez a téma nagyon mélyen megérintette. 17 éves lánya a középiskola utolsó évében jár. Amikor arról beszélgetnek, hogy mit tanuljon az egyetemen, gyakran az MI által formált jövőre gondolnak. "Gyakran beszélünk arról, hogy olyan munkát válasszunk, amelyet nem lehet könnyen helyettesíteni egy gép által, vagy amelyet kevésbé befolyásol az MI" - mondta. "Csak idő kérdése, hogy az MI mindenhol jelen legyen."

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások