Mindent a GPS navigációról - tippek, trükkök, tanácsok

Mindent a GPS navigációról - tippek, trükkök, tanácsok

2007. július 30. 14:10, Hétfő
Habár a navigációs készülékek már hosszú évek óta léteznek és segítik az utazókat, itthon mégis mostanság vált csupán tömegtermékké. Többszáz különböző modell és a szoftvereken belüli ezernyi apró funkció viszont összezavarhatja a laikus felhasználót. A helyzet kicsit olyan, mint mikor 1988-ban boldog-boldogtalan videómagnót vásárolt Ausztriában, hazaérve viszont azt sem tudta hogyan kell bekapcsolni. Cikkünk segítséget nyújt a megfelelő modell kiválasztásától a használat közbeni legapróbb trükkökig.

A GPS egy műholdas helymeghatározó rendszer (Global Positioning System - Földrajzi helymeghatározó rendszer), ami nem keverendő össze a GPRS-szel (General Packet Radio Service), ami viszont egy mobiltelefon hálózatokon használatos adatátviteli szolgáltatás. A navigálás alapja, hogy a készülékünk jeleket fogad a magasban lebegő navigációs műholdaktól, amelyek másodpercenként küldenek adatot arról, hogy ők hol (és mikor) vannak éppen. A kézikészüléknek legalább három, de ideális esetben 8 - 12 - 20 műhold jeleit kell folyamatosan fognia ahhoz, hogy háromszögeléssel ki tudja számolni, hogy éppen milyen koordinátákon és milyen magasságban tartózkodunk.

A módszerben tehát semmi ördögi nincs, csupán matematika. A műholdak egyébként az amerikai hadsereg tulajdonában állnak, de jó ideje engedélyezett a civil felhasználás is, sőt mostanra eljutottunk oda, hogy már akár 90 centiméter pontossággal behatárolható a vevőkészülék helyzete. A rendszer teljesen passzív, tehát kizárólag a műholdról érkezik jel a vevőre és onnan vissza nem, tehát nem nyomonkövethető. Ebből következően akár repülőgépen is nyugodtan játszadozhatunk GPS vevőnkkel, mert jeleket nem ad ki, csupán vesz. A navigációhoz persze szükség van egy szoftverre és egy térképre is, mivel a GPS vevő csupán arról tájékoztat, hogy melyik hosszúsági és szélességi koordinátákon vagyunk, a többi a kiszolgáló program dolga.

Aki vásárlás előtt áll, annak nem árt először tisztáznia, hogy a készüléket mire is szeretné pontosan használni. Manapság számos kategória áll rendelkezésre és nem feltétlenül érvényes, hogy minél drágább készüléket választ valaki annál jobban jár. A legáltalánosabb felhasználás az országuti vagy városi autós navigáció. A legnagyobb modellkínálat éppen ezért erre a területre esik, de kialakításuk miatt ezek a készülékek sokszor nem praktikusak gyalogos használatra, és semmiképp nem ajánlottak túrázáshoz (erdőbe) vagy éppen vizi/légi navigációhoz.

A túrázók, sportolók számára készült verziókban a legerősebb gyártó a Garmin. Célkészülékeinek kijelzője természetesen messze elmarad a csillogó-villogó, multimédiás kütyükétől, cserébe 2-3 órás készenléti idő helyett akár egy egész napot átvészel külső áramforrás nélkül. Funkcióiban és szoftverében is egészen különbözőek, hiszen többnyire beépített valós (digitális) iránytűvel, precíz magasságmérővel rendelkeznek, illetve automatikusan tárolják a megtett utat, amin akár vissza is tudnak vezetni több tízezer ponton keresztül. Ezeknek a készülékeknek az ára 40 ezer Ft-ról indul, de a profibb darabokért akár 200 ezret is ki kell perkálnia a komoly túravezetőknek.

A második csoportba az okostelefonok sorolhatóak, melyek elsődlegesen mobil funkciókkal rendelkeznek, de emellett beépített GPS vevőjükkel képesek helymeghatározásra is. Ez a megoldás főként a nagyvárosi izgő-mozgóknak ajánlott, akiknek nem kritikus a nagy kijelző, a bőséges szolgáltatás kínálat, csak egyszerűen gyakran kerülnek olyan szituációba, amikor meg kell találniuk egy címet.

Legyen szó arról, hogy a haver új lakását kell megtalálni vagy egy átmulatott éjszaka után haza kell találni az újdonsült partner lakásától, ezek a masinák mindig a zsebünkben lesznek. Egy komolyabb utazást mégsem érdemes okostelefonnal navigálni, hiszen a kezelőfelülete nem éppen a vezetés közbeni használatra lett kihegyezve, ráadásul a kis kijelző bogarászása igen balesetveszélyes is lehet. A GPS-es okostelefonok árai jelenleg 50-150 ezer Ft között vannak általában.

