2004. március 26. 14:55, Péntek
Ötvenhét évvel azután, hogy Chuck Yeager vadászrepülőgép pilóta áttörte a hanghatárt, szombaton a NASA másodszor próbálja meg a 8000 km/h sebességet elérni repülőgépével, ami nagyjából a hangsebesség hétszeresének felel meg.
Az űrügynökség extrém sebességek utáni kitartó hajszája - reményeik szerint -végeredményét tekintve az űrrepülések könnyebb megvalósítását tenné lehetővé. A NASA az X-43A jelű gépét gördíti ki a hangárból, ami képes 7 Mach fölötti sebesség elérésére. Az úgy nevezett Hyper-X a kereskedelmi repülőgépek számára is előrelépést eredményezhet. "Alapelveit tekintve meglehetősen egyszerű" - mondta Griff Corpening, az X-43A program főmérnöke. "Azonban egy olyan tervezet véghezvitele, ahol több mint 40 év kutatás gyűlik fel, rendkívüli kihívást jelent."
Az X-43-as felfüggesztve a B-52-es "anyahajóra"
A 250 millió dolláros Hyper-X program már felkeltette a Légierő és olyan magán űrrepülési cégek figyelmét is, mint a Boeing. A civil eredményekre azonban még legalább húsz évet várni kell, állítják a NASA tisztviselői, akik elsődlegesen az űrflotta számára szeretnének egy tartósabb és olcsóbb alternatívát nyerni, arról nem is szólva, hogy ezt a programot is hátráltatni fogják a Bush kormányzat által megálmodott holdbázis és Mars utazás megvalósítása miatt elkerülhetetlennek tűnő költségvetési megnyirbálások. Az egyetlen reménysugár számukra az, hogy Bush 2010-ben jelölte meg az űrsiklók kivonásának idejét, amire ideális lenne egy, az X-43A technikai elemeire építkező űrrepülőgép.
A parányi, 3,6 méter hosszú X-43A tesztgép egy Pegasus gyorsítórakétán fog utazni, amit Dél-Kalifornia felett egy átalakított B-52-es bombázóról fognak indítani. A repülés azokat a tervezési szempontokat fogja tesztelni, melyek lehetővé teszik, hogy a repülőgépek felülkerekedjenek a Föld gravitációs vonzásának elérve az óránkénti 40 000 kilométeres tempót, más néven a szökési sebességet. A próbarepülés során a 15 méter hosszú gyorsítórakéta közel 6000 km/h sebességre gyorsul fel, mielőtt a kísérleti gép leválna és saját hidrogénhajtású torlósugár-hajtóművét használná. Az X-43A önálló repülése mindössze 10 percig tart: miután elérte a 7 Mach sebességet, megkezdi hatperces siklórepülését, ami a Csendes-óceánban végződik. A teszt fontos információkkal fog szolgálni a mérnököknek és a tudósoknak, akik a NASA újrahasznosítható űrhajó és hiperszonikus repülőgép ágazataiban dolgoznak.
"Még soha nem választottunk el két, 5 Machon haladó járművet" - tette hozzá Leslie Williams, a próbarepülést felügyelő NASA Dryden Kutató Központjának szóvivője. "Ez még soha nem fordult elő, éppen ezért nagy a kockázata." A legutóbbi kísérlet 2001-ben azért hiúsult meg, mert a gép gyorsítórakétájáról lerepültek a stabilizáló lapok, és a földi irányítás elrendelte a gép megsemmisítését. A kutatók a repülésirányítási rendszer hibáját és a rakétára nehezedő váratlanul nagy erőhatásokat okolták a kudarcért.
A 2001-es - sikertelen - repülés képei
Azóta újratervezéssel és számos teszt elvégzésével csökkentették a kockázatot, azonban az X-43A hajtóműve és aerodinamikai kialakítása továbbra is kipróbálatlan maradt, mivel ilyen magas sebességek szimulálása a földön jelenleg elég bonyolult.
Sok szempontból ez lesz az első próbája a légbeszívásos torlósugár-hajtóműveknek, melyek felválthatnák a légkör elhagyásához használt vaskos és költséges vegyi rakétákat. Az új hajtómű nagymértékben csökkentené a költségeket, és nem utolsósorban a kockázatot, megszabadítva az űrhajókat a hatalmas és robbanásveszélyes üzemanyagtartályoktól.
Videók:
Próbarepülés 2004, 320x240 QuickTime Movie (2,8 MB)
Próbarepülés 2004, 640x480 QuickTime Movie (7,1 MB)
Próbarepülés 2001, 320x240 QuickTime Movie (2,0 MB)
Próbarepülés 2001, 640x480 QuickTime Movie (5,1 MB)