Nehezen indul a Lenovo szekere

Nehezen indul a Lenovo szekere

2007. május 22. 19:14, Kedd
Az újkori indulása óta már két teljes évet tudhat maga mögött az IBM teljes PC üzletágát átvevő megújult Lenovo, de a visszatekintésben még a cég magyarországi vezetői is csak vegyes képet tudtak festeni. A régóta ígért fogyasztói termékpaletta továbbra is várat magára, a növekedés pedig messze nem volt olyan impozáns, mint ahogy azt korábban tervezte a legnagyobb kínai IT vállalat.

Gottlieb István, a Lenovo Magyarország vezérigazgatója szerint a vállalatnak jelenleg nem az a célja, hogy a dobogó legfelső fokára álljon a számítógép piacon, sem az, hogy technológiailag érjék el a csúcsokat. Az elsődleges feladat a kezdeti években átvinni az IBM által megteremtett kultúrát a kínai hagyományok közé, s ezzel megalapozni a jövőt.

A számítógépgyártás egy hihetetlenül nehéz piac, ahol nem egyszerű nyereséges növekedést elérni, de legalább ez sikerült a nyugati világban újnak számító márkának, még akkor is, ha e mögött globálisan csak egy számjegyű százalékos érték áll. A hazai és a nemzetközi vezetés is egyaránt vegyes érzelmekkel értékelte az elmúlt éveket, hiszen a jó dolgok mellett komoly csalódások is érték a vállalatot. Pozitívumként kiemelhető, hogy az új márka bevezetése miatt nem veszítettek ügyfeleket, ahol mégis, az inkább üzleti okokra, elhibázott stratégiára vezethető vissza.

Az ennél is erősebb negatív hatás viszont, hogy a vállalati átalakulás még mindig nem zajlott le teljesen, a régi jól bejáratott, de lassan örlő IBM kerekek még nem cserélődtek le. A céges mechanizmusoktól kezdve a vállalatirányitásig még számos terület van, ahol nem történt komoly változás, ráadásul a régi megoldások időközben elavultá váltak. Technológiailag ugyan jó pozícióban van a Lenovo, de a siker kulcsát ők sem ebben, hanem egy erős márkában és egy kulturális integrációban látják.


A kínai piacon nyilván könnyebb dolguk van, hiszen ott már jóideje szerepelnek és nem szimplán PC gyártóként, hanem teljes értékű IT gyártóként ismerik őket. Összehasonlítva a szintén ázsiai LG-vel vagy Samsunggal ugyan keskenyebb portfoliójuk van, nem gyártanak porszívót vagy mosógépet, de ami kicsit komolyabb elektronikaként van számon tartva az előbb-utóbb megjelenhet a listájukban.

A nyugati piacokon a helyi képviseletek már jó ideje várják a teljes kínálatot, mint a messiást. A tájékoztatón annyi információ hangzott el ezzel kapcsolatban, hogy a 2007-es pénzügyi évben (idén március 31-től 2008. március 31-ig) ugyan elkezdődik a nagy bevezetés, viszont hazánk aligha kerül be az első hullámba. Az eddigi késlekedés okaként azt jelölték meg, hogy a helyi egységek még nem készültek fel nagyobb termékbevezetésre, hiszen főként a márka megismertetésével és az IBM termékvonal átfazonírozásával voltak elfoglalva.

Az első turnusban természetesen a nagy kaliberű felvevő piacok szerepelnek majd, mint Oroszország, majd ezután kerülhetnek sorra egyre kisebb és kisebb országok. Elsőként az asztali és a notebook számítógépek mellett a szerverek, nagy kapacitású nyomtatók és a tárolómegoldások bújnak elő, majd a későbbiekben a tömegpiacra szánt termékek is, mint a kéziszámítógépek.

A hangsúlyokkal kapcsolatban Gottlieb Isván szerkesztőségünk kérdésére elmondta, hogy nem félnek attól, hogy beszorulnak a koreai széles spektrumú gyártók és a nagy PC gyártók közé, sőt, egy teljesen más aspektusból közelítik majd meg a piacot. A központi fókusz továbbra is a vállalati szektor marad, a végfelhasználói piac pedig elsősorban a márka iránti elkötelezettség, szimpátia felpörgetését szolgálja majd.