Autós navigációra két jó megoldás adódik a PDA, illetve a PNA. Újabb hárombetűs szavaink közül az első a Personal Digital Assistant, azaz egy kéziszámítógép, melyek közül sok manapság már a WiFi és Blutooth kapcsolat mellett GPS vevővel is rendelkezik. Ezek a gépek a leguniverzálisabbak, hiszen a többnyire Windows Mobile operációs rendszerrel működő kütyükön a böngésző, szövegszerkesztő, médialejátszó, játékprogramok mellett szinte minden elérhető, ami egy asztali gépen, csak kicsiben.

Az áruk viszont jóval magasabb: egy korrekt GPS-szel felszerelt PDA 100 000 Ft felett elérhető, ráadásul ez az ár komolyabb navigációs szoftver nélkül értendő. Egy teljes Európa térképes szoftver még további 50 000-es költséget jelenthet. PDA vásárlása csakis olyan felhasználóknak ajánlott, akik ki is tudják használni a benne rejlő lehetőségeket. Ha fontos ember és határidőnaplót vezet, ha sokat utazik és filmeket nézne út közben vagy egyszerűen csak Skype-olna, MSN-ezne, emailezne minden hotspot mellett, akkor érdemes elgondolkodni rajta.

Ellenkező esetben a PNA (Personal Navigation Assistant) lehet a megoldás, ami egy célszerszám. Kezelőfelülete és telepített szoftverei speciálisan a navigációhoz lettek szabva és többnyire semmi másra nem is alkalmazhatóak. Emiatt viszont jóval alacsonyabb áron lehet beszerezni őket, idén nyáron már 40 ezer Ft körüli dömping áron is lehet találni PNA készüléket Kelet-Európa térképpel.

A legnagyobb színkavalkád viszont ebben a szegmensben van, hiszen a legegyszerűbb belépő szintű modellek mellett akadnak iPod-szerű multimédiára kihegyezett változatok is, melyekkel főleg a fiatalokat célozták meg, de egészen profi taxisoknak, kamionosoknak szánt nagy kijelzős modellek is léteznek bőséggel. A laikus rétegnek a legnehezebb döntést hoznia, hiszen számukra mit sem mondanak a megahertzek vagy a megabyteok, nem tudják mi az a SirfIII-as GPS vevő chip és azt sem értik igazán, hogy mitől QVGA egy kijelző.

Nekik, ha azt sikerült tisztázni, hogy mire szeretnék az eszközt használni, akkor érdemes nem hipermarketekben próbálkozni, hanem inkább szaküzleteket felkeresni, ahol az eladók nagy valószínűséggel tapasztaltak és tudnak segíteni. A kiválasztott modellről pedig teszteket, internetes fórumokat olvasgatni, hogy kiderüljenek az apró titkok is.

Az ideális választás szinte bár­ki szá­mára egy olyan ké­szü­lék, ami az em­lített SirfIII-as na­vi­gációs chip­pel sze­relt. Ez pon­tosabb és gyor­sabb po­zíci­onálásra ké­pes, mint elő­dei. To­váb­bá nem árt, ha egy lega­lább 200 Mhz-es pro­cesszor do­bog a gép belse­jében, hi­szen az út­vonal­terve­zés, újra­terve­zés sebes­sé­ge első­sor­ban et­től függ. Főleg nyár­on ne hagyja ki sen­ki azt a ziccert, hogy a vásár­lás előtt bekap­csolt állapotban a készü­léket kipró­bálja szik­rázó napsü­tésben és amennyi­ben semmi nem lát­szik a kijel­zőn, akkor keres egy normálisabb modellt.

Aki városnézéshez is szívesen használná PNA-ját, annak érdemes a kisebb kijelzős modellek közül választani, hiszen kényelmesebb hurcolni és az akkumulátor idő is jócskán magasabb ezeknél. Ahol gyerek van a családban vagy egyszerűen csak szeretnek szórakozni, azok mindenképp böngésszék végig, hogy milyen szórakoztató funkciókkal van felvértezve a szett. Egyre gyakoribb az MP3 és filmlejátszásra is képes, játékprogramokkal felszerelt készülék. Ezek a funkciók némileg megdrágíthatják a készüléket, de aki megteheti, annak talán érdemes rászánnia plusz 15-30 ezer forintot.

A készülékben lévő szoftver Magyarországon többnyire az iGo alapú megoldás, ami könnyen tanulható, de elsősorban a számítógéphasználatban rutinosaknak lesz magától érthetődő. Korábbi tesztjeink során kiderült például, hogy a Garmin rendszere a tapasztalt számítógépeseknek kevésbé szimpatikus, de a laikusok számára átláthatóbb és könnyebben kezelhetőbb. Ezeken kívül a TomTom, ViaMichelin megoldásai tűntek jónak, de itthon ezek kevésbé elterjedtek. A fenti leírásnak megfelelő általános tudású PNA készülék ára egyébként idén nyáron körülbelül 65-75 ezer Ft, ami általában Kelet-Európa vagy teljes Európa térképet is tartalmaz. A multimédiás változatok 90-110 ezer Ft-ba kerülnek, míg a professzionálisabb, nagykijelzős, mindent tudó modellek 170-230 ezerbe.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások