2006. április 25. 12:20, Kedd
Az EU-MS vita
tegnap indult újabb meghallgatásán máris érdekes részletek derültek ki a szoftvercég stratégiáját illetően: Bill Gates a RealNetworks legyűrését tervezte, mégpedig a Netscape-nél alkalmazott módszerrel.
A Reuters máris
beszámolt a tegnapi meghallgatások érdekes részleteiről. Eszerint a Microsoft elnöke 1997-ben úgy vélte, hogy a RealNetworks RealPlayer lejátszójával szemben a Netscape böngészőnél egyszer már sikerrel alkalmazott taktika szerint kell eljárniuk, és mindenképpen le kell győzniük a konkurenciát hogy biztosítsák saját sikerüket. Mivel a módszert 2001-ben elítélte az amerikai bíróság, több kérdés vetődik fel a cég terveivel kapcsolatban.
A meghallgatáson egy belső vállalati memorandumra támaszkodva idézték fel az 1997-es megbeszéléseket, amelyeken több vezető és maga Bill Gates is részt vett. Jim Durkin igazgató felvételéből kiderül, hogy a vezetők a RealNetworks céget a Netscape böngészőhöz hasonlították, amelyet ugyanazzal a taktikával szintén legyőzhetnek. Ez nem más, mint a saját megoldás integrálása az operációs rendszerbe, biztosítva annak elsődlegességét, feleslegessé téve a külön telepítést - és korlátozva a konkurens fejlesztések hozzáférést bizonyos tartalmakhoz. Ezen eljárással érték el, hogy az Internet Explorer átvette a vezetést a böngészők harcában, és 85 százalékos részesedést szerezve kiszorította legfőbb riválisát.
A taktikával Gates is egyetértett, hangsúlyozva, hogy a Microsoftnak mindenképpen nyernie kell ebben a küzdelemben. "Ez egy stratégiai fontosságú terület, amelyet meg kell hódítanunk" - jelentette ki a felvétel tanúsága szerint a vállalat elnöke 1997-ben. A RealPlayer akkor még uralta a webes rádiók és televízióadások, az úgynevezett streaming media piacát, ám a Windows Media Player soron következő verziója már
komoly ellenfélként jelent meg a színen.
A vád egyébként egyáltalán nem új: a Real már 2003-ban indított
perében is felhasználta a felvételt, és a vitából két év elteltével végül
győztesen került ki. A Microsoft ezúttal is védekezik, és elsősorban az Apple példájára hivatkozik, amely az iTunes-iPod párossal meghódította a hordozható zenelejátszók piacát.