2004. április 25. 15:16, Vasárnap
A Nemzetközi Űrállomást egyensúlyban tartó négy giroszkópból a második is tönkrement. Amennyiben a gondokkal küzdő harmadik is elromlik, az újonnan érkezett legénység kénytelen lesz a rakéták beindításával stabilizálni az állomást, jóllehet a rakéták üzemanyaga csak korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre.
"Ez nem vet fel biztonsági kérdést" - igyekezett megnyugtatni a kedélyeket Mike Sufferdini, a NASA karbantartási vezetője. A meghibásodás a hét közepén következett be, egy nappal az új legénység megérkezése után, nyilvánosságra azonban csak pénteken hozták. A gond nem magával a CMG-2 jelű giroszkóppal van, hanem az irányítórendszerével. Az egyenként 227 kilogrammos giroszkópok percenként 6500-as fordulatszámon üzemelnek, így tartják megfelelő pozícióban az űrállomást.
Michael Fincke szerdán dokkolt be az űrállomásra
"Ha ma ellenőriztétek a figyelmeztető panelt, akkor láthattátok, hogy a CMG-2 meghibásodott. Valójában a CMG-2-t energiával ellátó RPC kapcsolt ki többször is" - hangzott el csütörtökön a földi irányítás által az állomáson dolgozó űrhajósokkal folytatott rádió kommunikációs csatornán. A NASA szerint a meghibásodott modul kicserélése több űrsétával megoldható, melyet az új legénység, Gennagyij Padalka és Michael Fincke végezhetne el. Az első elromlott giroszkóp, a CMS-1 teljesen leállt 2002-ben, azon már csak egy teljes csere segíthet, nem javítható.
Jelenleg két Szojuz van az űrállomásra csatlakoztatva - a jobb oldalival 9 napon belül visszatérnek
Az eszköz jelentős méretéből az következik, hogy kizárólag az űrsikló lenne képes a cseredarabot eljuttatni az űrállomásra, azonban mint tudjuk a Columbia katasztrófája óta a NASA űrsikló flottája a földön vesztegel, legkorábban csak 2005-ben repülhetnek.
Az ISS-nek nem ez az egyetlen problémája, az utóbbi időben többek között időről időre hallható egy rejtélyes fémes hang is, amit 2003 novemberében jelentettek először. Idén januárban a légnyomás fokozatos csökkenése borzolta a kedélyeket, azonban itt sikerült megtalálni a hiba okát, amit a most visszatérő legénység ki is javított.