Adatbázis személyes adatainkból

Adatbázis személyes adatainkból

2007. július 10. 23:54, Kedd
Magyarországon híresen kemények az adatvédelmi elvek, ami esetenként hasznos, esetenként hálátlan dolog. A Medián Webaudit nemrégiben indult WebProfil szolgáltatása viszont amellett, hogy az online média jó ügyét szolgálja, veszélyes vizekre evezett: Az új statisztika nemcsak kilóra méri a weboldal látogatottságot, de azt is tudja, hogy a látogatók hány évesek, milyen neműek, hol laknak és milyen iskolai végzettségük van. Vajon ki árulta el nekik? Az alábbi cikk a téma minden aspektusát igyekezett figyelembe venni, de vigyázat, a felületes olvasás, részletek kiragadása, téves következtetésekhez vezethet!

A Webaudit működése jó ideje cookie (süti) alapokon nyugszik, azaz minden auditált weboldal látogatásakor egy apró fájl kerül számítógépünkre, ami egy egyedi azonosítóval látja el a gépet, így lehetséges regisztrálni mondjuk az összes hazai látogatót, vagy éppen meghatározni, hogy melyik oldalletöltés egy új látogató és melyik egy újabb látogatás csupán. Az IP cím alapján történő azonosítás már régen idejét múlt, hiszen egy router mögött sok-sok gép rejtőzhet, ami fals adatokhoz vezetne. Ilyen sütiket egyébként számtalan weboldal használ a bejelentkezési adatok tárolására (nem kell minden alkalommal a bejelentkező képernyőn kezdeni például fórumokban, videómegosztó szájtokon, közösségi oldalakon...stb)

Méréstörténet

A weboldalak auditálása az egyéb médiumokkal szemben szinte teljesen pontos képet festhet. Többnyire nincs szükség becslésekre, hiszen minden egyes látogatást, látogatót, oldalletöltést lehet regisztrálni anélkül, hogy szociológusok által összeszedett reprezentatív csoportokat állítanának össze. A klasszikus IP alapú mérést leváltó süti (cookie) a böngészőn keresztül töltődik le a gépre és ott különböző adatokat képes tárolni, megőrizni vagy éppenséggel továbbküldeni egy szolgáltató felé.

A WebAudit is ilyen sütiket alkalmaz a forgalommérésre jó ideje. Abban a pillanatban, hogy leül valaki a számítógépéhez és megnyit egy auditált weboldalt, akkor a Medián rendszere egy egyedi azonosítóval ellátott sütit küld a számítógépére, aminek segítségével azt is meg lehet állapítani, hogy milyen weboldalakat, milyen sorrendben és milyen részletességgel böngészett a felhasználó.

Az egyetlen komoly hiányossága a jól célozható online hirdetésnek, hogy az éves életstílus kutatásokat leszámítva, illetve a tematikák alapján feltételezett célközönségen túl viszonylag kevés támpont áll rendelkezésre, hogy kik is látogatják pontosan a weboldalakat. A televíziós mérés (AGB) esetén az összeállított 10-11 ezres minta tökéletes másolata a hazai társadalomnak, így kiderül, hogy mikor kell tampont reklámozni, mikor cukorkát, sampont és mikor autókat. A nagyon szűk tematikával rendelkező portálokat leszámítva viszont nehéz megállapítani, hogy melyik idősávban, mely rovatokban érdemes egyes hirdetéseket elhelyezni ahhoz, hogy minimális legyen a meddőszórás (az olyan hirdetési elérést nevezik így, ami nem a célközönséget találja el).

Az online hirdetési piacnak, így tehát minden szereplőnek (olvasók, felhasználók, akik ingyen kapják a tartalmat, szolgáltatóknak, akik bevételhez jutnak és hirdetőknek, akik a terméküket el tudják adni) közös céljuk, hogy ez egy jóval precízebb és tervezhetőbb folyamat legyen. A Webprofil ebből a szempontból egy nemzetközileg is szinte egyedülálló megoldást valósított meg, hiszen a regisztrációt nem igénylő weblapok esetében is pontos adatokat képes szolgáltatni a látogatókról. Az eufória után viszont szinte mindenkiben fel kell, hogy merüljön a kérdés: Honnan tudják?

Részletek a túloldalon

Ha emlékszünk még a regisztráció pillanatára az ingyenes levelező rendszerekben vagy közösségi szájtokon, akkor biztosan dereng, hogy a felhasználónév és jelszó mellett mindenféle akár anonim, akár konkrét adatokat is megadtunk magunkról. Lakhely, életkor, iskolázottság, havi jövedelem, érdeklődési kör stb. Így nem kell nagy tudomány ahhoz, hogy feltételezzük, máshonnan nem tehet szert az auditáló oldal az adatokra, mint a mért oldalak saját adatbázisából. Ezt az információt kérdésünkre a Webaudit projektigazgatója, Varga Károly is megerősítette.

Az online szolgáltatások és a közösségi szájtok terjedésével egyenes arányban nőtt az olyan felhasználók száma, akik valamilyen regisztrációt és bejelentkezést szükségessé tevő oldalt is látogatnak szinte minden alkalommal, mikor gépközelbe kerülnek. A tavalyi év talán leghangosabb felháborodását keltette az iWiW rendszer T-Online általi akvizíciója, hiszen így a vezető hazai internetszolgáltató birtokába került a legnagyobb hazai ingyenes levelező rendszer után a legnagyobb hazai közösségi szájt is, ahol többnyire valós adatokat megadva regisztrált mindenki. Ezen kívül persze számtalan helyen gyűltek össze rólunk adatok és ebből tökéletes statisztikákat lehet építeni. A félelem oka mégis a személyes adatok kiszivárgásának lehetősége. Ezt a kérdést tisztázandó szerkesztőségünk minden érintettet megkérdezve járt utána az innovatív módszer részleteinek.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások