2005. június 30. 13:43, Csütörtök
Alig néhány nappal az Amerikai Legfelsőbb Bíróság ítéletének kihirdetése után az lemezkiadók máris támadásba lendültek, és több mint hétszáz fájlcserélőt pereltek be kalózmásolatok terjesztése miatt.
A Forbes magazin
jelentése szerint az Amerikai Hanglemezkiadók Szövetsége mintegy hétszáz, a Grokster, Kazaa és LimeWire p2p programokat használó amerikai állampolgár ellen indított eljárást. Tette ezt annak ellenére, hogy a Legfelsőbb Bíróság hétfőn meghozott
döntése inkább a p2p-szoftvert fejlesztő cégek ellen irányult, hiszen kimondta, hogy a fejlesztő cégek felelősek a felhasználók által elkövetett jogsértésekért.
Akkor úgy tűnt, hogy - amint azt tegnap Kálmán András, az Audiovizuális Szerzői Jogokat Védő Közcélú Alapítvány (ASVA) igazgatója is
kifejtette - a RIAA a fejlesztőkön keresztül szeretné betartatni az előírásokat, hiszen éppen ezek a cégek lesznek kötelesek nagyobb gondot fordítani a jogsértések megelőzésére. A szervezet
sajtóközleménye is az amerikai gazdaságot fenyegető veszély elhárulásáról, illetve az illegális másolatok terjesztéséből profitot húzó személyek, vállalatok lehetetlen helyzetbe hozásáról írt.
A jelek szerint azonban a kiadók szokásukhoz híven ismét közvetlenül a felhasználókat, pontosabban az aktívabb terjesztőket (feltöltőket) célozzák meg, némi joggal, hiszen elsősorban ezen a téren várhatnak gyors eredményeket. Most e célból összesen 784 személy ellen nyújtottak be keresetet, és a hétfői döntés fényében a szervezet minden eddiginél magabiztosabbnak tűnik. "Ha a döntés előtt maradt is valakiben kétely, ez mára minden bizonnyal szertefoszlott. Azok, akik engedély nélkül töltenek le zenei anyagokat, törvényt sértenek" - jelentette ki Mitch Bainwol, a RIAA elnök-vezérigazgatója.
Egyesek szerint azonban nem a perek számának növekedése a legnagyobb probléma. Fred von Lohmann, az Electronic Frontier Foundation jogi szakértője például attól tart, hogy a perek helyett az azoktól való félelem
jelenti majd a nagyobb gondot, hiszen könnyen előfordulhat, hogy a cégek emiatt már nem a vásárlók igényeit, hanem a hollywoodi stúdiók és zenekiadók érdekeit tartják majd szem előtt. Ez pedig nemcsak a felhasználók, hanem az egész ágazat számára nagy visszalépés lenne.