NFC - elektronikus jegykezelés

NFC - elektronikus jegykezelés

2006. április 21. 15:43, Péntek
Először Frankfurt am Main környékén fizethetnek az utasok a helyi közlekedési vállalat járművein mobiltelefonjukkal. A Near Field Communication (NFC) technológiát használó rendszer kifejlesztésében a Philips, a Nokia és a Vodafone vett részt.

A szakemberek korábban számos éles kísérlet keretében próbálták ki a technológiát, többek között Hanau városában, és annyira meggyőzőnek találták, hogy a német nagyvárosban már ilyen rendszerrel szerelik fel a jövőben a Rajna-Majna Közlekedési Szövetség járműveit. Az utasok a mobiltelefonjukkal fizetnek, ám ez a valóságban úgy néz ki, hogy az adott személy a hó végén egyben törlesztheti le az utazásai árát.

Érdekesség, hogy a rendszer által használt rádiótechnikás azonosítóchipek (RFID) frekvenciája, ami 13,65 MHz, megegyezik az osztrák elektronikus útlevelekbe beépített RFID-chipek frekvenciájával. A chipek passzív és aktív működésűek, vagyis csak a leolvasókészülék közelében kapcsolnak be. A működésükhöz 2,5-3 volt feszültség szükséges és az adatokat 400 Kbit/s-os sebességgel veszik át a mobiltelefonokról. A kifejlesztett hálózat számos szabványt támogat, köztük van például az ISO 14443A/MIFARE, a FeliCa, valamint az UART, az SPI és a már jól bevált USB 2.0 is.

A szakemberek szerint a megoldás biztonságos, a készülékekről továbbított adatok kiolvasása szinte lehetetlen, mivel az információk továbbítása csak a leolvasóktól néhány cm-es távolságon belül lehetséges. A sikeres NFC-tesztek alatt kiderült egyébként az is, hogy szintén lehetőség van két NFC-kompatibilis mobiltelefon közötti adattovábbításra.

A Near Field Communication technológia sikeres hanaui bemutatkozása után várhatóan több német és európai város vezetői is elgondolkoznak a hasonló rendszerek felszerelésén, hiszen, mint azt a példa is mutatja: a biztonságos rádióhullámok útján történő jegyvásárlásnak technikai akadály már nem áll az útjában.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások