2005. május 2. 18:22, Hétfő
A Lenovo és az IBM ma bejelentette, hogy lezárult az a folyamat, amelynek keretében a Lenovo felvásárolta az IBM személyi számítógépes részlegét.
"Az ügylet lezárása történelmi esemény a Lenovo életében és új korszak kezdetét jelzi a globális PC ágazatban"- mondta Yuanqing Yang, a Lenovo elnöke. "Az újonnan létrejött Lenovo stratégiájának alapját az ügyfelek igényei jelentik: kimagasló minőségű termékek és világszínvonalú kiszolgálás. Elkötelezettek vagyunk, hogy csúcsminőséget, valamint a legkorszerűbb PC-termékeket és szolgáltatásokat biztosítsuk ügyfeleink számára, valamint, hogy a legmegfelelőbb munkakörülményeket teremtsük meg munkatársainknak és egyúttal értéket is teremtsünk részvényeseinknek."
"A Lenovo jól pozícionált, versenytársaitól megkülönböztető erőssége a márkakialakítás, valamint a nemzetközi szintű és az ágazatában élenjáró hatékonyság"- nyilatkozta Stephen M. Ward, Jr., a Lenovo vezérigazgatója. "A Lenovo kimagasló képességei a kutatásban és fejlesztésben, a termékek differenciálásában, továbbá a cég tapasztalt vezetősége és globális disztribúciós hálózata - az IBM-mel fennálló, páratlan szövegség révén - szilárd versenyhelyzetet teremt vállalkozásunk számára a világpiacon. Heteken belül az új Lenovo már új termékek bevezetésével fog jelentkezni."
Az IBM közleménye szerint a cég erősségei között említhető a nemzetközi márka elismerése a "Think" márkájú noteszgépek franchise rendszere, illetve a Lenovonak, mint vezető márkának Kínában történő elismertségének együttesen révén, a kimagasló színvonalú szolgáltatás és támogatás a lakossági és vállalati ügyfelek számára, valamint a fogyasztói erősségek és piacvezető szerep Kínában, amely a világ leggyorsabb ütemben fejlődő informatikai piacát jelenti. A Lenovo a feljövőben lévő kínai számítógépes piac egyharmadát birtokolja, de meghatározó részesedéssel rendelkezik a személyi számítógépek piacán jelen lévő vállalkozásokban a világ többi részén is.
Az ügylet feltételeinek megfelelően a Lenovo 1,25 milliárd dollárt fizetett az IBM-nek, amely körülbelül 650 millió készpénzből és 600 millió dollár Lenovo Group részvényből tevődik össze. A részvények értékét a 2004 decemberében történt bejelentést megelőző utolsó kereskedési nap záróára alapján határozták meg. Az IBM részesedése a Lenovoban a zárást követően 18,9 százalék. Ezenkívül a Lenovo megközelítőleg 500 millió összegű mérleg szerinti kötelezettséget vállal át az IBM-től. Az IBM az értékesítéssel 1 milliárd dollár összegű adózás előtti nyereséget könyvelhet el az ügyleten. Az eredmény közzétételére akkor kerül sor, amikor az IBM bejelenti a 2005. második negyedévére vonatkozó pénzügyi eredményeit.
A felvásárlásról szóló egyértelmű megállapodás bejelentésére 2004. december 8-án került sor. A Lenovo részvényesei 2005. január 27-én hagyták jóvá a tranzakciót. Az ügylet lezárása a határozott megállapodás valamennyi kulcsfontosságú feltételének teljesülését jelenti.
A 2005. március 31-én bejelentett ügylet keretében a Lenovo jóváhagyta annak a megállapodásnak a feltételeit, amelynek célja, hogy a legnagyobb magántőke-befektető cégek, úgy mint a Texas Pacific csoport, a General Atlantic csoport és a Newbridge Capital Groupa, 350 millió USD értékben hajtsanak végre stratégiai beruházást a cégben. Az erre vonatkozó megállapodás értelmében a Lenovo 350 millió USD értékben bocsát ki átváltható, elsőbbségi részvényeket és a Lenovo rendes részvényeire átváltható, a tőzsdén nem jegyzett kezességvállalásokat. A Lenovo részvényeseinek a fenti beruházással kapcsolatban összehívott megbeszélésének tervezett időpontja 2005. május 13.
