Bemutatták az első turizmusra szánt űrrepülőgépet

Bemutatták az első turizmusra szánt űrrepülőgépet

2002. március 19. 16:48, Kedd
A Space Adventures Ltd. múlt hét végén jelentette be a Cosmopolis XXI Aerospace System, röviden C-21 elnevezésű újgenerációs űrhajót, melyet kifejezetten a szuborbitális űrturista repülések számára fejlesztettek ki. A teljes méretű modellt Moszkvától nem messze, a Zsukovszki Légi Bázison mutatták be.

A háromüléses utasszállító gépet ugyanaz az űrhajózási cég fejlesztette ki, aki a hajdani Szovjetunió Burán típusú űrsiklóit is tervezte, a Mjasziscsev Tervező Hivatal (MTH), akik a Cosmopolis XXI Suborbital Corporation-nel és a Space Adventures-zel közösen hozták tető alá a projektet.


A projekt, ami magában foglal egy többször felhasználható űrrepülőgépet és egy szállító repülőgépet, az M-55X-et, kétfokozatú rendszerben éri el a világűrt. A konzorcium szeretne minél előbb egy működőképes modellt előkészíteni, abban a reményben, hogy további befektetőket állítsanak maguk mellé, mondta az arlingtoni (USA) központú Space Adventures részéről Tereza Predescu a SPACE.com-nak. "A mintadarab mindennel fel van szerelve, leszámítva a hajtóművet" - mondta Predescu. "Mi vagyunk a projekt legnagyobb befektetői, de magától értetődően további befektetőket is szívesen látunk" - tette hozzá.

"Ez egy forradalmi elképzelés, ami tovább vezet az olcsóbb, megbízhatóbb, és tejes mértékben újrahasznosítható űrhajók egy teljesen új generációjához" - jelentette ki Valerij Novikov, az MTH főtervezője állásfoglalásában.

A C-21 egyike azon űrhajóknak, amit a Space Adventures kizárólagosan használ majd szuborbitális repülőútjaihoz. A rakéta meghajtású C-21 egy pilótát és két utast tud szállítani az űrrepülésre, a Föld felszínétől 100 kilométeres magasságba. Parabolikus röppályájának csúcspontján az utasok jó néhány percre megtapasztalhatják a súlytalanság állapotát és láthatják bolygónkat a világűrből. Amit a jelentkezőknek sikeresen teljesíteniük kell az mindössze négynapi űrrepülési oktatás, melybe beletartozik a centrifugális erőhatás, a nullagravitációs és nagymagasságú sugárhatású repülős gyakorlat, valamint a biztonsági és fedélzeti rendszerek tanulmányozása és elsajátítása. A próbarepülések 2004-ben kezdődnek.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások