2006. május 2. 22:01, Kedd
Félelem és reszketés iWiW-en. Az adataink a gonosz magenta hadúr kezébe kerültek, és most menekülhet ki merre lát. A média egyes képviselői szerint megfújták a vészharangokat, akinek van egy kis esze gyorsan megszünteti a regisztrációját és imádkozik azért, hogy az adatai valóban törlődjenek, nehogy megszerezzék a gonosz kapitalisták. Lehet, hogy már késő. Vagy mégsem?
Ez persze nem igaz, legalábbis ebben a formában. Természetesen én sem állítom, hogy áldásos állapot, hogy kedvenc monopóliumunk rátette a kezét egy újabb nagy ötletre. Az is igaz, hogy furcsa, hogy míg a tavalyi évben az Index.hu
2 milliárdért került Nobilis Kristóf kezébe, addig egy viszonylag gyorsan megugró szolgáltatási felületért
1 milliárdot ad a T-Online (a hivatalos közlemény szerint közel 4 millió eurót). Ennek ellenére furcsa a sajtóban több helyen megjelent "Háborgás az iWiW-közösségben" című MTI hír: a háborgás inkább hőbörgés és maga a cikk is több sebből vérzik. Azon lehet vitatkozni, hogy mennyire probléma az, ha egy papíron független cégben megbíznak az emberek vakon, míg egy multiban már nem. Vagy lehet, hogy egy konkurens social network tápolja a félelmeket?
Van Smart vagy SuperShop kártyád? Vajon azért miért nem háborog senki, hogy ennek segítségével pontosan fel tudják építeni a fogyasztói szokásaimat, hogy mikor eszek hamburgert, mikor mennyit tankolok és hol, merre járok az országban. Ott ez nem gond, pedig ott is benne van az adatkezelési szabályzatban, hogy erre lehetősége van a cégnek, persze harmadik személy számára nem adja ki. Hülye lenne kiadni. Másrészt miért nem háborog senki azért, mert a freemail és az [origo] is a T-Online-é.
A freemailre az egész életünket rábízzuk, amennyiben levélben megírjuk barátunknak lelki problémánkat, azt is el tudná olvasni bármikor a T-Online. Sőt, elég ha a barátunknak freemailje van, nekünk nem, de küldünk neki levelet. Emlékszik még valaki egyáltalán arra, hogy a freemail anno a C3 alapítvány megmozdulása volt, akik internetszolgáltatóként is működtek, majd az iWiW-hez hasonlóan, amikor kiderült, hogy van jövője a sztorinak, akkor megvette szépen az akkori Matávnet? Sajnos vagy nem sajnos, de ez a világ rendje mostanában.
Az más kérdés, hogy a freemail az egyik legrosszabb ingyenes levelezőrendszer, de ennek ellenére sokan használják. Megvan a lehetősége mindenkinek, hogy mondjuk a Gmailt vegye igénybe, ahol ingyen megkapja azt, ami a freemailnél fizetős extra szolgáltatás. Persze akkor egy másik óriáscég ölébe hajtja a fejét, aki összekapcsolja az azonnali üzenetküldő - kereső - levelező szolgáltatásokat, és ezzel egy igazán frankó személyiségprofilt csinál az egész világról. Aki ezzel nem tud együtt élni, annak bizony érdemes elgondolkodni a hegyi pásztor életről, mert a Vodafone, a T-betű, a Microsoft, a Google és barátaik szép lassan megvesznek mindent, amit használunk.
Azt sem tartja senki aggályosnak, amikor az Aloa Vera névre szóló marketinglevelet küld nekem, és végigolvasva az apró betűs részt kiderül, hogy a belügyminisztérium adta ki neki az adataimat. Gratulálok. Továbblépve ezen a műbalhén le lehet papírozni, hogy mi fog történni: a T-Online egy olyan szervert tesz az iWiW alá, ami kibír mindent, és szépen begyűjti a social networking rendszerébe ugyanúgy az összes magyart (és pár külföldit), mint a freemail esetében történt. Ezután szépen elkezdi a szolgáltatásokat bővíteni, és szinte bizonyos, hogy a Klip telefon lesz a default a rendszeren belül, a freemail is valahogy integrálva lesz és a testreszabott híreket is az [origo]-s kollegák tollából látjuk majd. Ez utópia, de miért ne?
A T-csoportnak nem lehet célja az, hogy visszaéljen az adatainkkal, de abban biztosak lehetünk, hogy élni fog vele. Hülye lenne egy kampány kedvéért beáldozni azt, hogy a
gyengélkedő telefonos hangszolgáltatás, a várhatóan háttérbe szoruló klasszikus hírszolgáltatás hiányzó bevételeit ne pótolja csoporton belül. Biztosak lehetünk abban is, hogy idővel a T-téka is megjelenik az iWiW-en, és persze még sok más is. Persze ők sem hülyék, tudják, hogy itt az érzékeny forrófejű fiatalok vannak a legtöbben, szóval rózsaszínre nem festik az oldalt, mert mindenki behányna tőle azonnal. A freemail is maradt narancssárga, és az origo is kék.
Mielőtt nekikezdtem ennek a cikknek utánanéztem saját lehetőségeimen belül, hogy vajon valódi pánikról van-e szó vagy kamu az egész. Az ismerőseim száma az eltelt néhány napban 16 fővel emelkedett (nemrégiben egy olyan város kapott meghívókat, ahol sok ismerősöm van). Ez egyben a nettó növekmény is, azaz nem tűnt el egy ismerősöm sem. Ugyanakkor egyik barátom aggódva látta, hogy a 700 feletti ismerősei közül 4-6 mínusz. Ő valószínűleg valamivel több paranoiást ismer. Ugyan pontos számot nem tudok mondani, de tömeges elhagyásról biztosan nincs szó. Megkérdeztem több embert arról, hogy mi a véleménye az akvizícióról. Egy vidéki megyeszékhelyen élő fiatal IT szakember véleménye a következő volt:
"Eddig is T-Művek adta a technikai hátteret, így most igazából csak a vezetőség változott. Az adatokat meg nem féltem, eddig is elég sokan hozzáfértek bármiféle adatunkhoz. Spamelés meg nem hiszem hogy lesz, valószínűbb, hogy célzott reklámok lesznek a weboldalon."
Egy másik megyeszékhelyen élő fiatal rádiós/DJ ismerősöm elsődleges véleménye a düh, de nem az adatok miatt, hanem azért mert látja, hogy valaki ilyen egyszerű ötletből ennyi pénzt tudott csinálni. Másrészt nem lepte meg a dolog, hiszen
"régóta tudjuk a T-Online-ról, hogy minden szart összevásárol." Az adatait érdekes módon ő sem félti, hanem inkább attól tart, hogy ezek a felvásárlások megölik az alternatív lehetőségeket. A freemaillel való integráció ötletét ő is könnyen elképzelhetőnek tartja.
Egy Londonban élő fiatal lány ismerősöm pedig - aki munkájából fakadóan figyelemmel kíséri a magyar telekommunikációs piacot - jóval nyíltabban fogalmazta meg véleményét:
"Meg sem lepődöm, inkább szomorú vagyok. Az adataimat nem féltem, a pénztárcámat viszont igen, elvégre az adatok eddig is hozzáférhetőek voltak. Szerintem a T-Online azért vette meg [az iWiW-et], hogy bizonyos részeit fizetőssé tegye a freemail "extra"-hoz hasonlóan, ahol szintén van pénzért hiper-szuper mailbox. Hierarchia lesz itt is, a pénzesek egyenlőbbek lesznek, mint a többiek. Vége a dot-com-munizmusnak. A kapitalizmus mindenhová beférkőzik, még a neten is minden közösséget megvesz/megfertőz. A policing boundaries elv érvényesül egyre jobban. A neten is egyre kevesebb úgynevezett szabad hely marad, ami egyébként az anarchisták rémálma és egyben a marketingesek mennyországa."
Összegezve félni nem ettől a vételtől kell, az adataink körülbelül annyira a mieink, mint amennyire én értek az atomfizikához. A hiszti nem old meg semmit, marad mindenkinek a döntés, hogy használja a szolgáltatásokat ingyen és cserébe eladja a lelkét, vagy fizet zsírosan érte valahol máshol. Az igazi kérdések nem itt vannak.