A Hong Kong-i tőzsde, a szabályozó hatóságok és a Lenovo részvényeseinek a jóváhagyásától függően az IBM végső árát körülbelül 800 millió USD készpénzre és 450 millió USD értékű Lenovo Group részvényre becsülik, amely, a jelenlegi javaslat szerint úgy valósulna meg, hogy a Lenovo visszavásárolja saját részvényeit az IBM-től.
Az új Lenovo vezetősége a két cég erősségére összpontosítja figyelmét. Az ügylet lezárását követően Yang urat azonnali hatállyal a Lenovo elnökének nevezték ki, aki Liu Chuanzhit, a Lenovo alapítóját követi. Ő a testület nem végrehajtói igazgatójaként folytatja munkáját. Ward urat, aki az ügyletet megelőzően az IBM vezető alelnöke és az IBM Személyügyi Rendszerek csoportjának vezetője volt, azonnali hatállyal a Lenovo vezérigazgatójává és igazgatóságának elnökévé nevezték ki.
A Lenovo állítása szerint az ügylet a tervezetthez képest korábban zárult le, a zárást megelőző átállás és az integrációs tevékenységek zökkenőmentesen zajlottak. A Lenovo bízik benne, hogy az ügyfelek kiszolgálása és a termékek elérhetősége változatlan marad, és ezen a téren nem keletkeznek fennakadások. A Lenovo számítógép eladásból származó összesített éves bevétele megközelítőleg 13 milliárd dollár lesz, és megközelítőleg 14 millió készüléket adnak el. "Azt tervezzük, hogy a mai naptól együttműködést valósítunk meg, azáltal, hogy kihasználjuk a Lenovo és a PCD vásárlói bázisainak, termékkínálataink és földrajzi lefedettségének kiegészítő jellegét, miközben felhasználjuk Lenovo igen fejlett operációs környezeteit" - nyilatkozta Ward.
A Lenovo a beszerzési és marketing költségek tekintetében számít együttműködésre, valamint az új piacbővítés és termékbevezetések, gyártásoptimalizálás és elosztási hálózat integráció eredményezte jelentős középtávú együttműködésekre.
Az IBM és a Lenovo értékesítési és szolgáltatási szövetségben fog együtt dolgozni, ahol a Lenovo személyi számítógépei az IBM jelentős, világméretű forgalmazási és értékesítési hálózatán keresztül kerülnek eladásra. Az új Lenovo az IBM elsőbbségi PC-szállítója lesz, amely továbbra is végponttól végpontig integrált informatikai megoldások széles körét kínálja a nagyvállalatoknak és a kis- és közepes méretű vállalkozásoknak. Az IBM az új Lenovo elsőbbségi szolgáltatója és finanszírozója lesz.
A Lenovo fő székhelyei a következők: vétel New Yorkban, főtevékenység a kínai Bejingben és az észak-Karolinai Raleigh-ban, valamint világméretű értékesítési képviselet saját telephelyein, a Lenovo Üzlettársak és az IBM-mel való szövetségen keresztül. A vállalat több mint 19 000 embert foglalkoztat világszerte. Kutatási és fejlesztési központok találhatók a kínai Bejingben, Shenzhenben, Xiamenben, Chengduban és Sanghajban, a japán Tokióban és az észak-Karolinai Raleighban.
A Lenovo elsődleges számítógépgyártó és összeszerelő üzemei a kínai Shenzhenben, Huiyangban, Bejingben és Sanghajban találhatók. A Lenovo mobiltelefon-összeszerelő üzeme a kínai Xiamenben található. További gyártó és forgalmazó üzemek találhatók az Egyesült Államokban, Mexikóban, Brazíliában, Skóciában, Magyarországon, Indiában, Malaysiában, Japánban és Ausztráliában. A Lenovo kiterjedt PC-forgalmazó hálózata megközelítőleg 4400 kiskereskedelmi üzletet foglal magába Kínában.