2007. március 26. 15:19, Hétfő
Összesen 600 millió forint pluszbevételt kéne hoznia az idei Sziget Fesztiválnak. A tavalyi forrásokból 200 millió kiesik, a szervezők pedig 400 millió forinttal akarják növelni a múlt évi, 2,25 milliárdos költségvetést.
Az első érvágást az jelenti, hogy a rendezvény idén nem pályázik állami támogatásra. Mint Marinka Csaba, a Sziget kommunikációs vezetője az Index internetes portálnak elmondta: 2005-ben és 2006-ban 100-100 millió forintot kaptak a központi költségvetésből, amiről most részben a gazdasági megszorítások miatt mondanak le, részben pedig azért, mert függetlenek szeretnének lenni az állami támogatástól. Ezt a pénzt egyébként közszolgálati célokra fordították, például komolyzenei koncertekre, civil programokra, illetve színházi előadásokra.
A második, szintén 100 millió forintos kiesést a Pannon támogatásának elmaradása okozza. Takács Gábor, a Sziget Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy bár az összeg jelentős, s ezért voltak olyan újságírói feltételezések, hogy ennek elvesztése veszélyezteti a fesztivál megrendezését, valójában képesek lesznek pótolni ezt a 100 milliót is. Arról nem nyilatkozott, hogy milyen szponzor léphet a Pannon helyére, de szó lehet egy másik mobiltelefon-társaságról vagy más ágazathoz tartozó nagy támogatóról is.
"A Pannon a fiataloknak pozicionált djuice márkájával több évig volt jelen a Szigeten, s ez idő alatt eredményesen ismertette meg a szigetlakókkal a Pannon rugalmas, testreszabott kommunikációs szolgáltatásait. Azt gondoljuk, hogy amit el lehetett érni ezzel a támogatással, azt elértük, a további befektetések nem hoznának jelentős változást a mostani helyzethez képest" - indokolta lapunknak a Pannon döntését Majorosi Emese, a társaság sajtó- és információs igazgatója. A vezetőség ezért még tavaly ősszel úgy döntött, hogy 2007-től máshová helyezi a szponzorációs tevékenység hangsúlyát. Erről még akkor tájékoztattuk a Sziget vezetőségét. Fiatal ügyfeleink továbbra is kiemelten fontosak számunkra, így keressük az új, kreatív és az ő igényeiket kielégítő lehetőségeket a szórakoztató programok területén is - tette hozzá.
Takács Gábor ugyanakkor hangsúlyozta, költségeik elsődleges fedezete a továbbiakban is a jegyárbevétel lesz (a Sziget Fesztivál büdzséjének 70 százalékát adja ez a forrás, a szponzoráció aránya 25 százalék körül mozog, a maradék 5 százalék a kereskedelmi egységektől származó bevétel), amelyet részben 20 százalékos áremeléssel, részben a látogatottság erősítésével akarnak növelni. (Tavaly 6 ezer forintba került a napijegy és 20-25 ezerbe a különböző hetijegyek.) Ahhoz, hogy az áremelést elfogadja a közönség, illetve hogy többen legyenek a programokon, még jobb kínálattal kell előállniuk a szervezőknek. Ezért a 400 milliós pluszkiadás feléből a sztárelőadások költségkeretét emelik.
Ugyanakkor, ha a jegyeladás a Sziget fő pénzforrása, akkor a bővítés korlátja lehet a fesztivál adott nagyságú területe az Óbudai-szigeten. Takács Gábor szerint ezen a téren még vannak tartalékaik. Telt ház esetén 65-70 ezren vannak az Óbudai-szigeten, ám a 7 napos sorozaton vannak olyan napok, amikor ezt nem érik el. Tavaly összesen 385 ezer látogatója volt a programoknak, azaz mintegy 80-100 ezer hely még kiadó a gyengébb látogatottságú napokon. Emellett idén - a két évvel ezelőtti Illés-koncert után - újra szeretnének nulladik napot rendezni, amely a jelenlegi elképzelések szerint ismét a magyar popzenei nosztalgia jegyében telne.
Arra a kérdésünkre, hogy mekkora kockázatot jelent ebben az üzleti modellben a rossz idő, az ügyvezető igazgató azt válaszolta, hogy a hetijegyek elővételes eladását szeretnék erősen felfuttatni, mert ez egyéb előnyei mellett csökkenti az esős napok gyengébb látogatottságából fakadó rizikót is. A Sziget Fesztivál büdzséje egyébként 2005-ről 2006-ra is 400 millió forinttal nőtt és tavaly 50 millió forint nyereséget értek el. Ha 2006-ban sikerült növelni a bevételeket, akkor 2007-ben miért ne jönne össze újra, bár a fesztivál területének nagysága azért mégiscsak erős korlátnak látszik.