2006. december 8. 13:20, Péntek
Az üzemanyagcellák és más megoldások egyre inkább felkeltik a világ szakembereinek és cégeinek a figyelmét. Az amerikai hadsereg is egy olyan pályázatot ír ki, amelynek célja egy hatékony mobil energiaforrás megtalálása.
A
Smart Fuel Cell (SFC) nevű, mobil energiaforrások kifejlesztésével foglalkozó német vállalat sikerrel vette az amerikai hadsereg által kiírt pályázat első fordulóját. A teljes sikerhez a cégnek még két fordulóban kell sikeresen szerepelnie. "Ez egy fontos mérföldkő nemcsak a mi életünkben, de a mobil energiaellátás tekintetében is" -
jelentette ki Peter Podesser, az SFC elnökségének első embere, aki szerint ezen a területen is az első sikeres megoldások a hadiiparban lesznek fellelhetők, innen kerülnek majd át a polgári életbe.
A pályázat első fordulójában nyertes termék neve M-25 Land Warrior Soldier Power Generator System (LW SPGS) lett és egy olyan mobil energiaellátó rendszer részét képezi, amelyet egy katona magával vihet. A mindössze 0,7 kilogramm súlyú megoldás segítségével a katona képessé válik arra, hogy akár 72 órán át is minden más erőforrástól függetlenül ellássa magát és az általa használt eszközöket a működésükhöz szükséges energiával.
Ilyen, a katonák által magukkal vitt készülékek például a GPS-vevőegységgel kombinált navigációs rendszerek, a laptopok, a PDA-k, a kommunikációs eszközök, a különböző miniatűr robotok vagy robotjárművek és a szenzorok.
Podesser elmondta, hogy az első fordulóban azt vizsgálták, működőképes-e egyáltalán az adott eszköz. A következő két fordulóban kezdik meg a készülékek igazi tesztelését különböző körülmények között.
Az európai fegyveres erők szintén tesztelik az SFC egyik hasonló, Jenny nevű megoldását, amelynek súlya 1,3 kilogramm és képes folyamatosan 25 watt teljesítményt leadni. Az energiaforrás olcsó, megbízható, metanollal működik és összeköthető a katonák által használt lítium-ion akkumulátorokkal, de ezek akár fel is tölthetők a segítségével. Egy 360 gramm súlyú kiegészítő tartályban további 350 wattnak megfelelő teljesítményt leadó, 350 milliliter metanol található.
"Amennyiben a tesztek sikeresek lesznek, akkor a Jennyt 2007-től, az M-25 LW SPGS-t pedig 2008-tól piacra dobhatjuk a katonai piacon. A polgári piacon való megjelenés pedig ezt hamarosan követheti" - tette hozzá Peter Podesser.