Szerintük a vállalati döntéshozók, doglozók is szívesebben választanak egy olyan márkát, amit otthonról is ismernek. A kőkemény plakátozós marketing helyett inkább a lassabb, de hatásosabb megoldást választják. A piaci elhelyezkedésről pedig továbbra is úgy gondolják, hogy nem alacsony árral kivánnak versenyezni, hanem a minőség felé hajlanak el, ugyanakkor a hipermarketes értékesítés sem marad elhanyagolva.

Egészen más a szituáció a kínai területeken, ahol egyfajta nemzeti büszkeség a Lenovo. Az 500 nap múlva kezdődő olimpia főszponzora olyannyira elkötelezett a játékok felé, hogy a cég 30 kreatív dolgozója még a nyilvánosan meghirdetett fáklyatervezési pályázatra is benevezett, amit annak rendje-módja szerint meg is nyertek. Talán az ilyen nüansznyi dolgok lehetnek előjelei annak, hogy kínai barátaink ha valamit elterveznek, akkor az előbb utóbb úgy is lesz. A távol keletre jellemző kitartás a Toyotát is az élre juttatta, igaz hosszú évtizedek után, de nem elképzelhetetlen, hogy az IT piac is hasonló történet előtt áll.

A kicsit több, mint egy év múlva kezdődő olimpiára összesen 14 000 számítástechnikai eszközt szállítanak, amiből már 1200 darabot már most tesztelnek. Úgy tűnik a kínai cég mindent megtesz azért, hogy meghódítsa a nyugati világot, hiszen az olimpia mellett igyekszik a Forma1-ben is feltűnni. Kicsit marketingszagú szöveg, de Alexander Wurz, a Williams egyik pilótája szerint számtalan nagyon jó pilóta van a világon, de csak nagyon kevés, aki képes a technológiát is jól kezelni. Az egyirányú telemetriával kinyert adatokból levont következtetéseket az embernek kell alkalmaznia, így fifti-fifti az ember és gép szerepe a játékban. Talán ezért is választotta a síkfutás helyett a Forma1-et a Lenovo.

A sztorik és a trendek ismertetése után a sajtóeseményen természetesen bemutatták az idei terveket is, amiből kiderült, hogy a termékpaletta némileg szűkűlni fog. A jövőben csupán az X, a T és az R sorozat marad meg, azokon viszont számos ráncfelvarrást vittek véghez a mérnökök. Kézbe fogva az új készülékeket az az érzésem támadt, hogy a Vista matricán kívűl semmilyen változást nem észlelek a tavalyi megoldásokhoz képest, ami azt jelenti, hogy továbbra is maradtak a jól bevált "fekete eminenciás" dizájn mellett.


A gép képernyőjét magnézium ötvözet veszi körbe, erősebbé téve azt

Annak ellenére, hogy az idei Lenovo noteszok is a legújabb Santa Rosa platformra épülnek, nem lettek szebbek, nem sokkal bírják tovább az akkumulátoraik és továbbra sincs a választékban játékosoknak szánt modell. Az egyetlen komoly elmozdulás, hogy valószínűleg megszűnnek a 4:3-as képarányú modellek, ami a legtöbb otthoni felhasználót nem fogja szíven ütni, de néhány vállalat speciális szoftverei miatt igényelné az 1600x1200-as felbontású kijelzőt. Sőt a régi kijelző mellett a legtöbb ügyfél a régi oprendszert is visszasírja. Valószínűleg inkább az otthoni felhasználók lesznek kíváncsiak a Vistára, de a vállalati környezetben már jól megfelelt XP rendszereknek nem intenek egykönnyen búcsút.

A ráncfelvarrt modellekben egyébiránt megjelennek a 160 Gbyte-os merevlemezek, a feljavított vezetéknélküli megoldások és egy rollcage nevű megoldás is, ami a laptop állóképességét hivatott növelni. Összefoglalva a mai napon elhangzottakat, elmondható, hogy az olimpia kezdetéig aligha jelennek meg itthon egyszeri embereknek szánt Lenovo termékek, de a márkaépítéssel alapjában véve elégedett a cég. Saját szervíz vagy bolthálózatot továbbra sem terveznek Európában, annak ellenére, hogy Kínában a cég népszerűsége az 5-6000 saját logós üzleten nyugszik.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások