2006. március 6. 10:48, Hétfő
Ha a fő kategóriákat nem nézzük, akkor a várakozások szerint ismét a lagymatag papírforma győzedelmeskedett az idei Oscaron. Igazából az egyetlen kérdés az volt, hogy Hollywood levetkőzi-e végre prüdériáját.
Nem vetkőzte le, vagyis a szexuális másságról szóló filmeket továbbra is szép csendesen elutasítja a szakma. Egyéb díjakkal jutalmazza bár, de a Barátságon túl - Távol és közel (Brokeback Mountain) kénytelen volt három díjjal megelégedni. A legjobb film kategóriában a nagyon manipulatív és nagyon amerikai hatásvadász film az
Ütközések (Crash) győzedelmeskedett. Természetesen az Ütközések nagyon erős és viszonylag jó film, faji témája pedig épp kapóra jött a díjátadóhoz.
Az este a kiegyensúlyozottságról szólt, hiszen idén (sem) akadt mindent vivő, taroló film. A szakma inkább szépen megosztotta díjait, így mindenki jóllakott és a kecskehús is megmaradt. A nap győzteseként négy film vihetett haza 3-3 díjat is, köztük a
King Kong volt a legjobb hatásfokú, hiszen 4 jelöléséből 3-at is szoborra váltott (természetesen technikai díjakról van szó - egyedül a látványterv-jelölés nem nyert). Ugyancsak 3 szoborral távozhatott a fő kategóriákból kihagyott, de egyébként 6-szor is jelölt az Egy gésa emlékiratai (Memoirs of a Geisha) - az Oscarokat mind látvány kategóriában zsebelte be a film (jelmez, smink, operatőr). Az este pedig a két nagy film, az Ütközések és a Barátságon túl csatájáról szólt, és végül is döntetlenre végződött.
Az a kevésbé megszokott forgatókönyv állt elő, hogy idén a rendezői díjat és a legjobb film díjat nem egy alkotás nyerte el - Ang Lee meleg cowboyos filmjének direktori díjával vigasztalódhat az elvesztett legjobb film titulus miatt. Korrekt módon mindkét film megkapta saját kategóriájában a forgatókönyvnek járó Oscart és egy-egy egyéb kategóriában (vágás, zene) begyűjthették a holtversenyes elsőséget biztosító harmadik aranyszobrot is.
Itthon igazából kárörvendően annak lehet örülni, hogy az Ütközések sikerével olyan film nyerhette el az idei Oscar-díjat, amelyiket nem speciálisan a díjátadóra tenyésztettek, hiszen az egy ideje dobozban lévő, 2004-ben elkészült filmet májusban mutatták be és nem decemberben, amikor szinte az összes nagyágyút. Egyfajta egyszerű amerikai észjárás azt feltételezi a stúdiók részéről, hogy a kritikusok inkább szavaznak a frissebb filmélményekre (és persze egy decemberi film bevételei sokkal jobban meg fognak ugrani a jelölések hatására, mint egy májusi premierű, azóta már DVD-n is kijött film esetében).
Természetesen szólni kell még a színész kategóriákról is, ahol különösebb sokk nem érhette a hozzáértőket. George Clooney bekaszálta a Sziriánáért (Syriana) a megérdemelt díjat (a film kritikája nemsokára honlapunkon), igazából csak Paul Gimattiért hullajtunk egy könnycseppet, aki idén is remek volt. A női mellékalakoknál, akárcsak a
Golden Globe-on, itt is Rachel Weisz kapta a szobrot az Elszánt diplomatáért (The Constant Gardener), pedig szegény Michelle Williams (Barátságon túl) az utóbbi időben végig magas színvonalon teljesített.
A főszereplők esetében a férfiaknál a szuperalacsony 1,10-1,20-as oddsa ellenére is a netes fogadóirodák csődjét idézheti elő Philip Seymour Hoffmann (Capote) bődületesen nagy papírforma győzelme - a Truman Capote életéről szóló film valóban hálás szereppel ajándékozta meg az utóbbi időben szinte hibátlanul teljesítő színészt. A nőkél pedig a páros versenyfutásban végül a
Született feleségeksztárja, Felicity Huffman (Transamerica) transzszexuális figurája alulmaradt Reese Witherspoonnal (
A nyughatatlan) szemben, akinek már a filmről szóló kritikánkban is megelőlegeztük a díjat. Teljesen megérdemelt siker volt Dr. Szöszi szobra (kábé olyan, mint Tom Hanks győzelme a Philadelphiában, hiszen azt megelőzően Hanks is csak kommersz vígjátékokban bolondozott).
Távirati stílusban a többi győztesről:
A hatásvadász, borzalmasan álnaiv narrációjú és döbbenetesen szép pingvinek (A pingvinek vándorlása) lenyomták az év komoly dokumentumfilmjeit. (Darwin rémálma, Gyilkos labda - A kerekesszék harcosai)
Az angol gyurmafilmesek (Wallace és Gromit) újabb Oscarja Miyazaki (A vándorló palota) újabb Oscarját akadályozta meg. Futott még Tim Burton (Halott menyasszonya).
A dél-afrikai Tsotsi német, olasz, francia és palesztin vetélytársakat gyűrt le külföldi film kategóriában.
A legjobb betétdal pedig a Hustle & Flow egyik rap-betétdala lett.
Az életmű-díjat a M.A.S.H., a Rövidre vágva és A játékos rendezője, Robert Altman kapta.
Az Oscarra jelölt filmek egy része még természetesen nem érkezett el hozzánk, így várnunk kell míg mi is szemügyre vehetjük, hogy idén mire gerjedt rá Amerika (vagy legalábbis a Filmakadémia pár ezer tagja). Az Egy gésa emlékiratai március 23-án, a Túl a barátságon március 30-án, a Capote pedig április 6-án lesz a moziban (az Ütközéseket, a Sziriánát, az Elszánt diplomatát és a Nyughatatlant pedig már bemutatták idehaza is.
És végezetül némi együttérzés azoknak, akiknek az eredeti amerikai adást belepofázás nélkül adó Pro7 híján a magyar RTL Klubra kellett szorítkozniuk, ahol Balázsi "laikus" Panna tárgyi tévedésektől hemzsegő tolmácsolásában kellett hallgatnia a díjátadót. A fáziskéséses, hiányos fordítás még elnézhető lenne, de a folyamatos tévedések, a filmek magyar címeinek nem használása (a pingvines film), vagy átköltése (Világok háborúja), illetőleg az, hogy alig két évvel Eminem győzelme után világgá kiáltja háromszor is, hogy az Oscarok történetében először nyert rapdal, már nem.
Legjobb film: Ütközések - Paul Haggis, Cathy Schulman
Legjobb férfi főszereplő: Philip Seymour Hoffman - Capote
Legjobb női főszerpelő: Reese Witherspoon - A nyughatatlan
Legjobb férfi mellékszerpelő: George Clooney - Sziriana
Legjobb női mellékszereplő: Rachel Weisz - Az elszánt diplomata
Legjobb rendező: Ang Lee - Túl a barátságon - Közel s távol
Legjobb eredeti forgatókönyv: Ütközések - Paul Haggis, Robert Moresco
Legjobb adaptált forgatókönyv: Túl a barátságon - Közel s távol - Larry Laverty, Diana Ossana
Legjobb operatőr: Dion Beebe - Egy gésa emlékiratai
Legjobb vágás: Ütközések - Hughes Winborne
Legjobb díszlet: Egy gésa emlékiratai
Legjobb jelmez: Egy gésa emlékiratai
Legjobb komponált zene: Túl a barátságon - Közel s távol - Gustavo Santaolalla
Legjobb eredeti betétdal: Hustle & Flow - Jordan Houston, Cedric Coleman, Paul Beauregard ("It's Hard Out Here For a Pimp")
Legjobb smink: Narnia Krónikái - Az oroszlán, a boszorkány, és a ruhásszekrény
Legjobb hang: King Kong (2005)
Legjobb hangvágás: King Kong (2005)
Legjobb vizuális effektusok: King Kong (2005)
Legjobb animációs film: Wallace és Gromit és az elvetemült veteménylény
Legjobb idegennyelvű film: Tsotsi - Gavin Hood (Dél-Afrika)
Legjobb dokumentumfilm: Pingvinek vándorlása- Luc Jacquet, Yves Darondeau
Legjobb rövid dokumentumfilm: A Note of Triumph: The Golden Age of Norman Corwin - Corinne Marrinan, Eric Simonson
Legjobb animációs rövidfilm: The Moon and the Son - John Canemaker, Peggy Stern
Legjobb rövidfilm: Six Shooter - Martin McDonagh